Time Machine vraag

Sinds deze week ben ik in het bezit van een Time Capsule.
Het draadloze netwerk is inmiddels opgezet en werkt naar tevredenheid.
Bij het instellen van de Time Machine ervaar ik wat problemen en die zijn als volgt;

• als ik de backup middels de Time Machine wil starten blijft deze heel lang zoeken naar de ‘reservekopie schijf’
  • indien deze toch wordt gevonden dan is de geschatte tijd van de backup +/- 6 dagen, mijn totale bestede ruimte op mijn HD is 650GB.
  • op mijn bureaublad verschijnt in eerste instantie geen gemounte schijf, deze komt er pas op nadien ik via het Finder venster een keer op mijn TC klik, hiernaar verschijnt een blauwe HD. Normaal moet deze toch groen zijn?

Wie kan mij verder helpen?

Grtz Pascal

Wordt me niet helemaal duidelijk maar probeer je die eerste backup draadloos te doen? Dan kan dat wel erg lang duren ja…

Beter eerste backup even (nou ja, even) via een ethernet kabel doen…

Wat Granny zegt. Eerste backup met een ethernetkabel maken.

oke, maar hoe zit het met het mounten.
Wat is het verschil tussen een blauwe en een groene HD?

De kleur. :smiley:

http://pondini.org/OSX/Migrate.html

Ik heb de Time Capsule nu rechtstreeks aangesloten op mijn iMac middels een netwerkkabel.
Zelfs dan kan mijn er geen backup gemaakt worden van omdat de netwerkschijf niet gevonden kan worden.

De TC heb ik wel toegevoegd aan mijn TM instellingen, zie afbeelding.

Waarom het nu nog niet lukt is mij een raadsel…

Iemand?

bij Opties alle TC’s verwijderen en daarna alleen de juiste toevoegen.
zo te zien heb je 2 TC’s.

Houdt dat in dat ik de andere dan niet meer kan gebruiken?

Een TC met een draadje aan je Mac gaat niet zomaar werken. Is er iemand die de huismummerbordjes uitdeelt (router)? Zonder dat moet je zorgen dat de Mac dit doet (in netwerkinstellingen).

aan het begin van dit topic staat:

“Sinds deze week ben ik in het bezit van een Time Capsule.
Het draadloze netwerk is inmiddels opgezet en werkt naar tevredenheid.”

dat betekent voor mij, dat de TC ip-adressen uitdeelt.
maar dat moet niet zo zijn, het kan natuurlijk ook het modem/router zijn.
dus maak een backup van de instellingen van de TC.
en sluit de TC rechtstreeks aan op de Mac.
druk het resetknopje van de TC geruime tijd in (reset).
en dan geeft de TC weer gewoon ip-adressen uit, als ie dat al niet deed.
ná de 1e backup alles terugbrengen in de originele situatie :slight_smile:

“Houdt dat in dat ik de andere dan niet meer kan gebruiken?”
wat je hier mee bedoelt, snap ik even niet.
heb je dan daarwerkelijk 2 TC’s ??

“Ik heb de Time Capsule nu rechtstreeks aangesloten op mijn iMac middels een netwerkkabel.”
het lijkt me beter om de iMac tijdelijk met een utp-kabel aan te sluiten en wifi van de iMac even uit te zetten.
dan werkt alles zoals voorheen, maar dan wel sneller.

Ik heb nog een externe HD die ik elders heb liggen :wink:

Gemiddeld 1 keer per maand wil ik hier ook een backup op maken.

Hoop dat het nu duidelijk is.

ja, helemaal duidelijk :slight_smile:
alleen vraag ik me af, of het verstandig is om een Mac op 2 verschillende schijven te backuppen met TimeMachine.
het is wellicht een overweging, om de HD te gebruiken als SuperDuper kloon.
daarmee kun je dan ook opstarten, in geval van nood.
maar zoals je eigenlijk aangeeft: je kunt nooit genoeg backups hebben :slight_smile:

Inmiddels heb ik een backup kunnen maken. Deze heb ik bedraad gemaakt, gezien de grootte van mijn HD schijf.

Nu speelt alleen het volgende nog, de harddisk van mijn TC zie ik niet op mijn bureaublad, hoe kant dat?
Als ik een reservekopie wil maken duurt het eerst een tijd voordat de HD gevonden wordt en komt dan pas te voorschijn op
het bureaublad.

Dat klopt. Gewoon niet op letten, zorg wel dat je regelmatig een backup laat maken.

Gaat dat niet automatisch?

2 backup’s maken van dezelfde machine op twee verschillende TM schijven kan ongelofelijk gedoe geven, is mijn ervaring. Waarom dat is weet ik niet.

omdat TM slechts één bestemming tegelijk kan onthouden.

Dat is duidelijk.

Als ik nu in onderstaande afbeelding de bovenste schijf weghaal, kan ik deze schijf later nog wel gebruiken als TM om een backup
terug te plaatsen?