Time Machine

Ik loop misschien wat op de zaken vooruit, maar ik wil natuurlijk graag mezelf voorbereiden (hardware-matig) op de komst van Leopard. De kerstdagen staan namelijk voor de boeg.

Timemachine laat je snel en goed back-ups draaien van je machines. Op de apple site staat:

[code:1:fae45da127] Preferential Treatment

Time Machine works great out of the box, but you can customize it by modifying the following behaviors in System Preferences:

[b]Backup Disk[/b]: Change the drive or volume you’re backing up to. Or back up to a Mac OS X server computer.
[b]Do Not Backup[/b]: By default, Time Machine backs up your entire system. But you can also select items you’d rather not back up.
[b]Backup Time[/b]: Time Machine will back up every night at midnight, unless you select a different time from this menu.
[/code:1:fae45da127]

Nu zijn er vast een hoop mensen die deze functionaliteit hebben uitgetest in de beta. Althans, dat neem ik aan. Mijn vraagjes:

Kun je ook back-uppen naar een netwerk drive? Wat bedoelen ze met “[i:fae45da127]back up to a Mac OS X server computer[/i:fae45da127]”? Is dat een Xserve/G4/G5/Intel met Mac OSX server? Of een computer met normale Mac OSX die als fileserver fungeert? Een windows server (windows machine die als file server staat ingesteld, niet log-on server) zal niet werken/voldoen?

Als die om middernacht de back-up maakt, start hij dan automatisch op? Of moet je de computer aanlaten?

Kunnen er meerdere machines back-uppen naar een enkele USB external harddrive?

Als ik het zo lees doelen ze erop dat je de backup kan plaatsen [b:150efdeebd]op[/b:150efdeebd] een server met OSX Server.

Waar kan je dan de beta draaien?

Niet, tenzij je een Apple developper bent. Maar er zijn illegale wegen zoals altijd.

Kun je met [url=http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/backup.html]Backup 3[/url] ook backuppen naar een OSX Server / NAS-server (FreeNAS)?

[quote:8800b8b499="Donnie Darko"]Kun je met [url=http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/backup.html]Backup 3[/url] ook backuppen naar een OSX Server / NAS-server (FreeNAS)?[/quote:8800b8b499]`

Je kan toch ook gewoon een backup maken, en dan zelf uploaden naar een server?
Alleen via Timemachine gaat het denk sneller als je een mac os x server hebt.
Maar Timemachine lijkt me beetje overbodig. Het is handig, maar zal je het ook vaak gebruiken?

weet iemand hoeveel ruimte timemachine reserveerd voor zijn backup's?

[quote:1fb02b63e8="Donnie Darko"]Kun je met [url=http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/backup.html]Backup 3[/url] ook backuppen naar een OSX Server / NAS-server (FreeNAS)?[/quote:1fb02b63e8] Backup werkt alleen maar als je een .Mac account hebt om te beginnen.

[quote:2d860138dd="Electr0n"] Maar Timemachine lijkt me beetje overbodig. Het is handig, maar zal je het ook vaak gebruiken?[/quote:2d860138dd]

Ja, ik ben het iig wel van plan. Ik zie niet hoe het overbodig is, maakt een back-up van je systeem zonder dat je t door hebt, maakt het heel makkelijk om te restoren en het zit ingebouwd in je OS. Of mis ik iets? Anders klinkt het mij als muziek in de oren.

[quote:8ed03402a1="Juch"][quote:8ed03402a1="Electr0n"] Maar Timemachine lijkt me beetje overbodig. Het is handig, maar zal je het ook vaak gebruiken?[/quote:8ed03402a1]

Ja, ik ben het iig wel van plan. Ik zie niet hoe het overbodig is, maakt een back-up van je systeem zonder dat je t door hebt, maakt het heel makkelijk om te restoren en het zit ingebouwd in je OS. Of mis ik iets? Anders klinkt het mij als muziek in de oren.[/quote:8ed03402a1]

Ja zoals je het zegt klinkt het idd als muziek in je oren. Maar nog vraag ik het me af :wink:

[quote:baff6f11e7="Electr0n"][quote:baff6f11e7="Donnie Darko"]Kun je met [url=http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/backup.html]Backup 3[/url] ook backuppen naar een OSX Server / NAS-server (FreeNAS)?[/quote:baff6f11e7]`

Je kan toch ook gewoon een backup maken, en dan zelf uploaden naar een server?
Alleen via Timemachine gaat het denk sneller als je een mac os x server hebt.
Maar Timemachine lijkt me beetje overbodig. Het is handig, maar zal je het ook vaak gebruiken?[/quote:baff6f11e7]

Volgens mij snap jij het principe van time machine niet. Alles gebeurt automatisch… je hoeft er dus niet (wat jij kennelijk wil?) naar om te kijken.