Time Machine's kalender corrupt

Na de installatie van Snow Leopard (denk ik) was Time Machine nog wel in staat om in de tijdsbalk de verschillende maanden te onderscheiden, en binnen zo'n maand de verschillende data, maar hij zette achter al die data wel standaard 'januari'. Als ik gewoon in de Finder de schijf benaderde, dan klopten de data van de verschillende back up-mappen wel, maar toen ik vanaf daar voor de zekerheid maar een kopie wilde maken van mijn oudste back up, kopieerde hij alleen lege mappen (terwijl ze natuurlijk wel vol waren). Dat vond ik zo bedenkelijk dat ik de Time Machine-schijf geheel heb gewist (ik had nog een tweede back up, gelukkig), Snow Leopard opnieuw heb geïnstalleerd (maar geen schone installatie) en Time Machine opnieuw heb gestart. Helaas: het probleem blijft. Iemand een idee hoe dit kan?

Lijkt me niet goed. Ik zou alle geïnstalleerde handige tooltjes even deïnstalleren, die externe harde schijf formatteren en een mooie nieuwe TimeMachine backup starten. Gewoon van de bestanden op je normale harde schijf.

Mja, maar dat heb ik dus gedaan...

Dus nu heb je maar een of enkele backups in TimeMachine en die hebben meteen al weer een verkeerde datum?

Correct. Ik zie in de tijdsbalk 'November' en als ik met de cursor daar overheen ga krijg ik '11 januari', '13 januari' en '13 januari'.

Heel vreemd. Ik heb geen idee. Het enige wat ik kan verzinnen is handige ditjes en datjes. Je hebt na de clean install een restore vanuit een backup gedaan? Eigenlijk had je het nog even moeten testen voordat je dat deed. Probeer even of het in een nieuw account ook zo is.

De enkele restores die ik heb gedaan - een enkel document of een map - gingen goed. Gezien de dateringen van de mappen denk ik dat het op zich met de data wel goed zit. Maar de verkeerde datering is bijzonder verwarrend, zeker als je in tm teruggaat. En het zorgt voor wantrouwen, zeker toen dat handmatig dupliceren helemaal fout ging. Het gaat me (nu) ook niet erom dat ik mijn account nu kan restoren, ik wil gewoon dat tm weer werkt zoals het moet. Het was eigenlijk mijn streven dat ik over 30 jaar nog steeds terug zou kunnen naar die eerste back up uit 2006.

Dat zou ik maar niet nastreven. Het is namelijk een backup en geen archief. Er worden door TimeMachine al vrij vlug weer dingen verwijderd. Maar dat is weer een ander verhaal... wat wel eens vaker verteld is op dit forum. ;-)

Probleem opgelost via Apple Discussions. Datum en Tijd blijkt de boosdoener. Alles daarin resetten zorgde ervoor dat de bestaande back up van TM de datum weer goed weergeeft, ook in de timeline. Wat precies dan het probleem veroorzaakt weten ze daar ook niet, maar ik denk dat het de annotatie is. Ik heb na het installeren van SL flink moeten klooien om niet langer 'ma' maar 'maandag' in mijn balk te krijgen. Een nieuwe optie die kennelijk buggy is: ik moest het wel vijf keer proberen. Dat heb ik nu maar niet meer geforceerd.

Hier de link naar de discussie op de Apple-site (die ook weer linkt naar een eerder topic over hetzelfde onderwerp):
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2235134