Timemachine van Iomage nas restore lukt niet (geen backups)

Aaargh, ik laat mijn Mac netjes een backup maken op een timemachine deel van een Iomega NAS. Nooit nodig gehad, tot vandaag. Dus ik activeer TimeMachine, waarna ik het bekende scherm krijg met precies NUL mogelijkheden om iets terug te zetten. Alleen vandaag en Nu, nergens een roze datum uit het verleden. Terwijl de sparsebundle keurig op de NAS staat.
Toen via Migratieassistent getracht handmatig te selecteren. Deze vind de timemachine backup maar geeft dan aan dat deze in gebruik is (?). Deze is echter niet in gebruik, want ik heb timemachine net even uitgezet en er is geen ander device dat de sparsebundle gebruikt....
HELP! ik heb dus wel ergens een backup, maar ik kan er niets mee?!
Ik ga trachten om een kopie van de Sparsebundle file op een USB schijf te zetten, maar die is al een half uur aan t voorbereiden. Zal wel groot zijn, vrees ik.
Heeft iemand ook zo'n ervaring? Dus dat timemachine op een of andere manier wel de backup maakt, maar deze vervolgens niet in kan lezen om te restoren? HELP!

de gehele sparsebundle kopieëren zal niet mee vallen, want die kon wel eens heel groot zijn.
kun je de sparsebundle wel met Finder benaderen ??
als je met Finder kijkt in /Volumes, welke schijven zijn daar allemaal gemount, buiten Macintosh HD ??

Als je in de Finder op het sparsebundle bestand klikt, kun je het openen.
In het venster wat dan verschijnt kun je weer klikken, en zo nog een paar keer.
Uiteindelijk kun je je backups doorwandelen.

Ik zie de sparsebundle wel staan op mijn NAS in de finder. Ik ga dan naar Backup (NAS)-Timemachine >
(En ook de sparsebundle van mijn 2e computer.)

Ik had de bundle dan ook gesleept om te kopieren, en die is nog steeds aan het 'voorbereiden' dat kan ik denk ik niet stoppen...
Buiten Macintosh HD is dus de Backup (NAS) gemount en de Backup (NAS)-Timemachine (is zelfde NAS, onderdeel ervan).

Maar goed, dat ding is enorm aan t ratelen om die bundle te kopieren...
Dus ik vrees dat ik ff moet wachten, voordat ik probeer op de sparsebundel te klikken.
(Overigens is het er maar eentje per computer, zo'n sparsebundle - zitten daarbinnen de verschillende backups?)

NB Wat ik vreemd vind, is dat je in TM niet in kan stellen tot wanneer ie backups bewaart ofzo.
Maar goed, eerst eens kijken of we uberhaupt de backup aan de praat kunnen krijgen. Damn! altijd gezeur als je iets niet van Apple hebt (in dit geval iOmega)...

een sparsebundle is een zgn. beperkte schijfkopie.
en er wordt er één gemaakt per computer, want de eigenlijke backups zitten daar inderdaad in.

TM maakt net zolang backups tot de schijfruimte bijna op is.
dan pas gaat ie oude backups van niet meer aanwezige bestanden verwijderen.

het maken van die kopie, kun je ongetwijfeld afbreken, door bijv. te rebooten.
maar ook in het vernstertje van Finder, waarin staat dat ie wil gaat kopieëren, heb je een kruisje.

Tsja, durfde het kruisje niet aan te klikken. Aangezien ie al n half uur aan het voorberiden is.
Maar goed, nu gedaan en dan dus kijken hoe lang 'stoppen' er blijft staan :(

Daarna zal ik trachten de backups te zoeken door het bestand te openen.

Nou het stoppen is gelukt.
Ik dubbelklikte de sparsebundel maar kreeg een melding 'bestand tijdelijk niet bereikbaar'.
Maar ik zag de schijf apart gemount (dus niet onder netwerk, maar bij schijven) staan
en daar kan ik inderdaad door de backups lopen en het juist bestand zoeken!
Het lijkt dus goed te gaan (kopier nu mij 12 GB file Entourage mailbestand, die vandaag crashte)...
alhoewel enorm omslachtig! waarom TimeMachine nu zelf de backups wel kan maken, maar niet kan lezen is mij nog een raadsel.

Straks weer n update.

[quote=MacMartino url=http://www.onemorething.nl/community/topic/timemachine-van-iomage-nas-restore-lukt-niet-geen-backups#post-2502686 time=1356013438]Maar ik zag de schijf apart gemount (dus niet onder netwerk, maar bij schijven) staan en daar kan ik inderdaad door de backups lopen en het juist bestand zoeken![/quote]

:thumbsup:

nadeel is alleen, dat alle backups (tm juli terug) van de database van Entourage ook kapot zijn, niet leesbaar! lekker zo'n backup systeem...

Dat heeft eerder met het wegschrijven/openen door Entourage te maken dan met TM...