Timemachine

Goedeavond,

Ik heb een vraag over het verwijderen van reservekopieën van Time Machine. Als het beter is om niet te doen, dan hoor ik het ook graag!

Vorige jaar had ik een aantal fotografie mappen op mijn bureaublad geplaatst, Time Machine heeft hiervan back-ups gemaakt. Vervolgens heb ik daarna een keer alles netjes geordend in een map “Fotografie” in de “Documenten” map. Wat gebeurd er als ik de eerste reservekopie van mijn bureaublad veilig verwijder?

Volgens mij maakt dit niet, uit dus mag je ze gerust verwijderen. Ondertussen zal TimeMachine wel al een backUp gemaakt hebben van je mapje in documenten. Ik verwijder om het jaar wel een paar maanden backup zodat ik terug voldoende plaats heb.(natuurlijk wel de oudste maanden)

Daar kan TM heel slecht tegen, vraag me niet waarom, maar ik dacht ook dat ik ongestraft wel wat mappen kon verwijderen. Hele schijf overstuur. Het einde van het liedje was dat ik mijn back-up schijf moest wissen en TM gewoon weer een eerste beginkopie maakte. Maar goed, dat is van ruim een jaar geleden, en ondertussen draai ik ML en in die tijd kan er veel veranderen.

Als je schijf vol is begint TM vanzelf de oudste kopie’s te verwijderen om weer ruimte te maken voor een recente.

Ten eerste: waarom zou je dat willen doen? Time Machine is een zelfstandig systeem dat afhankelijk van de ruimte die je het geeft prima alles zelf kan beheren.

Ten tweede: de kans dat Time Machine goed gaat werken als je er aan gaat rommelen is zeer klein.

Ik ga er van uit dat je iets aan Time Machine wil veranderen om dat je bang bent voor ruimte gebruik. Als dat zo is, zit je dus op de verkeerde plek te zoeken: Time Machine kan alleen aan of uit. Als je de ruimte voor Time Machine wil beheren moet je dat op schijf niveau doen. Stel dat je een externe schijf hebt, of een NAS, dan moet je een stuk voor Time Machine gebruiken en een stuk voor ‘de rest’ (als je de andere ruimte zelf voor wat anders wil gebruiken).

Dus:

• Externe schijf? Maak een partitie voor Time Machine, zo limiteer je dus de grootte van alle back-ups bij elkaar

• NAS? Maak een share met een quota voor Time Machine, zo limiteer je dus de grootte van alle back-ups bij elkaar

Time machine zet niet alleen bestanden op de HD, maar houdt ook bij wat er verandert etc.

Wil je delen van back-ups verwijderen, doe dat dan vanuit Time Machine zelf, en niet door met de Finder naar de Time Machine-map te gaan en daar met de hand bestanden en mappen te wissen.

@Jakkowesterbeke Nee dat was ik ook echt niet van plan!! Had op de website van Apple Support gekeken, daar stond dat het wel veilig kon, maar inderdaad Time Machine kan dat allemaal zelf en als er ruimte te kort is gooit hij zelf de oudste bestanden weg.

Nog één laatste vraag, wanneer ik een clean install wil uitvoeren op mijn iMac. Is het dan mogelijk om vervolgens nadat de Clean install voltooid is, de laatste back-up die Time Machine gemaakt heeft terug te zetten? Gebeurt dit dan ook voor alle programma’s? Want het gaat mij voornamelijk om de documenten dat deze weer terug op de mac komen te staan.

Ja, daar is TM voor bedoeld; dat hij alles terug kan zetten, tijdens het installeren wordt er al gevraagd of er gegevens vanaf een ander mac, of schijf, moeten worden geïnstalleerd. Zorg dus dat je TM schijf is aangesloten is als je gaat installeren. Je hoeft alleen maar de desbetreffend schijf te selecteren en alles wordt ervan afgeplukt wat je maar wilt.

Mag ik uit jou reactie dan concluderen dat het mogelijk is bestanden van TM te selecteren die ik alleen wil terugzetten op de computer?

je kunt, voor dat je ergens aan begint, de migratie-assistent opstarten en kijken wat er gebeurt, hie de menu’s er uit zien, welke keuzemogelijkeheden je hebt, etc.etc.
en dat allemaal zonder dat je überhaubt iets terugzet.

Mag ik uit jou reactie dan concluderen dat het mogelijk is bestanden van TM te selecteren die ik alleen wil terugzetten op de computer?[/quote]

Ik weet niet of dat kan tijdens de clean instal die je wilt gaan doen. Maar vanaf TM zelf, kun je wel individuele bestanden terug zetten. Je start gewoon TM en je krijgt een standaard finder venster te zien daarin kan je selecteren wat je wilt terugzetten, en van wanneer, (hoeveel tijd terug).