[TIP] Fangeluid Quicksilver minder of nieuwe fan installeren

Hallo allemaal.

Mensen die een Quicksilver G4 hebben en de machine teveel herrie vinden maken, let goed op want zo maak je de machine een klein beetje stiller wordt. Misschien helpt het ook bij de MDD G4’s. 8)

De oude G4’s werken op een principe dat de onderste fan juist lucht uit zuigt. Je kan dit ook doen bij de nieuwe G4’s door de fan om te draaien maar dan tast je de circulatie aan die er momenteel in de G4 is. Je kan het doen maar het kan dus warmer worden bij de componenten!

Eventuele schade die je aanricht aan je eigen Mac door deze instructies ben ik niet aansprakelijk voor. Je moet wel een beetje handig zijn als je deze truc wilt uitvoeren. Er zijn meerdere mensen online die dit trucje hebben uitgehaald en met resultaat. De mac koelde meer dan van te voren.

Goed nu volgen de instructies hoe je het moet doen, let svp niet op de eventuele taalfouten die je tegenkomt, het is half 3 in de nacht terwijl ik dit schrijf dus echt scherp ben ik dan ook niet meer. :wink:

[b:60369d17e4]Hoe los ik de herrie op?[/b:60369d17e4]
Haal de fan eruit en maak deze schoon of koop een stillere kogelgelagerde 120 mm fan. Let op, het orgineel is 25 mm dik dus als je een nieuwe wilt mag deze iets dikker zijn maar niet heel veel mm. Enermax schijnt een hele goede te hebben die er wel goed in past en ook nog eens de mogelijkheid heeft om met een schroefje de snelheid aan te passen zodat deze minder herrie maakt.

[b:60369d17e4]Hoe verwijder ik dan de 120 mm fan?[/b:60369d17e4]
Eerst moet je natuurlijk je G4 uit zetten. Zorg dat je een standaard kruiskop schroevendraaier bij de hand hebt en een bakje om de schroefjes in te sorteren. Maak je maar geen zorgen, het zijn er niet veel maar je raakt ze dan in ieder geval niet kwijt. Zet je G4 uit en trek vervolgens alle kabels eruit voor de veiligheid. Open de deur weer en raak even de voeding aan om eventuele statische electriciteit te ontladen.

Nu moet je eerst de harde schijf verwijderen. De harde schijf zit op een slede aan de onderkant van je G4 vast geschroeft. Eerst haal je de kabels los die aan de harde schijf vast zitten en dan zie je een klein schroefje die onder de kabel verstopt zat. Dit schroefje moet je losdraaien, daarna kan je de slede rustig verwijderen door deze een stukje naar je toe te schuiven en daarna op te tillen. Het kan een beetje schokkerig gaan maar zet niet teveel kracht, je wilt niet dat er dadelijk een harde schijf met slede en al door de kamer vliegt. Leg de harde schijf met slede op een veilige plaats als je deze verwijderd hebt.

Nu zie je dus als je goed kijkt een schroef aan de onderkant van de fan houder zitten. Die kan je losdraaien samen met de andere schroef die de stroomkabels op zijn plek houd met een zwart plasticje. Als het goed is kan je nu de fan loshalen van zijn plek. Je hoeft er geen kracht voor te zetten het gaat meestal gewoon uit zichzelf los. Zo niet dan moet je misschien nog een klein schroefje wat boven de fan zit losdraaien.

Draai de 4 schroeven los die de fan op zijn plek houden en leg ze apart. Het kan allemaal erg stoffig zijn dus probeer niet te veel stof in je Mac te laten komen! Ik gebruikte een zakdoekje om het te verwijderen. Blazen kan je beter niet doen omdat je dan de stof samen met je speeksel juist verspreid.

Het kan nu zijn dat de fan wat blijft hangen aan het stroomkabeltje waarmee het verbonden is aan de voeding van de G4. Haal dan eventjes het plakkertje los waarmee het kabeltje vast zit aan de fan, dit moet je toch zowiezo doen om deze om te draaien. Trek het kabeltje los. Nu kan je doen wat je wilt. Of een nieuwe fan plaatsen of je kan deze die je nu hebt gaan schoonmaken met een fijne borstel en een stofzuigertje.

Als je een nieuwe fan plaatst of de oude weer terug zet zorg ervoor dat het dunne stroomkabeltje niet voor de fan komt te hangen maar eronder of boven langs gaat en deze bovenin uitkomt bij het speciale gaatje in het blik. Op deze manier heb je het plakkertje niet nodig als je het toch liever wel met een plakkertje wilt beveiligen moet je dat doen, het geeft in ieder geval wat extra zekerheid tegen vibraties.

Mik de fan voor de gaatjes en draai de schroeven weer erin.
Let op dat het stroomkabeltje door de daarvoor speciale open ruimte aan de linkerkant van het blik gaat. Let ook op dat de open kant van de houder van de fan boven is en niet onder.

Zet de fanhouder met de (nieuwe of schone) fan weer vast in de kast met de 2 schroeven die daarvoor bestemd zijn. Dit kan je het beste doen door deze tegen de kast aan te zetten, proberen alvast een beetje uit te lijnen met de gaatjes voor de schroefjes en vervolgens naar rechts toe te schuiven zodat deze onder een metaal plaatje komt om deze vast te houden. Vervolgens zit de fanhouder klem en zie je de gaatjes zitten. Let wel op dat het stroomkabeltje van de fan goed door het daar speciaal voor bestemde gaatje linksbovenin gaat van de houder.

Draai eventueel het kleine schroefje als je dat uitgedraaid hebt er weer in als de fan met de schroeven en de zwarte plastic kabelhouder weer op zijn plek zitten. De onderste schroef is vervelend om vast te zetten en als je het makkelijk wil doen kan je natuurlijk een magnetische schroevendraaier gebruiken maar zorg dan wel dat je harde schijf niet in de buurt ligt want die kan daar natuurlijk niet tegen. Tik ook niet tegen onderdelen aan op het moederbord. Ik weet niet of het echt kwaad kan maar ik zou het toch niet uitproberen. :wink:

Schuif de slede met de harde schijf weer op zijn plek onder de fanhouder. Draai het schroefje vast en doe daarna de kabels van de harde schijf er weer in.

Goed, je bent nu klaar! Sluit de kast maar weer en nu is het moment supreme aangekomen. Zet de mac aan en kijk of het werkt. Stel de nieuwe fan bij indien je dit wenst.

Succes en ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groeten,

Convicted

[i:60369d17e4]Update ik heb de tekst even aangepast omdat bleek dat de circulatie van de lucht nu slechter is en dus koelt het iets minder dan dat het hoort. Ik heb het artikel dus aangepast. Mijn excuses![/i:60369d17e4] :frowning:

Hey Convicted Sounds cool! :D

Maar er zijn twee soorten Power Mac G4 Quicksilvers in omloop;
De Quicksilver (733, 867, DUAL 800MHz)
De Quicksilver 2002 (800, 933MHz, DUAL 1GHz)

De bewuste FAN in mijn Quicksilver 2002 zuigt zeker naar buiten. En draait al zijn hele leven lang op dezelfde snelheid :evil: en is dus niet temperatuur afhankelijk. :frowning:

…Just a note.

cool :D en is er zo niets voor en 1Ghz eMac? :) maakt ook nogal veel lawaai :?

[quote:7d08224ed0="iSpons"]cool :D en is er zo niets voor en 1Ghz eMac? :) maakt ook nogal veel lawaai :?[/quote:7d08224ed0]

Die van mij was anders knap stil de eerste twee maanden!!! Net zo stil als een iMac…

…totdat mijn logic board naar de koppen ging. Bleek dat mijn fan nooit voldoende had gedraaid en de boel was opgefikt van binnen.

Nu doet’ie het weer en staat lawaai te maken als een stofzuiger… wat verlang ik terug naar de eerste twee maanden… :cry:

Om de fan in je eMac aan te passen raad ik je aan deze open te maken en gewoon een andere kogelgelagerde erin te doen. Ze zijn wat duurder maar ik weet niet wat de maten zijn in de eMac.

Een eMac is veel compacter dus dan heb je al snel een probleem als je wat met de lucht circulatie doet.

Raar dat die van jou naar buiten zuigt Rezpack (die onderste 120 mm).
Bij mij blaast ie juist naar binnen toe. Het kan zijn dat jij een andere Quicksilver hebt dan ik en dat de CPU ook verschillend is. Er zijn zoveel verschillende G4’s. Misschien moet je de fan eens schoonmaken of anders gewoon vervangen. Nooit smeren overigens want dan zijn ze binnen no-time stuk.

Inderdaad wat ik al zei: [quote:546e9d69a9]Maar er zijn twee soorten Power Mac G4 Quicksilvers in omloop; De Quicksilver (733, 867, DUAL 800MHz) De Quicksilver 2002 (800, 933MHz, DUAL 1GHz) [/quote:546e9d69a9]

kijk eens hier: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58418-n
of hier: http://www.info.apple.com/support/applespec.html

De bewuste fan in mijn Quicksilver 2002 DUAL 1Ghz doet het prima. Natuurlijk afgezien van het ***geluid wat hij voortbrengt.