Tip: Formaat van screenshot wijzigen.

Wanneer je normaal een screenshot maakt, wordt het opgeslagen als PNG. Dit kun je wijzigen. Ga naar Terminal en typ het volgende:

defaults write com.apple.screencapture type [i:47270cabbc]jpg[/i:47270cabbc]

Dit laatste kun je veranderen. De ondersteunde formaten zijn: JPG, TIFF, PDF, BMP, PICT of PNG. Wil je dus geen JPG maar een PDF als je een screenshot maakt, dan typ je op het laatst [i:47270cabbc]pdf[/i:47270cabbc]. Wanneer je nu herstart of uit- en weer inlogt, wordt hij in een ander formaat opgeslagen.

Succes!

Bedankt voor de tip maar dat was al lang bekend. Zoek in de zoekfunctie maar eens op dat terminal commando.

Ik hoop niet dat je alle tips van Apple-Tips.nl hierheen gaat omzetten. De meeste OMT-ers zullen Appletips.nl namelijk wel kennen.

Bedankt, ondanks dat dit de gevorderde gebruikers al bekend was, zullen de wat minder ingewijde gebruikers dit heel handig kunnen vinden. Let maar niet op het gek*nker van sommige forumgebruikers.

bedankt @TimN, heb het gelijk veranderd...

Die tip hoort eigenlijk thuis en stond trouwens ook al in [url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=37246&start=195]Mac OS X: hoe ziet het eruit en hoe werkt het?[/url] (Sticky in het Switchersforum).

That's a matter of interpretation. Maar wat wil je nu: dat forumleden eerst de duizenden berichten door moeten spitten voordat ze een tip plaatsen, zodat ze zeker weten dat de tip niet dubbel geplaatst wordt en op de juiste plek staat; in dat geval moet je nu direct een slotje op dit draadje zetten en topic verwijderen. Maar dan zullen de meeste tipgevers snel opdrogen ben ik bang. Waarom mensen niet gewoon de tips laten plaatsen en in geval van een dubbele gewoon negeren? Wat is het probleem daarmee?

Goed idee, Ian83! We gaan alle tips, trucs en oplossingen die hier ooit gegeven zijn nog eens herhalen. Voor iedere tip een nieuw topic. Minder ingewijde gebruikers zullen dat heel handig vinden. De zoekfunctie schaffen we ineens af want die werkt toch niet.

Dat is flauw, dat zeg ik helemaal niet; dat heet discussievervuiling. Bovendien ontwijk je mijn vragen. Misschien heb je gelijk, maar waarom zet je dan dit topic niet op slot en verwijder je het niet, zoals dat vaker gebeurd met topics met vragen die al gesteld en beantwoord zijn?

Hahaha! Alhoewel is die tip nog niet zo slecht Yaris...

[quote:4eb34ef9fe="TimN"]Wanneer je normaal een screenshot maakt, wordt het opgeslagen als PNG. Dit kun je wijzigen. [/quote:4eb34ef9fe] Ja dat kan en ook zonder te typen in de terminal, http://www.ego-systems.com/Products/screenshotsprefpane.html

Die externe programma's doen voor jou wat je zonder die programma's zelf ook kunt doen, 1984.

Inderdaad, met zo'n programma hoef je er maar op te klikken om een ander formaat te gebruiken i.p.v.

[quote:8dfccfe1f3]Dit laatste kun je veranderen. De ondersteunde formaten zijn: JPG, TIFF, PDF, BMP, PICT of PNG. Wil je dus geen JPG maar een PDF als je een screenshot maakt, dan typ je op het laatst pdf. Wanneer je nu herstart of uit- en weer inlogt, wordt hij in een ander formaat opgeslagen.

[/quote:8dfccfe1f3]

Als het niet bevalt mik je dit topic maar dicht. Hij was van cnet.com. Ik wist niet eens dat Appletips.nl bestond...

Bedankt voor de tip! Wat je zei over de zoekfunctie (sarcastisch weliswaar) dat hij niet werkt. Vind ik ook en niet sarcastisch. De zoekfunctie is echt een zooitje. Ik gebruik 'm zelden gewoon omdat hij voor nieuwe leden niet efficiënt is. Nouja, ik ga offtopic. Een dubbeltje meer of minder kan heus geen kwaad. :]

De simpelste oplossing lijkt mij om gewoon een nieuwe categorie te openen, dus naast de categorie "Mac OS-X" dus ook een "Mac OS-X tips" categorie. De moderators mogen dan eerste even via de zoekfunctie 8) reeds geplaatste topics of berichten gaan verzamelen die specifiek het wordt "tip" bevatten en dan vervolgens de dubbele, onduidelijke (of onjuiste) of een verkeerde context van het gebruik van het woord "tip" (zoals [b:d3c0672e88]reacties[/b:d3c0672e88] op een "tip") er uit filteren en het restand in die nieuwe categorie zetten. Tenslotte mag wat mij betreft unSOUND dan een laatste "check" uitvoeren op de resultaten, het lintje doorknippen en de categorie feestelijk openen. :D

[quote:42448ab996="themacs"]Hahaha! Alhoewel is die tip nog niet zo slecht Yaris...[/quote:42448ab996] Dat heet een Wiki :|

[quote:db78fb654e="sypie"]Ik hoop niet dat je alle tips van Apple-Tips.nl hierheen gaat omzetten. De meeste OMT-ers zullen Appletips.nl namelijk wel kennen.[/quote:db78fb654e] Nog nooit van gehoord nee.

En dat is geen grapje.

1984 bedankt voor je tip. Ik heb de screenshotprefpane meteen geïnstalleerd.