Sorry, ik wil jullie niet ongerust maken,
maar deze dame maakt een paar hele serieuze fouten in haar 'uitleg'...
De wijze waarop ze de Photoshop settings aanpast, getuigt niet van âhoogwaardigeâ kennis
over Photoshop colormanagement. Dat begint al met het feit dat ze eerst de settings op âcustomâ zet, alvorens ze deze gaat wijzigen. Die âcustomâ krijg je al automatisch als iets wijzigt, maar dat even terzijde.
Onderstaand is wellicht niet helemaal volledig, maar geeft je wel de juiste richting aan:
-
RGB profielen (zeker de kleurruimten als sRGB, AdobeRGB, etc) zijn absoluut geen 750Kb groot,
maar ongeveer 1.5Kb tot 3Kb. Monitor/scanner profielen kunnen wel zo groot zijn, maar deze
wil je ook niet als werkruimte in Pshop hebbenâŠ
-
Wat ze echt fout doet, is dat ze AdobeRGB(1998) als default RGB werkruimte kiest, en
grijswaarden op gamma 1.8. Het lijkt erop dat ze dan ook denkt (ik kan het fout hebben) dat
Adobe RGB(1998) nu ook op Gamma 1.8 werkt, wat natuurlijk niet zo is.
Als zij haar plaatjes middels AdobeRGB(1998) in Pshop gelijk ziet als in ImageReady,
durf ik bijna te zweren dat ze ook AdobeRGB als monitor profiel heeft geselecteerd,
maar dat haalt ze weer onderuit door haar beeldscherm te calibreren
(doet ze overigens niet, want ze slaat het calibratie gedeelte vrolijk over,
daardoor weet ze niet wat het initiele gamma van haar monitor is, maar gaat direct
de target Gamma instellingen instellen). Dat âcalibratedâ profiel van haar wordt nu wel automatisch
geactiveerd voor haar monitor.
-
AdobeRGB is een kleurruimte die vele malen groter is dan je beeldscherm-ruimte.
Als je daarin beelden bewerkt in Pshop, zal je nooit (zonder ICC ondersteuning in je browser en
embedded profielen in je afbeeldingen) de goede kleuren zien.
-
Over ImageReady:
Deze gebruikt geen CMS, dat klopt, daardoor worden de beelden ongecorrigeerd weergegeven,
en dat houdt weer in dat dat afhankelijk is van je monitor Gamma instelling.
Mijn tip voor webdesigners:
-
Werkt WEL in sRGB, en sluit (uitzonderingen daargelaten) WEL profielen in!
PC gebruikers werken standaard idd op Gamma 2.2, evenals sRGB.
Mac gebruikers onder OSX die de laatste Safari gebruiken, maken automatisch gebruik van
Colorsync, die daarmee de afbeeldingen netjes laat zien (ook al staat je Mac scherm op
Gamma 1.8 ).
-
Schermcalibratie: Gamma 2.2, zie je ook in apps zonder Colorsync (ImageReady) iig hetzelfde
als een PC gebruiker. Mac gebruikers zonder colorsync ondersteuning in de browser
(IE met voorkeuren uitgezet bijvoorbeeld) zien dan het beeld iets helderder in de middenpartijen,
(gamma verschil dus van 2.2 naar 1.8 ), maar dat is altijd beter dan de âdonkereâ plaatjes waar je
Windows gebruikers anders over gaan klagen (ook weer gamma maar nu van 1.8 naar 2.2 ).
Hier valt natuurlijk weer een compleet boek over te schrijven, incl wat er gebeurt met diverse browsers op diverse platvormen, met diverse voorkeurs instellingen. Web gebruik is nou eenmaal nog niet goed ge-colormanaged, dus kan je beter de âmeest geaccepteerdeâ instellingen gebruiken.
Je bent dan met sRGB het beste uit (97% bekijkt ze toch vanaf een PC?).
Goed, bovenstaand is niet helemaal compleet, maar ik krijg wel de kriebels van dit soort filmpjesâŠ
Erik