tip je hd opschonen

Hallo,

ik weet niet of iedereen dit weet, maar naar vele update/upgrades kan je hd vollopen.
Omdat op te lossen is het volgende mogelijk.

ga naar je hd
open bibliotheek
ga nu naar de folder ‘Packages’
en verwijder dan alles wat er in die map staat.
dit leverd al gauw een paar honderd Mb!!

m v g goofy

Welke versie van OS X heb je, ik heb Tiger en kan de map "Packages" niet vinden...

dat moet je dus niet doen! Ik dacht dat die packages nodig zijn voor de software updater! Dan kan ie zien wat je al hebt enzo en wat er geupdate moet worden!!!

[quote:c48acb05bb="sic-one"]dat moet je dus niet doen! Ik dacht dat die packages nodig zijn voor de software updater! Dan kan ie zien wat je al hebt enzo en wat er geupdate moet worden!!![/quote:c48acb05bb]

Klopt! Absoluut niet doen! Ik heb het eens gedaan en er werkte ineens van alles niet. Niet doen dus!

ohe is dat zo? nou ik heb het wel gedaan maar het schilde 1,6gig

goofy

In Tiger is het de /Library/Receipts folder... ik zou t zelf niet weghalen, je weet maar nooit hoe veel bandbreedte en gekl**t het je scheelt het te laten staan. Misschien wel handig voor oudere modellen met een kleine HD, maar mensen met een nieuwe Mac zullen weinig merken van 100 MB meer of minder.

[quote:9b2624971e="sic-one"]dat moet je dus niet doen! Ik dacht dat die packages nodig zijn voor de software updater! Dan kan ie zien wat je al hebt enzo en wat er geupdate moet worden!!![/quote:9b2624971e]

dacht ik ook…
wat je wel kan doen is kijken welke er allemaal in staan en de oudere verwijderen bv security update 02/10/2004 en 29/11/2004 mogen weg als er ook een security update 05/05/2005 instaat (de laatst gedateerde laat je gewoon staan of de laatste in versie (skype 0,0,7 en 0,0,8 mogen weg als je skype 1,0,0 hebt), dan ziet de updater steeds de laatste versie…!
wel goed opletten ivm kleine naamswijzigingen, dan wel laten staan, als je niet zeker bent, laten staan!

zo mag het wel denk ik…

dat denk ik ook wel ja.....

[quote:32e532e141="goofyboy1"]ohe is dat zo? nou ik heb het wel gedaan maar het schilde 1,6gig

goofy[/quote:32e532e141]

1,6 Gig??? Dat kan niet! Bij mij is die folder 54 mb groot en ik heb er 70 van de packages instaan…

misschien bij u. maar bij mij niet. ik had macosx 10.2 erop en alle updates. maar ik heb even gekeken en geen problemen ondervonden met het programma update. ik heb net de laatste updates binnen gehaald zonder problemen.

goofy

49 onderdelen met een totale groote van 59,8 MB...

de verveling slaat weer toe op de zondag : " eens kijken wat ik weg kan gooien". De receipts zijn nodig voor het herstellen van de schijfpermissies. Goede zet !

Ik heb er 94 Mb's in zitten, wel veel vind ik, maar goed. Als het werkelijk nodig is voor schijfpermissies, OK, maar dat zou toch compacter kunnen lijkt me... :?

Ik zie vandaag wel meer draadjes voorbij komen met dit soort onzinnige dingen, tot aan het gooi je Library/Preferences/ even helemaal leeg toe.

kijkt op kalender
Ahh het is verkloot je mac in 10 minuten dag!

het blijft inderdaad een bewolkte zondag . . . Men kan nog altijd zijn schijf "legen", heb je helemaal veel plaats . . . :x

En als je dan toch bezig bent, start even op vanaf de Tiger-installatie-DVD en wis de harde schijf even met de Gutmann Methode, oftewel de optie 35 keer wissen, dan weet je zeker dat niemand, maar dan ook echt niemand nog iets terug kan vinden. :D Zie ook de hoofdpagina, mocht iemand het nog niet hebben gezien. :wink:

[quote:79adc7d94f="sic-one"]dat moet je dus niet doen! Ik dacht dat die packages nodig zijn voor de software updater! Dan kan ie zien wat je al hebt enzo en wat er geupdate moet worden!!![/quote:79adc7d94f]

Bij mij is deze map dus helemaal leeg?!
Panther 10.3.9

hij staat in library:receipts of library:packages of users:jouw naam enz enz.... Er bestaan meerdere mappen volgens mij.... Bij mij is er ook ééntje leeg...

Yep, gevonden.

Macintosh Hd/Bibliotheek/Receipts
Totale groote: 92.3Mb

Ik durf deze map niet te wissen…

moet je ook NIET doen!!! :o