TIP: Maak frisse start na up-dates

Beste OMT’ers,

Ik heb geen vraag maar een tip. Uiteraard is dit geen gouden tip maar een tip die ik uit eigen bevindingen ondervonden heb. Hopelijk kan ik hier wat mensen mee helpen die eventueel tegen problemen stuiten met verschillende Mac devices.

Allereerst wil ik zeggen dat ik een trotse bezitter ben van een Mac Pro, 2 iPads, iPhone 5 en 4S, Apple TV, Airport Extreme en Express. Na een aantal up-dates van Apple zoals iOS 7, Mavericks en Apple TV ben ik tegen een aantal problemen opgelopen. Ik merkte dat de devices niet meer lekker liepen, terwijl ik dit niet gewend ben van Apple. Dit gaat gepaard met stream problemen, bestanden die door elkaar lopen na 1 bestand verwijderd te hebben (coverflow mode op de mac pro), apps die crashen, het bereik van internet via de router etc etc. Ik werd hier op zijn zachts gezegd kanarie dol van en heb zitten graven waar deze problemen vandaan komen en het belangrijkst; sinds wanneer?

Al deze problemen zijn ontstaan sinds de up-dates en heb besloten om alles opnieuw te installeren en dan bedoel ik ook echt alles. Ik heb mijn Mac Pro opnieuw geïnstalleerd met Mavericks, de iPads en iPhones opnieuw geïnstalleerd en heb de Airport’s opnieuw gedaan. Het resultaat: Alles werkt weer zoals het hoorde!

Zelf vind ik het jammer dat Apple op deze manier de stappen ondernomen heeft maar de features die erbij zijn gekomen doen dit wel weer snel vergeten.

Ik hoop dat ik hier wat mensen mee heb kunnen helpen.

Groetjes,

Sciletto

PS: Ik hoop dat Apple iLife en iWork weer op de rit krijgt (Podcast)

Het is niet echt een tip dus eigenlijk… In plaats van de oorzaak op te zoeken en die aan te pakken ben je gewoon op de Windows-manier een clean install gaan uitvoeren. Wat niet echt een handig idee is, omdat je nu nooit zeker zult weten wat de oorzaak was, dus als het binnenkort weer de kop op steekt kun je wéér alles opnieuw gaan doen. En veel mensen moeten met deze werkwijze al hun registratiecodes, voorkeuren en andere zaken allemaal opnieuw gaan invullen…

Mijn registratiecodes stonden gewoon in de sleutelhanger. Met je apple id kan je alle apps weer opnieuw installeren en je documenten en gegevens staan in de cloud. Werk gerelateerde zaken staan bij mij op diverse schijven. Er is verder niet echt een andere manier, ik heb Apple gebeld over de problemen en ook zij konden niks vinden of tot een passende oplossing komen.

Het is niet echt een windows manier. Daar ben je veel langer mee bezig en installeren moet veel vaker. Ik heb mijn mac voor de eerste keer in 4 jaar tijd opnieuw geïnstalleerd. Ik denk dat het te maken heeft door alle nieuwe toepassingen, communiceren gaat moeilijker en oudere bestanden zijn misschien moeilijker te indexeren/herkennen, je weet het maar nooit. Zelfs Apple geeft vaak toe dat opnieuw starten ook vaak tot een oplossing leid dus waarom niet opnieuw installeren?

Omdat een versie installatie hetzelfde is als met een Bazooka een mug proberen neer te schieten. Effectief ja, omslachtig? Behoorlijk. Ik heb hier op 3 MacPro’s, 1 iMac, 2 iPad’s en 2 iPhone’s daar nog 0,0 gezeik mee gehad. let wel dat gaat terug van 10.4 en iOS 4 tot nu 10.8 en iOS7.

Waar kunnen mijn problemen dan aan liggen? Ik heb Apple al een paar keer gebeld hierover en heb zelf het 1 en ander geprobeerd wat de problemen zou kunnen veroorzaken maar niks hielp totdat ik alles herinstalleerde. Zelf baal ik ook van de actie omdat ik ergens wist dat dit niet hoefde. Enig idee?

[quote=sciletto url=http://www.onemorething.nl/community/topic/tip-maak-frisse-start-na-up-dates/#post-2619251 time=1383733574]Waar kunnen mijn problemen dan aan liggen? [/quote]Dat zul je nu dus nooit meer weten, omdat je met die clean install ook alle logboeken en foutmeldingen hebt gewist… Normaal gesproken kun je daar gewoon kijken wat er mis gaat aan de hand van de foutmeldingen die OS X daar neerzet. Vervolgens is het 9 van de 10 keer een kwestie van een enkele plugin of programma aanpassen en je draait weer. Ik heb in al mijn jaren nog nooit een clean install uit hoeven voeren, alles is op te lossen.

[quote=sciletto url=http://www.onemorething.nl/community/topic/tip-maak-frisse-start-na-up-dates/#post-2619251 time=1383733574]Mijn registratiecodes stonden gewoon in de sleutelhanger. Met je apple id kan je alle apps weer opnieuw installeren en je documenten en gegevens staan in de cloud.[/quote]Bij JOU werkt het zo makkelijk. Maar je adviseert het nu ook aan anderen, die dat misschien NIET zo makkelijk kunnen doen. Zo heb je software die je eerst moet deactiveren, die je maar eens in de zoveel tijd mag activeren, wordt niet alles opgeslagen in de keychain, en ga zo maar door.

Ik vind het dan nog steeds bijzonder dat Apple in deze situatie mij niet heb kunnen helpen. Alles stond goed en ik heb diverse programma’s gereset naar de fabrieksinstellingen maar niks hielp. Stream problemen mocht niet gebeuren maar gebeurde toch en nu ik alles opnieuw geïnstalleerd heb kan ik alles normaal streamen en laad alles gewoon zoals het moet.

Ik geef je ook wel ergens gelijk dat een clean install niet hoeft maar in mijn situatie was dat misschien het beste geweest. Ik bedoel, als Apple zelf geen oorzaak kan vinden dan moet er ergens iets niet goed zitten.

Mag ik vragen welke software dat is? Ik gebruik zelf de apps van Apple en diverse andere programma’s, zowel pro als normaal en dat ben ik nog niet tegen gekomen.

Je moet je Apple ID als een back zien eigenlijk. Al je belangrijke stuff staat in de cloud en al je aankopen kan je weer installeren. De belangrijkste passwords weet je en de opslag is tegenwoordig extern als intern op een andere schijf. Wat kan je verliezen?

Om een voorbeeld te geven: ik gebruikte voor school iemand anders zijn macbook pro. Ik maak een account aan met mijn apple id en ik kon de apps downloaden die ik gebruikte ,zowel van Adobe als Apple en andere programma’s. De externe hdd kon ik ook benaderen via het internet dus wat heb je in dit geval te verliezen? Ik had inprincipe mijn eigen werkruimte/mac op een andere mac staan :slight_smile:

Ik vind het dan nog steeds bijzonder dat Apple in deze situatie mij niet heb kunnen helpen. Alles stond goed en ik heb diverse programma’s gereset naar de fabrieksinstellingen maar niks hielp. Stream problemen mocht niet gebeuren maar gebeurde toch en nu ik alles opnieuw geïnstalleerd heb kan ik alles normaal streamen en laad alles gewoon zoals het moet.

Ik geef je ook wel ergens gelijk dat een clean install niet hoeft maar in mijn situatie was dat misschien het beste geweest. Ik bedoel, als Apple zelf geen oorzaak kan vinden dan moet er ergens iets niet goed zitten.

Mag ik vragen welke software dat is? Ik gebruik zelf de apps van Apple en diverse andere programma’s, zowel pro als normaal en dat ben ik nog niet tegen gekomen.

Je moet je Apple ID als een back zien eigenlijk. Al je belangrijke stuff staat in de cloud en al je aankopen kan je weer installeren. De belangrijkste passwords weet je en de opslag is tegenwoordig extern als intern op een andere schijf. Wat kan je verliezen?

Om een voorbeeld te geven: ik gebruikte voor school iemand anders zijn macbook pro. Ik maak een account aan met mijn apple id en ik kon de apps downloaden die ik gebruikte ,zowel van Adobe als Apple en andere programma’s. De externe hdd kon ik ook benaderen via het internet dus wat heb je in dit geval te verliezen? Ik had inprincipe mijn eigen werkruimte/mac op een andere mac staan :slight_smile:

News-“Flash”: Voor de Adobe apps heb je geen reet aan een Apple ID. Althans, afgezien vand e Adobe apps die in de iTunes Store staan. Juist de echte grote Adobe apps hebben een Adobe ID nodig en een activatie/deactivite zoals unSOUND die schetste. Een beter alternatief voor de Keychain/Sleutelhanger is de applicatie 1Password.

Dus nou heeft die ander ook gelijk toegang tot jouw gegevens op zijn macbook pro. Lekker handig!

Niet als je FileVault inschakelt voor je account. :slight_smile:

Naast Adobe meuk is er nog meer software hoor… De WMV HD Pro plugin voor QuickTime bijvoorbeeld moet apart gedeactiveerd en geactiveerd worden, en dat mag maar een X keer per jaar, anders blokkeert hij. Zelfde geldt voor andere 3rd party Apps en plugins, en zelfs de Apps in iTunes mogen maar op 5 computers tegelijk staan, en bij formatteren zonder de authorisatie uit te schakelen verlies je soms 1 computer, ook al ga je weer met dezelfde machine werken.

En zoals gezegd slaat de Keychain wel je serienummers op, maar weer niet alle voorkeurs-instellingen van diezelfde Apps, dus als je veel tijd hebt gestoken in speciale Commando’s in Aperture, Werkruimtes in Photoshop, ideale codeer-instellingen in Handbrake en QuickTime, zijn die allemaal pleite.

TENZIJ je na die schone installatie een TimeMachine backup terugzet, maar dan heb je dus ook de schone installatie voor niks gedaan, aangezien alles dan weer terug gezet wordt, vaak inclusief de foute software die de problemen veroorzaakte.

Dat Apple het niet kon vinden is balen, maar geen reden om te denken dat het dan niet simpel op te lossen is. Heb ze al vaker aan de lijn moeten corrigeren over het wel of niet mogelijk zijn van bepaalde zaken… Ik werk inmiddels al wat langer met Macs. :wink:

^Apps in itunes is makkelijk te herstellen. Als je over de 5 computers heen komt kan je de autorisatie van alle computers opheffen en de computers die je nog hebt opnieuw de rechten voor het installeren van apps en updates geven.

Dat weet ik, maar dat resetten kan ook maar 1 keer per jaar. En als je zoals hierboven dus bij elke hik in de software een clean install gaat uitvoeren, loopt dat snel op… :wink: