Tip voor mensen met mega iTunes collecties!

Voor wie er wat aan heeft:

Ik heb +30.000 deuntjes in m’n iTunes Library en ruim 11.000 op de iPod. Gemiddeld voeg ik elke dag wel een album of ep toe aan de collectie, via muziekweb.nl, emusic.com, bleep.com, de iTMS of gewoon van de cd’s die ik koop.

Als grootverbruiker stuit je dan al snel op een modern en lastig probleem. Ik wil naar iets luisteren… maar de naam van de artiest of de titel van het album schiet me niet meer te binnen. Binnen iTunes helpen dan mijn (Smart) Playlists - niet vandaag, nieuw deze week, nieuw deze maand, nieuw dit jaar - maar op de iPod tonen deze Playlists enkel een enorme lijst met songtitels.

Vervolgens scroll ik op de iPod door een enorme lijst van artiesten in de hoop dat ik die ene weer terug vind. Vaak niet dus. Steeds vaker gebruikte ik m’n iPod shuffle voor recente aanwinsten omdat deze content op dat ding beter te beheren is.

Maar vandaag viel toch eindelijk het kwartje! De enige ID-tag die alle functionaliteiten in zich heeft die ik zoek is ‘Genre’. Ik vul deze altijd keurig in… maar op de iPod browse ik zelden of nooit op genre.

[b:36e359bf70]Hier de TIP:[/b:36e359bf70]

Maak een speciaal (tijdelijk) genre voor nieuwe deuntjes. Om het genre bovenaan in de lijst te krijgen gebruik ik het + symbool. Werkt perfect op de iPod en binnen iTunes. Genre selecteren en browsen op artiest en daarna album. Ook nog even een !-genre gemaakt voor mijn persoonlijke album top-zoveel.

[img:36e359bf70]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=12396[/img:36e359bf70]

Wie weet werk je al lang met een dergelijk systeem… maar ik - iTunes/iPod gebruiker vanaf het eerste uur - zag vandaag pas de extra functionaliteit van het Genre-veld.

M’n iPod is weer een stuk handiger geworden vandaag.

Maar als je een lijstje van je nieuwe muziek wil hebben kan je toch gewoon een smart playlist maken met 'toegveogd in de afgelopen week; bijvroorbeeld? Dan hoef je geen plusjes gaan toevoegen en weghalen.

Hmm, ik snap niet goed waar je naartoe wil. Het is altijd lastig iets te vinden waar je de naam niet meer van weet, maar als het een nieuw liedje is, dan kijk ik gewoon in m'n recent tunes playlist.. (afgelopen 10 dagen toegevoegd of zo)

Die playlists gebruik ik ook... maar op de iPod zijn dit enkel lijsten met songtitels... ik wil kunnen browsen op artiest en dan album. Ik denk in artiesten en niet in songtitels. Dit kan niet met playlists en wel binnen genres.

Soms haal ik iets leuks bij de bieb… zo’n artiest heet dan ‘Department Of Eagles’ - mijn hersens onthouden die naam pas na een paar maal draaien…

Dit is dus handig voor grootverbuikers met geheugenproblemen.

Nu snap ik wat je bedoelt. Ja, dan kan je idd wat meer filtering gaan doen. Alleen ben je dan het genre kwijt, maar als je dat niet nodig hebt, dan zal dit wel een oplossing zijn.

aaaah, nu vat ik 'em! Ja, idd. Als je in iTunes je bibliotheek laat sorteren met de +'jes boven, dan zou dat moeten werken. Goeie tip!

Dat +-genre is tijdelijk. Zodra ik het album heb gehoord en/of de artiest in mijn systeem zit dan krijgt het album gewooen een passend genre.

Als je in de iTunes voorkeuren ‘Show genre when browsing’ aan zet is het echt superhandig.

Ik heb liever het genre goed staan dan rare + jes e.d.

Volgens mij heb je een luxe probleem, je krijgt veel koop/download veel meer muziek dan je nodig hebt. Als je alleen maar muziek koopt/download die je echt wilt gaan luisteren weet je echt wel hoe die artiest heet.

Ik in ieder geval wel!

Ik ontdek dagelijks nieuwe dingen. Soms leuk voor een of tweemaal draaien. Maar het is inderdaad een luxe-probleem... maar nu wel opgelost.

Laat gewoon het genre staan zoals het hoort, maak een nieuwe playlist aan, een gewone, niet een smart playlist.. Laat deze iedere keer als jeje iPod synct ook syncen. Noem de playlist "nieuw".

Als je iets nieuws hebt, maak je de playlist “nieuw” leeg, en zet je er je nieuwe aanwinst(en) in…
Veel makkelijker volgens mij?

Groeten
Jonas

Maarrr... chonazz, die playlists tonen op je iPod enkel een lijst met nummers. Als je een artiest zoekt waarvan je de naam even niet te binnen schiet heb je daar dus geen bal aan.

Mijn hersens bleken vandaag gewoon in staat om het Genre-veld ook voor andere functionaliteiten te gebruiken dan enkel het genre… die ik keurig invul maar zelden gebruik… omdat ik niet echt met genres bezig ben maar meer met artiesten… en labels.

Als je in de playlist enkel je laatste aanwinst zet, heb je hier geen problemen mee... Je zegt zelf dat je gemiddeld 2 a 3 albums per dag toevoegd, dus dan zouden er ongeveer 60 nummers in die playlist staan.. daar vind je het wel tussen toch? :-)

Maar ik snap wel wat je bedoeld met jou idee, en het is idd handig, maar ik heb toch liever m’n genres op orde.

Jonas

Ik heb zelf een afspeellijst waar automatisch alle nummers zonder beoordeling in staan. Regelmatig kijk ik in die lijst of ik nog onbeoordeelde (dus nieuwe) nummers heb en geef die gelijk een beoordeling.

Ik heb ook weleens moeite met het zoeken van een liedje.

Nou is mijn vraag of iTunes het volgende ook kan:

Kijk je hebt bijv. een liedje van Anouk. Ik vind dat Pop en Rock muziek. Is het dan bij iTunes mogelijkheid om ze in allebei je genres tegelijk in te delen. Dus dat je bijv. Pop / Rock neerzet als tag en dat het nummer dan bij genres in Pop én in Rock staat?