TIP,Wat mij nou overkomt

Er is al veel geschreven over de capaciteit van de accu's van de Pb's en de iBooks. Nou mag ik al in mijn handen knijpen met een cap. van ruim 2 uur met mijn 2.5 jaar oude iBook maar wat ik nu ontdekt heb slaat alles: Normaal gaat na ruim 2 uren noeste arbeid de iBook na een melding automatisch op sluimer tot ik de voeding er weer aanhang. Echter ik was via iTunes een CDtje aan het afspelen, tegelijk aan het importeren en in Words(sorry =MS) bezig. Mijn accucapaciteit gaf intussen al 0% aan en in tijd hooguit 2 min. Normaal gaat ie dan ook echt uit maar nu kon ik nog zeker 35 minuten doorwerken terwijl alles constant 0% bleef aangeven Ook het laatst geinstalleerde programmatje X-charge gaf concequent 0% aan.

1. Dus wat hebben we nou geleerd? 8) 8)
      Speel wat CD’s af op je PB of iBook en je accucapaciteit gaat met sprongen vooruit.
      Kweet natuurlijk nie of dit bij iedereen opgaat maar als dat wel zo is dan zou ik altijd maar een CDtje bij de hand houden als je met je leptopje onderweg bent

Aangezien de accu van mijn iBook slechts 12 minuten meegaat, heb ik snel de test uitgevoerd. Helaas, hij ging netjes slapen.

Het zal wel weer niet bij iedereen opgaan dus erg spijtig voor jou, je kon het blijkbaar goed gebruiken. Ik was zelf uiteraaad ook zeeeeeer verbaasd maar daarbij ook wel erg happy de peppie. ik vind ruim 30min. winst op 2 ¼ uur ook erg veel. Toch zo'n kleine 20%. Maar die 12min. capaciteit bij jou is echt schandalig weinig.

Ik weet niet hoelang zo'n accu normaal mee moet gaan, maar als hij het nog 30 minuten lang bleef doen na "leeg" te zijn, dan zou je de accu moeten kunnen 'leren' dat ie nog geen 'leeg' aangeeft als er nog stroom inzit. Net als bij mobiele telefoons moet je ook de batterij helemaal leeg laten gaan ipv constant bijladen. Met steeds bijladen 'vergeet' de accu langzaam aan z'n werkelijke capaciteit en geeft daarom eerder aan dat ie leeg raakt.

Herman.

voor meer info over de accus kijk hier

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030314081843218

volgens dit artikel is geheel ontladen gevaarlijk en niet nodig…
li-ions hebben geen geheugen!