Tips gevraagd voor een schone installatie/partities/Classic

M'n e-Mac G4 800 Mhz, 512 MB RAM, met 60 GB HD is zo traag als dikke stront geworden. Ik heb nu ongeveer alle tips van dit forum gebruikt zoals DiskWarrior, Speed Optimizer, Permissie herstellen, Spring Cleaner, Drive 10, een Patch, Bureaublad opschonen, prullenbak legen, PRAM zappen, Verbose-mode etc, maar niets helpt. Opstarten duurt tussen de 5 en 10 minuten (wisselt). Natuurlijk is de sluimerstand een optie om de opstart tijd te verkleinen, maar dat neemt niet weg dat m'n Mac gewoon traag is geworden en dat iTunes hapert als ik alleen maar aan het surfen ben.

Nu wil ik dus met een schone installatie beginnen en m’n HD in twee partities indelen, zodat ik op 1 partitie m’n muziek/documenten etc kwijt kan en op een andere OSX+Apps. Dit omdat ik anders steeds alles moet backuppen voordat ik bv OSX opnieuw installeer (als alles weer als dikke stroop wordt). Ik heb inmiddels 5 DVD’s volgebrand met backups en dat wil ik in de toekomst voorkomen door partities te maken.

Nu mijn vraag:

• Wat is een handige verdeling qua partities? (40 GB - 20 GB?) Wat heeft OSX minimaal nodig bijvoorbeeld? En zijn er nog andere tips?

Tevens wil ik Classic erop houden. Wat is de handigste manier:

• OSX 10.3 (schoon) installeren en een OS 9.2.2 map erbij kopieren? (En op welke partitie zet ik die dan?)
  • Programmatuur herstel draaien en vervolgens van 10.2 naar 10.3 updaten? (zodat OS9 er vanzelf bij wordt gezet (ik kan dan ook van OS9 booten))
  • Iets anders?

En tot slot nog een vraag over de snelheid van m’n Mac. Ik weet dat hij inmiddels niet meer tot de snelste gerekend mag worden, maar ik mag toch wel iets meer van mijn G4 verwachten. Op het moment is onze PC Pentium 3, 500 MHZ, 32 MB bijna sneller dan mijn Mac.

• Hoe zorg ik ervoor dat hij in het vervolg soepel blijft lopen?
  • Permissie herstellen doe ik al regelmatig. Welke programma’s (DiskWarrior etc) worden aangeraden en welke afgeraden?

Al met al een erg lange vraag geworden, maar ik begon het ook aardig zat te worden. In het begin werkte hij als een sneltrein, maar het lijkt inmiddels wel een stoomlocomotief.

Groeten van Arjen (die hoopt dat hij duidelijke, nuttige antwoorden krijgt)

Ten eerste: OS X heeft eigenlijk minimaal een 6-10Gb nodig. Vanwege de install (±2Gb) en de cache en tijdelijke bestanden die OSX op de schijf aanmaakt. Daarnaast: Ga je nog 'echte' OS9 programma's gebruiken, of niet? Dit vanwege een evt. OS9 partitie. Die hoeft dan max. 2Gb te zijn, maar dan kun je echt opstarten vanaf 9. En dan hou je de rest nog over voor bestanden partitie. OSX 10.3 (schoon) installeren is dan het beste. Dan om hem op tempo te houden: Techtool Pro en voor de snelle handelingen: Cocktail. Dit zijn zo even de punten die ik je kan geven. Ik zal kijken wat er nog meer belangrijk is. Evt. aanvullling volgt dan nog.

Opstarttijd 5 a 10 minuten? Is wel erg lang iMac g3/600mhz/512mb is op 45 sec opgestart en in gelogd (max 1 min) Ik zou zon 5 gb reserveren voor men muziek en daar ook men systeem 9 opzetten als je dat nog nodig zou hebben. Ik heb het ook nog men externe schijf staan wegens een scanner die niet op X wil werken. Verder gebruik ik soms eens systemoptimizer om alles weer eens op punt te zetten,maar dat wil niet zeggen dat mijn Mac traag is geworden als dikke ....enz.

:roll: Even Off-Topic: [quote:aa4f9f309c="lsmisch"]...Ik heb het ook nog men externe schijf staan wegens een scanner die niet op X wil werken....[/quote:aa4f9f309c]

Is dit toevallig de Umax Astra 200U scanner? Die heb ik namelijk ook en die werkt ook alleen in OS9. Na veel gezoek en gedoe blijkt dit te komen omdat het een USB scanner lijkt, maar de USB poort zit in de scanner gekoppeld aan een seriele aansluiting. Die vertaling is niet te ontcijferen voor mensen die alternatieve progs maken. Umax zelf ondersteund het (verouderde) product ook niet meer…

Misschien is er bij jou zoiets gelijkwaardigs aan de hand??

Antwoord off topic:Neen het is een hp scanjet 4400c.

[quote:20e224aa6a="lsmisch"]Antwoord off topic:Neen het is een hp scanjet 4400c.[/quote:20e224aa6a]

Kijk hier eens: http://www.ellert.se/twain-sane/
Dat is een TWAIN project voor op Mac OSX. Werkt samen met bijv. Graphicconverter en hier staat de HP 4400C in de lijst ‘ondersteunde apparaten’ 8)

He mensen,

Dit was toch mijn Posting? Gaan we het nu over scanners hebben? Waar blijft de geniale oplossing voor mijn Mac?

Groeten van Pokerface (met een knipoog hoor)

Hier toch?? http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=241738#241738 (Hierboven dus. Ik doe tenminste een aanzet...)