Tips om window gebruikers de mond te snoeren

Hallo,

Ik moet volgende week wat feedback geven over een internet site met o.a. een webwinkel die binnenkort online gaat. Nu heb ik in het verleden al sites gezien die niet in safari werken.
Ik zou graag wat meer informatie of feedback hebben van mogelijke oorzaken waarom deze sites alleen maar werken onder internet explorer op een Windows Platform en niet onder safari.

Iemand goede sites met informatie rond deze topic of gewoon een lekker lijstje met tips en argumenten waarop ze moeten letten zodat het een beetje platform onafhankelijk wordt.

Of gewoon de mogelijke oorzaken.

Alle hulp is welkom zodat ik mijn standpunt van pro Mac een beetje kan verdedigen.

De reden dat sites niet werken onder alle browsers (meestal dus wel onder IE voor Windows) heeft alles te maken met het feit dat de makers zich niet houden aan de standaarden die opgesteld zijn door de WWWC. Sites kunnen tegenwoordig (op een paar kleine puntjes na) werken op alle systemen met alle browsers.

Misschien vind je op http://www.alistapart.com enkele artikelen die je hierbij kunnen helpen.
Lees ook het boek 'Designing with Webstandards van Jeffrey Zeldman.

Je kunt de site 'testen' op compatibility op [url=http://validator.w3.org/]w3c[/url] Je krijgt dan een lijst met fouten waar de site aan lijdt. De meeste van deze fouten zijn niet dramatisch, maar geven wel een kijkje in de keuken of het ontwerpburo zich aan de regels weet te houden die het www-consortium heeft vastgesteld.

CSS / XHTML heeft wat dat betreft de toekomst, maar lang niet iedereen is daar van overtuigd en er wordt ook nog heel veel aan losse scriptjes ingeboouwd. Zeker in e-shops barst het van de java apps en javascripts die er voor moeten zorgen dat klanten niet met elkaars boodschappen aan de haal kunnen gaan.

Real-life testen op de diverse platformen zal dus nodig blijven. Helaas hebben veel bedrijven er schijt aan dat er ook nog mensen zijn die geen explorer 5.5 of 6 hebben. “Die kopen dan maar ergens anders”.

Inderdaad, en die mentaliteit maakt voor microsoft niet uit, maar bijvoorbeeld www.maxfoodmarket.nl is er aan ten onder gegaan omdat op zo ontzettend veel browsers en OS'sen de zeer klantvriendelijke boodschap in beeld kwam:

“u heeft geen Microsoft Windows blah blah en ook geen Internet Eplorer Blah Blah”

Als je een dergelijke boodschap in beeld zet, zorg dan dat de klant zich op zijn minst nog welkom voelt, door bijvoorbeeld een terugbel mogelijkheid zodat je alsnog je bestelling kan doorgeven.