Ik heb nog geen camera maar ik wil er voor deze zomervakantie 1 kopen. Ik ben ontzettend slecht in kiezen, en wat tips van mensen die er verstand van hebben is wel handig.
Vereisten:
Leuk design
7 Megapixel+
Accu
10* of meer optische zoom
Lcd + Lcdviewfinder
Geen prullebakken merk (Aiptek, VTech, AgfaPhoto), maar meer een origineel camera merk (olympus/canon etc)
Snelheid van foto’s maken: als ik op het knopje druk, in 0.1~0.5 een foto, dus gewoon lekker snel.
Prijs, 200~350 Euro (exclusief accesoires)
Als je geen ijsberen/vogels/hertjes wilt fotograferen moet je de 10x zoom weglaten. De meeste andere onderwerpen kun je naartoe lopen en zien er niet uit op 300mm equivalent. 3-5x is zat, en meer gaat alleen maar ten koste van de normale bereiken. Bovendien zijn die lange uitschuiftoeters erg kwetsbaar bij compacts en na de gemiddelde val is je camera dan morsdood.
Ook een mooi iets om op te checken: dat je in de play-back stand kunt fotograferen. Ik wordt gek van de compacts die losse playback/foto standen hebben sinds ik weet dat beide ook tegelijk kunnen. Vaak te herkennen aan een los “play” knopje.
[url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/436?currFilters=eNplkUEOgyAQRe%2FCARpFUZnuu%2BuqJyDKYlqsDZhUY7x7R8QmyIqf9z%2FzB1XAOSwOSmBKloJdHWTAtmMn8kxElpA8Jp0sqzMRPCF1TDBpx6Qdk3aM22tgLz1%2FB9vFMaPenhS0rzGbysmkmLY31MZ7AtjH4tNtWgbzMdjxuOfaTTU%2B1eq7moJR7Dv9DXz7%2BcAO7NrBHnnCIsJxOifhPrq9oRm1pVUUWQuCLBuS%2FkdRY79f4sDyLCzR7%2BPpqby6EFxXP3Q6ckVomcNJH3b9Adpgh0k%3D&orderField=prijs&orderSort=desc]Hier[/url] staan er 54 genoemd. Bijvoorbeeld de [url=http://tweakers.net/pricewatch/231668/nikon-coolpix-p90-zwart.html]Nikon Coolpix P90[/url].
Heeft zelfs touchscreen waarmee je bijvoorbeeld kan scherpstellen op een bepaald voorwerp door met je vinger op de desbetreffende plaats van het scherm te drukken. 8)
Naast deze leuke functie is het een zeer goed fototoestel en beantwoordt het aan je budget.
Het is de nieuwere versie van de FX500, die zeer goede beoordelingen gekregen heeft.
Voor [url=http://tweakers.net/pricewatch/211823/nikon-d40-kit-dx-18-55-55-200-mm.html]€ 434,50[/url] heb je een goede dSLR met zowel een 18-55mm als een 55-200mm lens.
Supersnel met schieten, en >11x zoom!
Koop er een flitsertje bij en je kunt vrijwel elke situatie aan.
Ik heb al een jaar lang een Canon Ixus 70 in gebruik. Erg prettig in gebruik. Er zijn al aardig wat nieuwere types, natuurlijk. Wat mij vooral opvalt is dat hij erg snel reageert; dus aanzetten en binnen een seconde een foto maken... Ik zou eens naar een Ixus kijken...
@ Pieterr: Woeps, dan zou ik inderdaad voor het iets duurdere model van pana gaan, nl. Panasonic DMC TZ7 of gewoon een body kit van Nikon kopen zoals ikreisrond reeds vermeldde. Ik zag overtlaatst nog een setje (Nikon D40 als ik me niet vergis) voor € 399 in de Mediamarkt (belgië en dus waarschijnlijk niet relevant :roll:).
Hoge getallen (veel zoom, veel pixels) verkoopt lekker makkelijk, maar het moet ergens vandaan komen.
Goede kans dat je beter af bent met een toestel dat op het eerste gezicht minder kan, maar dat wat het wel kan, doet het dan ook veel beter. Dankzij een betere kwaliteit glaswerk of een lichtsterkere chip bijvoorbeeld.
Enig idee hoe groot een monitor moet zijn om een 7-Megapixelafbeelding op volle resolutie volledig te kunnen weergeven?
Strikt genomen is de vorige generatie compactcamera's dan beter dan de huidige, want waar jij een goede camera om mee te [i:d59b92898c]fotograferen[/i:d59b92898c] wilt, willen de fabrikanten zo goed mogelijk [i:d59b92898c]verkopen[/i:d59b92898c].
[quote:b8b78b9ef0="Yannes"]Leuk design[/quote:b8b78b9ef0]
Het is een stuk gereedschap. Hoe het er uit ziet zou geen bal uit moeten maken...
[quote:b8b78b9ef0=“Yannes”]7 Megapixel+[/quote:b8b78b9ef0]
Megapixels zeggen geen ene mieter over de kwaliteit van de foto. Als je de foto’s niet groter gaat afdrukken dan een A4’tje is 3 megapixel feitelijk al genoeg, dus die drang naar 7 megapixel of meer moet je afleren. Waar je beter naar kunt kijken is de grootte van de pixels. Want hoe kleiner de pixels, hoe meer ruis je in je foto’s hebt. Kijk dus altijd naar het aantal megapixel per vierkante cm. Hoe hoger dat getal is, hoe slechter de ruisverhouding.
[quote:b8b78b9ef0=“Yannes”]Prijs, 200~350 Euro (exclusief accesoires)[/quote:b8b78b9ef0]
Een echte goede camera zal vaak meer kosten dan dat. Dus OF je moet langer sparen, OF tevreden zijn met minder.
Het verhaal van unSOUND in plaatjes en moeilijke formules: [url=http://6mpixel.org/en/?page_id=32]6 Megapixel the best compromise between pixel count and sensitivity for Consumer cameras[/url].
[quote:730044793e="unSOUND"][quote:730044793e="Yannes"]Leuk design[/quote:730044793e]
Het is een stuk gereedschap. Hoe het er uit ziet zou geen bal uit moeten maken...
[quote:730044793e="Yannes"]Prijs, 200~350 Euro (exclusief accesoires)[/quote:730044793e]
Een echte goede camera zal vaak meer kosten dan dat. Dus OF je moet langer sparen, OF tevreden zijn met minder.[/quote:730044793e]
Hmm, ik hou wel van mooie gadgets, anders had ik geen iPod gekocht.
Ik wil het wel betaalbaar houden, ik ga geen 700 euri uitgeven voor een camera die ik niet erg vaak ga gebruiken. En ik ben vrij snel tevreden hoor.
[quote:62017cf2c2="Yannes"]Deze camera's bevielen me overigens wel:[/quote:62017cf2c2]
Als je ook verteld WAAROM ze bevielen kunnen we ook beter adviseren...
Jammer dat al die camera's dus een dichtheid van 28 MP/cm² of hoger hebben, dat komt de kwaliteit van de foto's niet ten goede. Maar van die 5 is de Canon G9 waarschijnlijk nog je beste keus.