tips voor (aanschaf) printer voor grafisch ontwerpers

Ik heb wel wat draadjes gelezen over printers, maar ben er toch niet uit.

Mijn situatie: ik ben een grafisch ontwerper en net begonnen met mijn eigen toko. Veel investeringen dus. Ik heb al een HP Photsmart 7960 (A4) printer, maar heb behoefte aan een groot formaat (inktjet) printer die ook nog eens weet wat ICC-profielen zijn, zodat ik kleurgetrouw kan printen.

Mijn budget is zo’n 900 Eurie. Wat raden jullie mij aan te kopen? Bijvoorbeeld een HP Designjet of kan ik beter sparen voor een kleurenlaser en naar de kopieshop rennen voor een (dure) A1 print?

Wat hebben jullie zelf als ontwerpers, en bevalt dit? Wat is bij jullie ongeveer de kostprijs voor een A3, A2 of A1-afdruk? (deze dingen staat helaas nooit op sites). En hoe zijn de ervaringen met de RIP-software die worden geleverd.

Ik ben benieuwd :mrgreen:

Ik heb een Designjet 10PS en gebruik die voor van alles en nog wat. Het is de voordeligste manier om bruikbare kleurproeven te maken. Een laserprinter gaat niet door voor echte kleurproeven dus die valt uit, zeker binnen je budget... Designjet is net vernieuwd en heeft inmiddels kleurechte inkten. A3+ formaat en eventueel tweezijdig printen.

Ik heb 'm ook als verplicht nummer aangeschaft, maar gebruik hem vaker en voor meer zaken dan alleen kleurproeven.

Prijs per print is heel lastig. Papier is vreselijk duur, maar zit ook enorm verschil in. Glans is 4x zo duur als mat.

Ik ben ooit eens op 3 euro per A3 gekoemn. Daar kon ik goed mee uit de voeten.

Zoals Deskman als zei een laser printer is voor gecallibreerd printen onbereikbaar voor 900 Euri.

Volgens mij zijn de Hp’s prachtige printers voor een startend designer. Voor een te gekke prijs al formaten boven de A3. Hp is betrouwbaar en met veel Rips toepasbaar.
Supplies zullen wel duur zijn, maar ja je bent beginnend dus als je werk krijgt kan het uit.

zelf geode ervaringen met een epson 1270.

ik heb nog wel een extra tip:
kijk inplaats van alleen naar de prijzen van een printer ook even naar de prijzen van nieuwe inktpatronen, dat scheelt soms de helft in vergelijking tot een ander merk, als de ene waar de inkt goed koper is dan iets duurder is heb je dat er snel weer uit.

ook is ‘nepinkt’, van een andere leverancier voor het ene merk veel goedkoper dan voor het andere merk. Zelf gebruik ik nu namaak inkt van www.123inkt.nl of www.digitalrevoluton.nl, scheelt de helft in aanschaf prijs maar ik zie geen verschil op mijn epson 830u. Ook foto’s zijn nog mooi.Voor bijvoorbeeld canon is namaakint echt heel goedkoop, epsen scheelt vaak de helft en hp gemiddelt gezien 25%.

Verder zijn er soms acties van kleueren lasers dat je de printer in bruikleen krijgt(voor niks) , als je de inkt maar bij de zelfde leverancier koopt. maar ik vrees dat dat alleen geld als je een bepaald aantal printjes garandeerd.

Ik ben zelf gek op kleurenlasers, vanwege de snelheid en het gemak. Maar kleurenlasers (zelfs die op mijn werk, van €47000) zijn nooit zo stabiel kwa kleur. zelfs binnen één print kan de kleur verlopen.

Als je naast presentatieprints ook kleurproeven wilt maken zou ik voor een HP designjet gaan.
Prijs per print is aanzienlijk, maar als je het vergelijkt met wat je vroeger betaalde voor een proef is het heel redelijk.

Nadeel, naast de hoge kosten, is dat het soms wel eens té mooi is.
klanten zijn soms een beetje teleurgesteld als ze het echte drukwerk zien…

Er is net een nieuwe van HP, (30 of 130 ?) die lijkt me heel geschikt
En een collega van mij heeft een designjet 10 ps die hij wel wil verkopen (heeft ie op zijn hoogst 10 printjes mee gemaakt)

Ik ben drie jaar gelden gestart met een Epson 1270 en die doet het nog steeds goed. De kwaliteit is heel goed en A3+ formaat is meestal groot genoeg voor mij. Nadeel zijn de dure inktcartridges en de snelheid (usb). Vroeger gebruikte ik de Stylus Rip server software maar dat ging niet bepaald snel en was een zware belasting voor het OS (wel nog onder OS9). Naar het schijnt zijn de nieuwe HP's heel goed dus misschien daar es kijken?

Niet geheel onbevooroordeeld :wink: maar er is inderdaad net een nieuwe designjet uit met betere (lees: zeer lang kleurechte) inkten. De 30(n) en de 130(nr)

Als er behoefte is aan een proefdruk kan je me altijd een PB-tje sturen zodat we dat kunnen regelen!

Cheers

ps @ Deskman - werkt de RIP nog naar wens op OSX?

[quote:58294c4855="K!P"]ook is 'nepinkt', van een andere leverancier voor het ene merk veel goedkoper dan voor het andere merk. Zelf gebruik ik nu namaak inkt van www.123inkt.nl of www.digitalrevoluton.nl, scheelt de helft in aanschaf prijs maar ik zie geen verschil op mijn epson 830u. Ook foto's zijn nog mooi.Voor bijvoorbeeld canon is namaakint echt heel goedkoop, epsen scheelt vaak de helft en hp gemiddelt gezien 25%. .[/quote:58294c4855]

Als je met profielen wil gaan werken kan je trouwens de navulinkten wel vergeten, te onstabiel om kleurproeven te maken!

[quote:a881dbeac3="mr. DesignJet"][quote:a881dbeac3="K!P"]ook is 'nepinkt', van een andere leverancier voor het ene merk veel goedkoper dan voor het andere merk. Zelf gebruik ik nu namaak inkt van www.123inkt.nl of www.digitalrevoluton.nl, scheelt de helft in aanschaf prijs maar ik zie geen verschil op mijn epson 830u. Ook foto's zijn nog mooi.Voor bijvoorbeeld canon is namaakint echt heel goedkoop, epsen scheelt vaak de helft en hp gemiddelt gezien 25%. .[/quote:a881dbeac3]

Als je met profielen wil gaan werken kan je trouwens de navulinkten wel vergeten, te onstabiel om kleurproeven te maken![/quote:a881dbeac3]

welnee, maak je gewoon even een profiel van een proefprintje wat je met je “nepinkt” gemaakt hebt en klaar ben je. Zelfde geldt voor papier, als je de mogelijkheid hebt om proefprintjes in te meten en kleurprofielen te maken dan kun je in feite elk merk en soort pampier gebruiken.

en nepinkten hoeven niet per sé slechter te zijn. Denk aan lyson, die kwam met superieure, lang houdbare inkten lang voordat Canon, Epson, of HP die hadden. Papier idem dito.
En ook de typische “kantoormerken” zoals Pelikan, maken prima inkten.

tja, maar je maakt vast niet alleen maar kleurenproeven...wisselen is in een epson in iedergeval een makkie...de kleuren zijn altijd onderhevig aan papier, luchtvochtigheidswisselingen, warmte en ook de 'echte inkten zijn vast niet altijd hetzelfde...

Even een profiel maken? volgens mij is daar toch wel wat voor nodig! Het laten doen kan aardig in de papieren lopen €€

Waarom zou je (als je geen produktie print) die kosten gaan maken? Ze worden door elke leverancier geleverd op hun eigen papier! En bij een drukproef is het toch echt niet van belang of dit 2 of 3 euro kost.

De inkten van elke leverancier zullen perfect afgestemd zijn op de printers die ze leveren. Een inkt leverancier zal zeer zeker niet voor elke printer andere inkten ontwikkelen. De combinatie geeft ook de garantie van het resultaat, bij navulinkten blijft het wijzen naar de ander als er iets niet naar wens gaat.

In de profi range van hp (spam) wordt de luchtvochtigheid en de temperatuur gemeten om de kwaliteit constant te houden en zal de kleurproef dus echt elke dag hetzelfde moeten zijn!
Het wisselen van alleen de inkt is in elke profi printer geen optie, de restanten zitten nl nog in de leidingen en dat zal het resultaat niet positief beinvloeden.

[quote:c67e8971da="mr. DesignJet"]Even een profiel maken? volgens mij is daar toch wel wat voor nodig! Het laten doen kan aardig in de papieren lopen €€[/quote:c67e8971da]

als je zelf de spullen hebt is het 5 minuten werk. Als je het laat doen kost het €42

[quote:c67e8971da=“mr. DesignJet”]Waarom zou je (als je geen produktie print) die kosten gaan maken? Ze worden door elke leverancier geleverd op hun eigen papier! En bij een drukproef is het toch echt niet van belang of dit 2 of 3 euro kost.[/quote:c67e8971da]
Hé Mr., nou spreek je jezelf toch een beetje tegen. Geen kosten maken om een profiel te maken, maar wel kosten maken door (te) dure inkt te kopen ?? De kosten van een profiel heb je er snel uit als je ziet wat de printerfabrikanten durven te vragen voor inkt en papier.

Ik heb heel vroeger een Renault gehad. Renault adviseert Total, stond overal te lezen. En bij de beurten moest er per sé Elf motorolie in. Waarom ? Omdat de benzine en olie optimaal op de auto afgestemd waren ? Zal er eerder mee te maken hebben gehad dat het allebei Franse staatsbedrijven waren.

Iedere fabrikant wil dat de klant blijft terugkomen na de eerste aanschaf. In een Miele stofzuiger moeten zogenaamd Miele stofzakken. “ander kan het apparaat beschadigd raken” In een Quickmill espressomachine moet Illy koffie “voor het beste resultaat”. In een Epson printer moet Epson inkt, “anders vervalt de garantie”.

Maar het advies van fabrikanten om hun inkt en papier te gebruiken is niet vrij van eigenbelang. Je hoeft geen graad in de Economie te bezitten om te zien dat de omzet en de winst zit in de supplies, niet in de printers. Voor de klant is het goed dat er meerdere aanbieders zijn, dat houdt de prijzen binnen de perken.

[quote:b9499c04b9] Hé Mr., nou spreek je jezelf toch een beetje tegen. Geen kosten maken om een profiel te maken, maar wel kosten maken door (te) dure inkt te kopen ?? De kosten van een profiel heb je er snel uit als je ziet wat de printerfabrikanten durven te vragen voor inkt en papier. [/quote:b9499c04b9]

Ik was altijd in de veronderstelling dat dit veel duurder was…het profiel maken. Maar wat betreft de stabiliteit en de garantie adviseer ik toch om de juiste combi te maken met de supplies van de leverancier zelf.

Als de print nou na een aantal maanden verkleurd! wie gaat jou dan de garantie geven dat deze kosten worden vergoed? Het zal eerder een spel worden van vingertje wijzen, als dat allemaal niet van belang is is het ook goed maar zal de printerleverancier geen support meer verlenen.

Het is dan ook een advies en geen must :wink:

[quote:82588499a7]Als de print nou na een aantal maanden verkleurd! wie gaat jou dan de garantie geven dat deze kosten worden vergoed? Het zal eerder een spel worden van vingertje wijzen, als dat allemaal niet van belang is is het ook goed maar zal de printerleverancier geen support meer verlenen. [/quote:82588499a7]

Wou je zeggen dat jou inkt leverancier die kosten wel vergoed? Mag ik dan zijn telefoonnummer.

Ik ben het met je eens dat bijvoorbeeld Epson een continue kwaliteit garandeerd, maar als je met alternatieve inkten een goed resultaat haalt is dat toch prima goed?

Zelf gebruik ik ook orginele inkt, maar papier van bijvoorbeeld MAN-intertrade. Toen ik zojuist de prijzen van de alternatieve cardridges zag begon ik ook wel even achter mijn oor te krabben.
54 Euro voor een Epson of 16 Euro voor een replica!!!

[quote:776f2fe0d7="mr. DesignJet"]Niet geheel onbevooroordeeld :wink: maar er is inderdaad net een nieuwe designjet uit met betere (lees: zeer lang kleurechte) inkten. De 30(n) en de 130(nr)

Als er behoefte is aan een proefdruk kan je me altijd een PB-tje sturen zodat we dat kunnen regelen!

Cheers

ps @ Deskman - werkt de RIP nog naar wens op OSX?[/quote:776f2fe0d7]
Jee, je leeft nog!
Ja, RIPje onder OSX werkt super. Snel en betrouwbaar. In mijn G5 1.6 gaat het echt snel. De 10-15 minuten van OS9 en de eerste RIP zijn echt verre historie. Een minuutje en hij begint te printen. Ik ben nog steeds erg tevreden over het systeem. Jammer dat ze niet eerder aan kleurechtheid gewerkt hebben en dat ik die nieuwe inkten niet kan gebruiken…

Tipje voor de A3-gebruikers: De Canon S9000 is in prijs verlaagd naar 399 euri inc. BTW. Zes kleuren, aparte cartridges.

[quote:c6bf0c3db3]Wou je zeggen dat jou inkt leverancier die kosten wel vergoed? Mag ik dan zijn telefoonnummer.[/quote:c6bf0c3db3]

Ik kan alleen met zekerheid over hp praten maar andere leveranciers van EN de hardware EN de inkten EN het papier (zoals Epson bijvoorbeeld) geven een garantie in de profi en fotografische markt. Als de print zich niet zo gedraagd als gegarandeerd kan je dat claimen, in de consumentenmarkt ligt dit wel anders maar daar worden de garanties ook niet gegeven.

Maar om helemaal op het begin terug te komen. Als je de printer gebruikt voor proefdrukken en geen produktie draait dan zie ik nog steeds geen voordeel van andere inkten dan de originelen en/of ander papier. En voor alle duidelijkheid we hebben het hier niet over de photosmart en thuisgebruik printers!

I agree. Proofing is duur maar een stuk voordeliger geworden dan een paar jaar terug. Ik ga niet zitten experimenteren met andere papieren en inkten waarvan ik niet in staat ben om op langere of korte termijn de gevolgen te overzien of te testen.

De HP designjets hebben een ingebouwd calibratiesysteem waarmee een standaardprint gemaakt wordt. Die wordt doorgemeten en resulteert in een kleurprofiel voor de combinatie papier / afdrukkwaliteit. Ik krijg er een keurig constante afdrukkwaliteit mee.

Ach, uiteindelijk zijn we het wel eens: JanvW koopt voor zijn 900 euri gewoon een designjet. Doet precies wat ie moet doen en nog binnen het budget ook.

Die “zelfcalibratie” klinkt goed. Hoe werkt dat eigenlijk ?

[bewerk]

Fotografen en Epson bezitters, kijk eens bij:
http://www.lyson.com/includes/frames.html

[quote:c9d1daa30b="EagerB0bNerd"]Ach, uiteindelijk zijn we het wel eens: JanvW koopt voor zijn 900 euri gewoon een designjet. Doet precies wat ie moet doen en nog binnen het budget ook.

Die “zelfcalibratie” klinkt goed. Hoe werkt dat eigenlijk ?
[/quote:c9d1daa30b]
Misschien ook aardig om te vertellen: de designjet heeft grote losse inktpakken, 6 kleuren, dus ook Magenta-light en Cyaan-light en losse printkoppen.
Naast de printkop zit een laser-lezer (blauw meen ik) Je geeft in het menu ‘calibreren’ op en er wordt dan op het voorhanden zijnde papier een patroon van kleurblokken geprint. Dit papier wordt niet helemaal uitgespuugd, maar na het printen weer de printer in getrokken en ‘gelezen’ waarna de software er een profiel van maakt en in je calibratieprofielen opslaat. Desgewenst krijg je na verloop van tijd een melding dat je weer eens niewe profielen moet maken. Kind doet de was.

Er is wel eens wat commentaar geweest op dit systeem, maar ik heb het idee dat dit goed werkt en het gemak er ook voor zorgt dat je er gebruik van maakt.