tips voor externe harddisks?

hebben jullie toevallig goede tips voor een externe harddisk?

ik wil er graag veel fotos en muziek op zetten, en nu via firewire aan powerbook hangen. In later stadium zou ik hem graag in een netwerk willen hangen zodat ik met mijn (nog aan te schaffen imac of g5) er ook bij kan…

Een losse FW enclosure en en eigen gekozen HD is altijd goedkoper, en vaak ook mooier. Ikzelf zit redelijk te azen op [url=http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_400]DEZE[/url] , maar hij is pas begin mei leverbaar. Dit is echt de mooiste en goedkoopste. Check verder Gravis.de of google.

Vanwege je toekomstige G5 zou ik een HD kiezen met zowel een FireWire 400 (zoals nu op je PowerBook) en een FireWire 800 aansluiting. De laatste is veel sneller en zit standaard op elke G5.

Ik heb sinds gisteren een LaCie Big Disk Extreme van 500GB (over een paar jaar lach je erom). Deze heeft naast een FireWire 800 aansluiting ook nog een betere chipset die 'm volgens LaCie tot 50% sneller maakt dan 1e generatie FireWire 800 drives. Nu nog een G5… want ook ik heb hier nog enkel hardware met normale FireWire ingangen.

LaCie heeft ook kleinere extreme schijven (120, 160, 200 of 250 GB). Of minder snelle schijven met naast FW400/800 ook nog een USB 2.0 aansluiting…

ja die lacie-disks zijn erg mooi, ik had ze al gezien. helaas wel erg veel geld wat je moet neertellen voor de grote disks (250Gb+). cubeowner: welke ga jij kopen? de link die je bijvoegde werkt niet. Weten jullie toevallig of het mogelijk is om een firewiredisk in een netwerk te hangen? je kunt hem natuurlijk aan 1 vd compu's in het netwerk hangen, maar kan je de disk dan ook benaderen als de bijbehorende compu uitstaat?

Weten jullie toevallig of het mogelijk is om een firewiredisk in een netwerk te hangen? je kunt hem natuurlijk aan 1 vd compu's in het netwerk hangen, maar kan je de disk dan ook benaderen als de bijbehorende compu uitstaat?

Ik gebruik zelf een Maxtor 160Gb (7200RPM, one-touch, 2 x fire-wire / 1x USB) en denk erover om van het zelfde merk een 250Gb aan te schaffen. Het design is mischien wat minder maar zowel de prijs als de kwaliteit zijn zeer goed. Toppie !!! Ik ben hier zeer tevreden over en gebruik deze schijf voor mijn eigen films e.d.

Let wel goed op dat als je en wat ouder model externe harde schijf aanschaft van een ander merk dan maxtor, de kans bestaat dat je eerst de laatste firmware installeert voordat je de schijf gaat gebruiken. Dit heeft te maken met de chip-set van het apparaat en kan (hoeft niet) in besturing systeem OSX nog wel eens het probleem geven dat er zomaar files van de schijf verdwijnen!? Je kunt hierover meer informatie vinden op de officele Apple site.

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt.

:stuck_out_tongue:

Als je je mac uitzet zijn de daaraan gekoppelde disks niet meer te benaderen. LaCie maakt wel schijven die je los in een netwerk kan hangen, maar eigenlijk zit er dan gewoon een klein computertje ingebouwd. Daarom zijn ze nogal duur.