Titanium->WinXP->Internet = vremde problemen

Ik heb een netwerkje gemaakt met een Titanium en WinXP box. De WinXP box gaat naar de Internet met Wanadoo door PPPoE, en dus heeft 2 NIC's. Ik gebruik ICS in Windows voor routing. Dus ik heb mijn configuratie in de Titanium gemakt als DHCP en ik heb een ethernet snoer van mijn Titanium naar de WinXP box. En het werkt. Ofzo :(

Het werkt, maar ik heb vreemde problemen met mijn programma’s in de Titanium, bijvoorbeeld:

1. Ik mag IMAP folder te zien en onderwerpen van berichten te lezen, maar ik mag NIET volledig berichten ontvangen. Ik mag ook niet berichten naar andere foldertjes te plaatsen bij de IMAP server.
  2. Ik mag een verbinding met een POP-server te maken maar ik mag geen berichten ontvangen en geen data lezen van de server.
  3. Geen HTPPS (dus in ieder geval ik mag niet mijn .Mac e-mail ontvangen - met POP of met IMAP of HTTPS - de ding altijd doet het niet, heel vervelend!)

Met alle browser’s, Entourage en Mail.app

Versturing door SMTP (ook met wachtwoorden) werkt prima.

Ik heb een router bestelt, ding met WinXP is tijdelijk - maar ik wil graag mijn e-mail te lezen, in mijn Mac…

Wat moet ik doen?

Sorry voor mijn nederlands, het is niet goed als ik ben nog 3 weken in Nederland.
And again I have problems with M$. :frowning:

Zou het te maken kunnen hebben met Firewall / NAT instellingen...?

Zo klinkt het in ieder geval… Maar aan de andere kant… daar zal je vast al naar gekeken hebben?

[quote:208b26f569]Zou het te maken kunnen hebben met Firewall / NAT instellingen...?[/quote:208b26f569]

Precies, namelijk met die dat je mag niet schakelen :slight_smile: omdat voor dit je heeft en SuperDuurWindowsServerVoorGroteBedrijven nodig (grin!).
Maar ICS is geen Cisco voor instellingen!

Ik heb alle instellingen in WinXP geprobeerd, incl. firewall afsluiten. WinXP heeft port-forwarding, maar dit is voor server gebruik binnen het netwerk. TCP-Filtering is ook afgesloten.

Ik heb dus een verdenking dat WinXP moet niet naar mijn laptop doorzenden wat de IMAP-server (of POP-server) stuurt.[/quote]

[quote:2da6262d5f="julik"]Ik heb een netwerkje gemaakt met een Titanium en WinXP box. De WinXP box gaat naar de Internet met Wanadoo door PPPoE, en dus heeft 2 NIC's. Ik gebruik ICS in Windows voor routing. Dus ik heb mijn configuratie in de Titanium gemakt als DHCP en ik heb een ethernet snoer van mijn Titanium naar de WinXP box. En het werkt. Ofzo :(

Het werkt, maar ik heb vreemde problemen met mijn programma’s in de Titanium, bijvoorbeeld:
[/quote:2da6262d5f]

Domme vraag misschien, maar het volgende: kun je pingen van de een naar de andere machine en vice versa?? Heb je een crossover cable aan je Titanium hangen of net niet?? Normaal gesproken zou ICS onder XP zo zonder problemen moeten werken, maar als je een verkeerde ethernetkabel gebruikt tussen de 2 computers kun je allerlei problemen krijgen…dingen die het net wel/niet doen enz…

[quote:ec5f43bcd0]kun je pingen van de een naar de andere machine en vice versa?? Heb je een crossover cable aan je Titanium hangen of net niet??[/quote:ec5f43bcd0]

Ik heb voor de eerde keer een crossover cable geprobeerd en het was als het is nu, maar ik ga opnieuw proberen “to be sure”.
Nu ik heb een normaal kabel (niet cross), ik heb het zelf gedaan (crimper etc).

Ik denk dat ik moet alleen een crossover gebruiken tussen 2 Macs, maar tussen een PC en een Mac cross-crimping is niet nodig. Is het zo? Of moet ik ook tussen die een crossover te doen?

Nee.

Met cross (andere kabel) doet het ook geen verschil.

Geen IMAP, geen HTTPS, geen POP.
Web, SSH, ICQ en SMTP werken goed.
NIC in de PC defect??? :frowning: :frowning:

[quote:1e03073b8c="julik"]Nee.

Met cross (andere kabel) doet het ook geen verschil.

Geen IMAP, geen HTTPS, geen POP.
Web, SSH, ICQ en SMTP werken goed.
NIC in de PC defect??? :frowning: :([/quote:1e03073b8c]

Je MOET een crossover kabel hebben tussen een pc naar een ander, maakt niks uit of het een Mac is of een Window machine…kijk eens op je Mac via Network systempreference wat voor ip-nummer je hebt, ping eens vanuit de Windows machine naar de Mac met dat ip-nummer en andersom ook…plug je modem eens in op de andere NIC en kijk eens of je daarmee verbinding krijgt met je provider?? als dat niet lukt sla je denkelijk de spijker op zijn kop, de NIC in de PC defekt…had je dat niet als eerste geprobeerd dan??
Maar…raar is toch dat de andere dingen wel werken, maar dan weer andere dingen niet…als je je Mac gewoon aan de modem hangt wat gebeurt er dan?? kun je dan wel normaal surfen??
Probeer eens eht ALLES uit wat je je maar kunt bedenken en laat het dan even hier weer weten…

Okay. Het is verrassend, maar het is een probleme met MacOS X. De MTU (Max. Transmission Unit) in OS X is [b:e279ca800b]te groot[/b:e279ca800b] voor PPPoE en ethernet-verbinding met cable modem is op 10 mbit en verbinding tussen de laptop en de PC is 100 mbit, zodate heb ik een "bottleneck". PPPoE moet hebben ook 8 (ofzo) bytes in packet voor hetzelf. Zo ik heb ingesteld MTU op 500 in OS X en het werkt prima - email etc. Ik denk dat Win clienten mogen dit MTU-cijfer met ICMP te ontvangen.

Kijk op http://renaud.waldura.com/doc/freebsd/pppoe/ voor details :slight_smile: