Titels maken in Motion

Misschien een stomme vraag, maar ik nu al een uur te zoeken en ik kom er niet achter: Ik heb in Motion een titel gemaakt en geexporteerd als QT bestand. Vervolgens importeer ik dat QT bestand in FCP, maar als ik het in een nieuwe laag op mijn timeline zet, dan wordt het hele beeld zwart. Wat doe ik verkeerd?

Geen Alpha Channel in Motion jammer genoeg.....Al after effects getest..?? of livetype..? of FCP files direct exporteren naar Motion.. :apple:

Volgens mij moet er een export met Alpha channel functie in Motion zitten. In ieder geval moet in de voorkeuren de background opacity op 0 staan. Je kan overigens ook alleen in Motion "> export > options > output voor Alpha only" kiezen. Deze export zet je op een track onder de tekstanimatie (van je eerste export) in FCP De tekstanimatie track geef je "> composit > travel matte luma". Als het goed is staat nu je tekst vrij op het onderliggend beeld. Beetje een omweg maar het benaderd de > Lossless movie + Alpha export in Motion (welke ik op het ogenblik ook niet werkend krijg!?)

[quote:7bb6da5967]Je kan overigens ook alleen in Motion "> export > options > output voor Alpha only" kiezen. Deze export zet je op een track onder de tekstanimatie (van je eerste export) in FCP De tekstanimatie track geef je "> composit > travel matte luma".[/quote:7bb6da5967]

Dit krijg ik niet voor elkaar…
Wat wel lukt is > Lossless movie + Alpha Export

De letters zijn alleen niet mooi scherp in FCP

Wat lukt niet? De composit in FCP of de export van het clipje uit Motion?

Bij de export uit Motion verdwijnen alle kleuren, maar de titel komt dan wel vrij in beeld. Als ik vervolgens de composit in FCP doe, dan krijg ik een wit clipje op de plaats in de timeline waar de titel moet komen.

Je zou dus de clip met tekst ook een keer gewoon uit motion moeten exporteren, dus met zwarte achtergrond. Deze zet dan bovenop de 'alphaclip' (composit normaal) welke dan weer op de filmclip staat. Dan geeft aan de tekts clip de composit Travelmatte>luma mee.

Je zegt ook dat uit Motion > Lossless movie + Alpha Export wel lukt, maar dat de tekst rafelig is.
Staat er boven in de render balk een groene lijn? Als dat zo is moet de preview nog uitgerenderd worden en wordt het eindresultaat wel mooi.

Beste,

Ik snap dit dus echt niet. Het is nu niet de eerste keer dat ik het ‘zwarte scherm’ probleem te horen krijg. Persoonlijk heb ik er geen last van, en ik gebruik Motion constant voor zo’n zaken.

Heb je al eens geprobeerd om te vertrekken van een motion template ( Lower Third ) om zo iets te maken ? Zo heb ik immers de allereerste gemaakt, en ik doe het nu nog zo. Ik heb er ook al vanaf scratch gemaakt en ook daar had ik totaal geen probleem.

Trouwens de ganse import / export toestand lijkt mij ook vreemd. Dit is wat ik doe :

Open Motion, maak mijn Lower Third / Title.
Save het Motion Project ergens op mijn schijf.
Klik in de Motion Titel Balk op het icoontje en houd de muisknop ingedrukt.
Versleep het icoontje
Swith met de toetsen dan naar Final Cut ( alt - tab van windows, kan nu niet zeggen welke toetsen ik ervoor gebruik op mijn mac, zit nu immers achter een windhoos bak ).
Je hebt nog altijd uw Motion Projectje vast, sleep het nu naar de Sequence en positioneer het waar het moet staan.
Als het een titel is, dan zal je het op een andere clip zetten, dus een video track boven de originele klip. Zorg er ook voor dat je SuperImpose gebruikt ( je moet een symbool zien met een streepje met een pijl naar beneden die tot aan het streepje raakt ). En dan de muisknop loslaten.

Zo simpel is het eigenlijk, niks importeer / exporteer, gewoon dran en drop vanuit motion naar mijn FCP Sequence. Moet ik achteraf iets aanpassen in het motion project, dan selecteer ik die clip in Motion en kies ik ‘Open in Editor’ in het popup menu waardoor motion gestart wordt met het desbetreffende project. Ik doe mijn wijzigingen en save het project opnieuw. Ik switch terug naar FCP en render daar mijn sequence opnieuw. That’s it, geen import / export.

Groeten,

Stefaan

Dank voor de uitvoerige uitleg. Het werkt en het ziet er prachtig uit!!

Wil dat zeggen dat het gelukt is met mijn uitleg ? Of lag het aan iets anders ?

Groeten,

Stefaan

Stefaan,

Mede door jouw uitleg! Dank nogmaals,

Aad