To rewrite, or not to rewrite! That's the question

Hey mensen...

Inmiddels een programma van ong. 5000 regels in elkaar zitten (nog voor de beta-test fase, dus dr kan vanalles bij komen)
Nu heb ik alleen de fundamentele fout gemaakt niet alles eerst tot in de puntjes te designen, en moet ik een wijziging doorvoeren die dermate fundamenteel is dat het het ‘beste’ is om het programma geheel te herschrijven, dit is echter geestdodend werk, zoals we allemaal weten… Of dus het ‘oude’ programma aan te passen, wat wellicht niet zo netjes is…

Suggesties :wink: ?

wat is de kans dat dit de laatste update aan het programma is ? . kortom hoe vaak (wellicht zelfs bij elke update) moet je jezelf gaan afvragen om het netjes te maken voordat je het uiteindelijk toch moet doen ?

beter gelijk doen lijkt me.

En hoe fundamenteel is de wijziging. Als je van plan bent om de applicatie door te ontwikkelen dan is het beter de fout te herstellen.

Ben zelf programmeur en weet hoe dat voelt. Succes. :x

Het zou om een 1.0 release gaan... dus eigenlijk moet ik wel :cry:

misschien vind ik een eerstejaars die zo gek is om t voor mij te doen :stuck_out_tongue:

Een rewrite kan op z'n plaats zijn, maar net zo goed niet. Zeker in het begin van het schrijven van een nieuwe applicatie kom je continu tot nieuwe inzichten. Telkens overnieuw beginnen om de nieuwe inzichten te verwerken brengt je echter niet altijd dichter bij het einddoel: een release.

Lees eens: http://www.joelonsoftware.com/articles/fog0000000069.html

Ik weet niet in welke taal je je applicatie schrijft, maar een effectieve techniek om je applicatie te herstructureren zonder de functionaliteit geweld aan te doen is “refactoring”. Eclipse (de programmeeromgeving voor Java) biedt daar goede ondersteuning voor.

Inmiddels is het programma helemaal 'de shit' aan het worden ;) en perfect gestructureerd... probleem was voornamelijk dat ik geen goed beeld had van wat het programma allemaal moest kunnen, dit is dus ook opgelost...

[quote:1a9d0068da="Reflex"]probleem was voornamelijk dat ik geen goed beeld had van wat het programma allemaal moest kunnen[/quote:1a9d0068da] hmm... goed bezig zou ik zeggen :sealed:

als het nu is zoals het moet zijn, dan heb je het goed gedaan :wink:

[quote:75dc743170="Zweefvliegerke"][quote:75dc743170="Reflex"]probleem was voornamelijk dat ik geen goed beeld had van wat het programma allemaal moest kunnen[/quote:75dc743170] hmm... goed bezig zou ik zeggen :sealed:

als het nu is zoals het moet zijn, dan heb je het goed gedaan ;)[/quote:75dc743170]

Ach, het probleem is meestal, dat je begint met een klein opzetje, om wat concepten te testen, maar dan vergeet, of beter eigenlijk, verzuimt een goed project op te zetten, waarin je al die componenten herschrijft :slight_smile: Desalniettemin erg leerzaam

Ik zou het herschrijven. Als je de arch. goed hebt dan wordt het gemakkelijker voor re-use en uitbreiding. Ook als er patches nodig zijn, zul je jezelf dankbaar zijn :), als je een duidelijk en goede arch. hebt.

Ik zie wel dat er inderdaad meer programmeurs zijn die ijverig beginnen met schrijven voordat ze alles eerst ontwerpen, same here :lol:

Ik zie dat je de beslissing al genomen hebt, maar ik zou ook overwegen voor wie je de software maakt. Ik heb een aantal programma’s gemaakt voor gebruik op alleen mijn eigen bedrijf en daar werken 10 mensen, plus ben ik altijd aanwezig om problemen meteen op te vangen. In dat geval zou ik zeker niet de moeite nemen om alles te herschrijven, maar zou ik lekker links en rechts wat pleisters plakken.

Als het programma echter ‘de wijde wereld’ in moet, zou ik zeker herschrijven.

[quote:d4ef44bf50]beginnen met schrijven voordat ze alles eerst ontwerpen[/quote:d4ef44bf50]

Schrijven == ontwerpen :wink:

Zie ook:: http://developers.slashdot.org/article.pl?sid=05/03/01/2112257&tid=156

[quote:4869c17ae9="Zucht"][quote:4869c17ae9]beginnen met schrijven voordat ze alles eerst ontwerpen[/quote:4869c17ae9]

Schrijven == ontwerpen :wink:

Zie ook:: http://developers.slashdot.org/article.pl?sid=05/03/01/2112257&tid=156[/quote:4869c17ae9]

Eigenlijk heb je wel een klein beetje gelijk, zeker met die object georienteerde talen met ingebouwde scherm-ontwikkeltools. Man, wat een luxe! In Clipper moet ik elk scherm zelf samestellen met code, wat een crime.

Ik ga me ook goed vermaken met RealBasic, een nieuwe taal die ik me aan het aanleren ben :lol: