toast 5 in panther

Al een jaar werk ik tevereden met toast5 in macos9 sessie branden geen probleem. Gewoon voor het branden aangeven dat het writesession moet zijn en klaar. Naderhand gewoon gegevens erbij zetten geen probleem. Nu ben ik overgestapt op panther en nu werkt toast 5 ineens niet meer. Hij ziet de cd writer niet meer ik kan er nog wel gegevens op slepen maar ik kan het brandnen rechtsonder niet aanklikken. Nu heb ik ook geprobeerd sessie te branden in panther maar ik vind dat apple dat nog steeds niet goed voor elkaar heeft, veel te omslachtig. Als ik een lege cr-rw in mijn apple stop dan kan ik er gegevens op slepen en branden via het menu maar kan nergens aangeven dat het de cd niet moet afsluiten. Nu heb ik hier op het forum gezocht en gevonden dat het via het schijfhulprogamma kan. Maar ook werkt dit niet als ik bv op mijn werkblad een foto naar de lege cd sleep dan zie je de foto wel op de lege cd staan. Maar zodra ik het schijfprogamma weer open ziet hij de cd wel aan de linkerkant maar kan niet aanklikken dat ik de cd kan branden. Soms zie ik er wel bestandjes onder staan en als ik die aanklik kan ik die wel branden. Maar waar die bestandjes vandaan komen ik weet het niet. En hij brand dan ook alleen maar dat bestandje wat ik aanklik en dat lijkt me niet echt de bedoeling. Ik kan eigenlijk in het schijfhulpprogamma alleen mijn cd maar wissen. En kan nadat die gewist is geen enkele optie aanklikken. Ok zou je ergens kunne naanklikken dat je de schijf na het branden shrijfbaar moet laten maar waar zit dat. Ik heb het een paar keer gehad maar dat kan alleen als ik het bestand aanklik onder de cd. Kan iemand mij vertellen waarom apple dit nog steeds zo dom heeft gemaakt. Op mijn pc is sessie branden zo gedaan zonder aanschaf van aparte progamma's. Er staat nu ook weer een bestandje onder de lege cd in het schijfprogamma dat begint met cdr en komt uit de library uit de sysyteem map. Hoe komt dat bestand in godsnaam hier en hoe krijg ik het weer weg. Ik heb dit vaker gehad maar dan moest ik de bestandjes echt in de prullemand gooien.

Het brandprogramma dat meegegeven is met het systeem kan je natuurlijk niet vergelijken met een uitgebreid brandprogramma als Toast. Met andere woorden, je zal Toast moeten updaten naar versie 6 (titanium) om weer meer functies te kunnen hebben. Er is natuurlijk ook andere CD-brand-software, sommige is zelfs gratis (tik maar eens burn aan in versiontracker), hierover vind je wel diverse draadjes (tik maar eens toast in)

Dat dat in PC anders werkt en wel bij het systeem (ik neem aan XT) is, dat is dan maar zo.
Maar volgens mij kan je een CD-rw wel opnieuw gebruiken als je deze gewoon wist (met het schijfhulpprogramma), als je dan de documenten die je wil bewaren even copieert op je harde schijf kan je die terug invoegen bij een volgende brandsessie. Op deze manier heb je al die extra instellingen die je met je pc hebt toch niet nodig?
enkele links: http://www.sentman.com/burner/ http://www.hernansoft.com/products.html http://www.ntius.com/default.asp?p=dragonburn/dburn3_main

Het is niet nodig om Toast naar versie 6 te updaten. Wel is het nodig de laatste versie van toast 5 te installeren.Toast 5.2.3 is bij mijn weten de meest recente. Hierin kan je zoals je al weet alles doen wat je nu niet lukt. Volgens Roxio is deze versie ook 100% compatible met OS 10.3. Als het dan nog niet lukt denk ik dat er iets anders aan de hand is met je systeem.

[quote:a81c3cbff1="angorawol"]Het brandprogramma dat meegegeven is met het systeem kan je natuurlijk niet vergelijken met een uitgebreid brandprogramma als Toast. Met andere woorden, je zal Toast moeten updaten naar versie 6 (titanium) om weer meer functies te kunnen hebben. Er is natuurlijk ook andere CD-brand-software, sommige is zelfs gratis (tik maar eens burn aan in versiontracker), hierover vind je wel diverse draadjes (tik maar eens toast in)

Dat dat in PC anders werkt en wel bij het systeem (ik neem aan XT) is, dat is dan maar zo.
Maar volgens mij kan je een CD-rw wel opnieuw gebruiken als je deze gewoon wist (met het schijfhulpprogramma), als je dan de documenten die je wil bewaren even copieert op je harde schijf kan je die terug invoegen bij een volgende brandsessie. Op deze manier heb je al die extra instellingen die je met je pc hebt toch niet nodig?
enkele links: http://www.sentman.com/burner/ http://www.hernansoft.com/products.html http://www.ntius.com/default.asp?p=dragonburn/dburn3_main[/quote:a81c3cbff1]

Ik vergelijk het progamma toast toch niet met het standaard brand progamma dat erbij zit.
Maar apple heeft ook met macos9 en nu weer met panther een cdbrand progamma dat weer niet goed is.
Het kan toch niet zo zijn dat je eerst weer 60 tot 70 euro uit moet geven om je cd’s op een beetje makkelijke manier te kunnen sessie branden.
Begrijp me niet verkeerd ik ben echt heel blij met mijn g5 alleen sommig dingen leren ze gewoon nooit.
Bv ook de lettertypen wat een drama is dat op elke mac weer

Er zijn goedkopere oplossingen (burnxfree is gewoon freeware) Ik denk dat de brandsoftware van Panther ook in orde is maar ze werkt wel anders. (dat heb ik proberen duidelijk te maken) Maar waarom begin je nu plotseling over lettertypes? Lettertypencatalogus is dan inderdaad niet optimaal, het is een behoorlijke eenvoudige manier om lettertypes mee te beheren. Moet je echt veel lettertypes optimaal beheren, dan zal je moeten investeren in een speciaal stuk software zoals Suitcase of Fontagent. (De meeste mensen die aan professioneel DTP doen, bereken dat gewoon in.) Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met lettertypes (en dat is vanaf systeem 7)

[quote:3c87216fbc="angorawol"]Een upgrade kost wel geen 60 euro, en zoals ik al aangehaald, er zijn goedkopere oplossingen (burnxfree is gewoon freeware) Ik denk dat de brandsoftware ook in orde is maar ze werkt wel anders. Waarom begin je nu plotseling over lettertypes? Lettertypencatalogus is dan inderdaad niet optimaal, het is een behoorlijke eenvoudige manier om lettertypes mee te beheren. Moet je echt veel lettertypes optimaal beheren, dan zal je moeten investeren in een speciaal stuk software zoals Suitcase of Fontagent. (De meeste mensen die aan professioneel DTP doen, bereken dat gewoon in.)[/quote:3c87216fbc]

Nou het toeval wil dat ik op een reclamebureau werk.
Nu hebben wij met macos9 adobe typemanager aangeschaft voor het beheren van lettetypen.
Met panther werkt dit weer niet, maar goed met macos9 moest je echt niet vergeten eerst je letteretypen van je cd af te halen en op je bureablad neer te zetten.
Vergeet je dat een installeer je ze rechtsreeks van de cd dan houdt die de koppeling vast naar de cd.
En aangezien de meeste mensen hun cd terugwillen.
Maar als je dat vergat dan vraagt die elke keer naar de cd (die je niet meer hebt).
Niet echt handig en alweer (ja sorry) is de pc hier weer wat makkelijker in.

[quote:d0f415a1a8="tasso"]Het kan toch niet zo zijn dat je eerst weer 60 tot 70 euro uit moet geven om je cd's op een beetje makkelijke manier te kunnen sessie branden. [/quote:d0f415a1a8]

De theorie is dat Apple het expres niet te gemakkelijk maakt omdat anders Roxio wel eens zou kunnen stoppen met Mac-programma’s maken.
Maar verder kun je dus wel degelijk verder met Toast 5 in OS X, dus geld uitgeven is niet eens nodig in jouw geval.

[quote:eef9d586cd="tasso"] Niet echt handig en alweer (ja sorry) is de pc hier weer wat makkelijker in.[/quote:eef9d586cd]

Gek, jij bent nu echt een van die uitzonderingen die de pc makkelijk vindt. Ik zie het probleem van die lettertypen echt ook niet hoor. En wat Toast betreft, dat is niet eens zo verschrikkelijk duur. Je krijgt namelijk heel wat voor je geld.

even offtopic: vanaf de cd slepen naar een map kopieert hoor... naar bureaublad maakt alias ja, maar wat moe tje nou met een alias van een lettertype op je bureaublad? zo werkt het niet..... en als je toch die lettertype's wilt, maak dan een kopietje van de cd (toch weer beetje ontopic :p)

[quote:ecec74db51="Strifer"]even offtopic: vanaf de cd slepen naar een map kopieert hoor... naar bureaublad maakt alias ja, maar wat moe tje nou met een alias van een lettertype op je bureaublad? zo werkt het niet..... en als je toch die lettertype's wilt, maak dan een kopietje van de cd (toch weer beetje ontopic :p)[/quote:ecec74db51]

Weet je hoeveel cd’s wij per dag binnenkrijgen.
En je hebt het niet helemaal goed gelezen je moet eerst je lettertype op je bureablad zetten en dan in de map lettertypen zetten.
Dus je moet ze van de cd eerst op je bureaublad kopieeren anders houdt die de koppeling naar de cd.
En alle cd’s kopieeren is geen optie omdat wij zo’n 20 cd’s per dag binnnekrijgen weet je hoeveel cd’s je dan in een maand hebt laat staan binnen een jaar.
Dat lijkt me niet echt de bedoeling van zo’n handige mac