toast titanium 5.2

wie is er erg behendig met dit programma? ik heb er nogal wat vragen over. wie wil helpen?

Stel de vragen maar!

Adriaan

Stel je vragen maar en er word meestal zeer snel op geantwoord. En er komen hier zeker veel mensen die veel van toast afweten.

ok daar gaan we: muziekcd branden. in itunes importeer ik en hup branden maar. zijn vrij kleine bestanden. in toast gooi ik de tracks in het menu en moet ik ze eerst uitpakken tot hele grote bestanden? en dan branden.

ik wil fotoos op een cd branden die op mijn werk op mijn G4 en en de pc van onze fotoredacteur te zien zijn. hoe dat weg te schrijven?
idem met quicktimefilmpje. was wel op mijn werkmac te zien maar niet op de pc daar.

een backup maken van mijn osX en nog wat . hoe pak ik dat aan met toast?
Nou dat voor even.
Vast…
groet Nora

[quote:7056d9ab60="henzepietje"]

ik wil fotoos op een cd branden die op mijn werk op mijn G4 en en de pc van onze fotoredacteur te zien zijn. hoe dat weg te schrijven?
idem met quicktimefilmpje. was wel op mijn werkmac te zien maar niet op de pc daar.

groet Nora[/quote:7056d9ab60]

Fotoos moet je branden als ISO 9660,dan kun je zowel op een Mac als een PC lezen.(staat in het menutje in toast OTHER)

Alvast een paar tips om je op weg te helpen. Er komen vast nog wel meer berichten die mij kunnen aanvullen (en wie weet: corrigeren)...

Muziek CD’s. Inderdaad, vanuit iTunes een fluitje van een cent. Maar de vraag is: welk soort bestanden staan op je schijf? Waarschijnlijk zijn het MP3’s. iTunes converteert deze zelf naar het AIFF formaat als je een muziekCD schrijft (kan je ook uitzetten, dan krijg je een MP3 CD, maar die is bijna alleen maar in computers te beluisteren). Een AIFF file is vele malen groter dan een MP3 file. je moet met een muziekCD daarom ook niet kijken naar het aantal Mb’s, maar naar het aantal minuten muziek…
Volgens mij zet Toast de MP’s ook om naar AIFF als je de optie ‘Audio’ gebruikt. Weet het niet zeker, maar heb wel het vermoeden.

Fotootjes en andere bestanden. Daarvan is het belangrijk welk bestandsformaat gebruikt wordt. Gebruik je thuis Photoshop, dan krijg je PSD files en die kan niet iedereen lezen. Voor klein gebruik kun je ze wegschrijven als JPG file. Moet het bestand de beste kwaliteit behouden, dan is TIF een goede optie. Ook PDF (Acrobat) wordt op beide platformen ondersteund, maar daar moet wel minimaal een Acrobat Reader op de PC voor geinstalleerd zijn. Let wel op: voor PC is het noodzakelijk dat je de extensie achter de file zet, dus ‘foto.jpg’. Wat betreft de filmpjes: dat ligt er aan wat de PC ondersteunt. Je hebt nl een hele rij mogelijkheden: MPG, MOV, AVI, RM…

Een complete backup van OSX is wat lastiger. Ik maak alleen een backup van mijn werkmap en neem het risico dat ik het syteem opnieuw moet installeren bij ‘calamiteiten’. Gewoon de bestanden in Toast ‘gooien’ en branden maar (tot 650-700 Mb).

ISO 9960 lijkt mij niet direct nodig. In 5.2 kun je ook een 'Mac OS Extenden an PC (Hybrid) CD' maken (onder de eerste optie: Data). Dan kan zowel OSX als de PC er goed mee overweg.

Wat betreft Quicktime filmpje op de PC.

Quicktime moet wel geinstalleerd zijn op deze PC, daarnaast moet je er aan denken dat extenties op Windows verplicht zijn. Dus daarom moet je ook de filmpjes (en foto’s) .mov of .jpg, etc. noemen.

Adriaan