Toch een virus (Trojan) voor OSX???

Volgens MacWorld Uk is er toch een virus voor OSX. [url]http://www.macminute.com/2004/05/12/trojanhorse[/url] [url]http://www.macworld.co.uk/news/main_news.cfm?NewsID=8664[/url]

Hier schijnt om een fake demo versie te gaan van Office v.X 2004.

Hebben ze een worm, doen ze het in een programma dat geen Mac liefhebber aanraakt...

:smiley:

[quote:6e41a91e9f="unSOUND"]Hebben ze een worm, doen ze het in een programma dat geen Mac liefhebber aanraakt...

:D[/quote:6e41a91e9f]

Ik denk dat het voor M$ nog steeds commercieel interessant is om zo’n pakket voor de Mac uit te brengen.

Toch wel verdacht, een bedrijf waar ze zoveel ervaring hebben in het bestrijden van virussen, daarvan verschijnt een illegale versie van hun oogappeltje voor computers van een concurent compleet met virus?
Reden te meer om er nog even af te blijven.

Klinkt ook wel een beetje als waarschuwing om hem niet te downloaden... Verdacht

Kan je dit wel aanduiden als een ECHT virus?

Ok, het verwijderd de bestanden in je homedir, maar daar buiten kan het niets aantasten (aan systeembestanden) zonder een rootpassword.

Daarbij vermenigvuldigd het zich niet en/of gaat niet ergens zich vastzetten in het systeem.

Het is gewoon een scriptje dat bestanden verwijderd :S alleen lastig dat het is vermomt als office installer

Toch maar typen met een comdoom aan de vinger dan? Wil geen PC'irus hebben graag...

Frits

[quote:bd65801896="remier"]Kan je dit wel aanduiden als een ECHT virus?

Ok, het verwijderd de bestanden in je homedir, maar daar buiten kan het niets aantasten (aan systeembestanden) zonder een rootpassword.

Daarbij vermenigvuldigd het zich niet en/of gaat niet ergens zich vastzetten in het systeem.

Het is gewoon een scriptje dat bestanden verwijderd :S alleen lastig dat het is vermomt als office installer[/quote:bd65801896]

Helemaal met je eens. Dit is geen virus, het verspreidt zichzelf niet en het wordt ook niet automatisch uitgevoerd door een of andere softwarebug.

Op deze manier zijn een heleboel programma’s die niet precies doen wat je van ze verwacht een virus. (ik noem geen namen :innocent:)

Een programma dat bestanden wist i.p.v. de gewenste software te installeren is helemaal geen virus maar gewoon misleiding van de gebruiker. Ik had ooit eens een programma wat een patch zou moeten uitvoeren op een ander programma, maar in plaats daarvan mijn Mac gewoon spontaan af liet sluiten. Moest het echter zelf starten, het infecteerde geen andere bestanden, het verspreide zichzelf niet. Zo lust ik er ook nog wel een paar.

[url=http://www.macmerc.com/news/archives/1385] MacMerc.com [/url] heeft er een leuk stukje over geschreven...

Copypaste van elders:

Just to clear things up for you:

• A virus is a program that runs in the memory space of another executable and replicates itself to other instances of that executable; essentially, it’s an unwanted plug-in.

• A worm is a program that replicates itself against the user’s wishes without requiring another executable as a host.

• A Trojan horse is a program that masquerades as a desired program in order to gain access to the user’s system. Trojan horses may or may not replicate themselves.

This is pretty clearly a Trojan horse: it advertised itself to the lUser as a copy of Microsoft Word in order to gain access to his system. The payload of the unwanted software (be it virus, worm, Trojan, or something else) is irrelevant to its classification.

Kortom nog steeds geen virus voor de Mac....iedereen kan wel een script in elkaar jassen wat nare dingen doet, en het een andere naam geven dan "delete HD script". Doet me een beetje denken aan het Belgisch virus.......excuses aan de Belgische MacOSX.nl gebruikers.l :P :sealed: