Toch nog een G5 geheugen vraagje.

Hoi ik ben nieuw tot de clan die een G5 onder de hoede heeft staan. Heb de 2x2ghz versie gekocht. Nu ben ik een beetje aan het orenteren naar geheugen en heb wat geheugen gespot bij de Pc boer om de hoek. [url]http://www.cdromland.nl/?siteOption=producten&mmID=8&subID=2&prodID=742870#190392[/url] Nu hoor ik ook verhalen over dat je dubbel erin zou moeten zetten... is het dan slimmer om 2 keer 512 te kopen dan deze 1x 1024mb latje? Ik lees namelijk ook dat hij een 2xchipset heeft en dat hij zelf 2x 512mb is ... ik heb al een beetje gezocht op het forum maar kon mijn specieke vraag niet 1, 2 vinden. Thanx

PowerMac G5 gebruikt Dual Channel DDR400 geheugen. Je bent dus verplicht om altijd 2 latjes te gebruiken van precies hetzelfde type en precies hetzelfde aantal MB.

Dus 2x 512MB DDR400 is mogelijk :slight_smile:

2x een latje van 512 is beter dan 1 van 1024, ook al zit er op dat ene latje 2x 512 MB.

Als je twee IDENTIEKE latjes hebt kan het systeem ze als het ware zien als een heel breed latje (van 1024 MB in dit geval). Je moet je het geheugen voorstellen als een hele grote matrix, waar data regel voor regen uit gelezen kan worden. Als die regels twee keer zo breed zijn, kan er dus tot 2x zoveel data per cyclus gelezen worden. En dat is sneller. Vandaar.

Als je maar 1 latje hebt, moet die data altijd door half zoveel pinnetjes als bij twee dezelfde, zeg maar. Letwel, het werkt alleen met twee identieke latjes. Latjes van hetzelfde merk wil niet zeggen dat ze op chipniveau identiek zijn. Daarom worden er veelal kits aangeboden. Dan verpakt de fabrikant twee latjes van dezelfde batch en weet jij dat het werkt.

Het is overigens niet zo dat twee identieke latjes [i:da7c7bedb8]verplicht[/i:da7c7bedb8] zijn. Met verschillende latjes werkt je mac ook. Alleen laat je dan wat procenten snelheid liggen en dat is jammer.

Dus gewoon maar bij macstuff of bij mailamac mijn latjes halen. Ik denk niet dat ze bij de PC boer ze als kitje verkopen. Thanx voor de snelle reactie.

Edit: Als ik bij de PC boer 2 dezelfde latjes koop van 512mb van Kingston is dit dan indentiek te noemen?

De PC boeren hebben ze dus juist wel. Dual Channel geheugen was er eerder in PC's dan in mac's

Kijk eens bij de pricewatch van tweakers.net. Een beetje onderaan die pagina vind je de 512MB x2 kits. Kan best veel uitmaken: de kits varieren van €92,10 tot €305,00. A-merk RAM kost rond de €100 (Dane-Elec, Kingston zijn hele bekende, andere merken zijn over het algemeen ook gewoon goed).
no-name RAM kan tegenvallen, met merk gaat eigenlijk altijd goed. Mocht je onverhoopt een foutief latje hebben worden ze probleemloos omgeruild. Ik heb al van alles via internet besteld en nooit problemen gehad. Wel een keer een merkloze SO-DIMM voor een imac om moeten ruilen, maar ook dat was geheel zonder gezeur.
Ik zou niet bang zijn voor wat je krijgt, gewoon iets goedkoops bestellen en een lekker flesje wijn open trekken van de euro’s die je bespaard.

[quote:e32934442f="fistkikker"] Het is overigens niet zo dat twee identieke latjes [i:e32934442f]verplicht[/i:e32934442f] zijn. Met verschillende latjes werkt je mac ook. Alleen laat je dan wat procenten snelheid liggen en dat is jammer.[/quote:e32934442f]

Fistkikker, je lult onzin…(en dat met meer dan 5000 berichten op het forum… Zeker alleen maar in de Lounge gehangen?) In een PowerMac G5 is dit WEL VERPLICHT. Beetje jammer, verkeerde voorlichting geven. Nu staat het weer in het forum en de volgende keer dat iemand naar deze informatie zoekt gaat ie weer denken dat het kan, en dan weer vragen stellen… Graag even eerst uitzoeken voordat je gaat roepen.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86414

Pink Grapefruit, ik denk dat fistkikker het heeft over het merken en memory settings. Hij weet (hoop ik) allicht wel dat je in een Power Mac G5 steeds 2x het aantal geheugen moet bij steken als je upgrade.

dus 2x512 en niet 1x512 en 1x1024.

Ik weet overigens niet of het mixen van merken wel aan te raden is, ik zal het alleszins nooit doen.

Dames en heren, jullie vervallen weer eens in de discussie 'wie, wat & waar' qua geheugen. Leuk, maar niet relevant.

Wat Rutger ABSOLUUT moet weten, is dat het niet handig is om twee dezelfde latjes te kopen, maar essentieel. Powermacs G5 eisen geheugenuitbreidingen dmv twee identieke modules, ze worden namelijk in paren geplaatst. Daarnaast is een A-merk immer aan te raden, zeker bij de Powermac, daar de moederborden van deze machines nogal eens instabiel kunnen worden van ‘inferieur’ geheugen.

@Rutger: Doe hier je voordeel mee…

Niets is verplicht(behalve het plaatsen per twee dan) je kan geluk hebben dat het matched. Met een merk als Kingston of Corsair is de kans groot dat als je twee identieke geheugenstrips koopt het een pair vormt. Het mixen zou ik afraden. De kans dat deze dan matchen is niet groot. Zelf heb ik het eerste gedaan met Corsair en dat werkte gewoon. Was bovendien iets goedkoper dan een matched pair kopen. Maar als je zeker wil zijn, altijd een matched pair kopen. Dus 2x1strip in een doos.

Ah. Ik haal de power mac en iMac G5 door elkaar. Bij de iMac is het in paren installeren niet verplicht.

En het lijkt me verder duidelijk: het kopen van een kit is het beste. En geef 5 euro meer uit voor een merk.

Ik heb genoeg info nu om mijn koop te plaatsen.... 1 dingentje is mij nog niet helemaal duidelijk. als je 2 geheugen latjes koopt van Kingston en ze zijn niet samen verpakt ... kan dit problemen maken? Voor mij is de definitie van indentiek een beetje vaag... mag er maar 1 cijfertje verschillen van het productie nummertje of hoeft het alleen de zelfde grote en het zelfde merk te zijn.... ik koop gewoon een kitje hoor maar misschien om alles nog iets duidelijker te krijgen. THANX any way.

Op een latje RAM zitten een aantal geheugen chips en een SPD die aan de computer vertelt wat voor RAM het is en een soort controllertje. Op alle chips zijn weer varianten, die samen bijv. steeds 512MB maken. Die geheugen chips komen uit een paar fabrieken en worden ook door veel RAM fabrikanten ingekocht. Wat er uiteindelijk op het latje zit, welke SPD het is, hoe dat ding precies geprogrammeerd is, het kan allemaal net anders zijn, ook als je een Kingston 512MB latje met gelijke specificaties hebt, maar uit een andere batch. Kan, maar hoeft niet. Om zeker te weten dat het werkt, is een kit dus de handigste optie. Ze verkopen die kits niet omdat het eigenlijk toch niet uitmaakt.

Dat had ik hierboven al gezegd, : je hebt zg matched pairs.

[quote:e39c20a823="Rutger1981"]Ik heb genoeg info nu om mijn koop te plaatsen.... 1 dingentje is mij nog niet helemaal duidelijk. als je 2 geheugen latjes koopt van Kingston en ze zijn niet samen verpakt ... kan dit problemen maken? Voor mij is de definitie van indentiek een beetje vaag... mag er maar 1 cijfertje verschillen van het productie nummertje of hoeft het alleen de zelfde grote en het zelfde merk te zijn.... ik koop gewoon een kitje hoor maar misschien om alles nog iets duidelijker te krijgen. THANX any way.[/quote:e39c20a823]

Ik heb hier nog wel een vrachtje 512MB PC3200 400Mhz liggen,… van Kingston.
Werken prima in een G5 PowerMac. Sterker nog,… daar zitten ze nu dus in.
Misschien is dat wat voor je,… stuur dan even een persooonlijk bericht, ok?

:wink:

Is het bij de iMac G5 ambient light sensor ook aan te raden om identiek geheugen te plaatsen? De machine kwam met 512 MB (PC3200-30330 DDR SDRAM) en ik wil er eigenlijk 1 GB bijzetten.

Bij de iMac en de Mac mini is het aanbevolen, maar niet verplicht. Er wordt beweerd dat het een procentuele verbetering geeft, bij de laatste tests bleek het overigens fors mee te vallen.

Rutger1981: Het verhaal van de matched pair kits is als volgt: Je PowerMac eist 2 identieke modules. Hoe identieker, hoe minder kans op errors. Nu kun je 2 modules van hetzelfde merk en type kopen, daar kan dan toch een miniem verschil in kwaliteit zitten, bij matched pairs die als set verkocht worden neemt men 2 modules uit dezelfde productiecharge, deze 2 modules zijn dus op dezelfde dag door dezelfde machine gemaakt, waardoor de kans op errors het kleinst is.

Matched kits hebben dus minder kans op problemen, maar je kunt dus ook gewoon de gok nemen en 2 identieke modules los kopen. Ik heb het tot nu toe ook zo gedaan, en nog nooit problemen gehad.

Ah, een beetje zoeken leverde mij het volgende op (voor mijn iMac)

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86814
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300082

Conclusie van test op http://www.barefeats.com/imacg5d.html

[quote:a014443343]“WHETHER PAIRS MATCH OR NOT, BUY AS MUCH MEMORY AS YOU CAN AFFORD
Whether you use one stick or two, matched pair or mis-matched, the more memory in your iMac G5, the less thrashing it has to do on the virtual memory hard drive scratch area. Did you know that just booting OS X gobbles up over 500MB?
(…)
Since it comes with one 256MB DIMM, I suggest you add at least one 1GB DIMM. It should cost the same as two 512MB DIMMs (depending on who you buy from). Then later, when you can afford it, buy another 1GB DIMM and give away the 256MB DIMM to a local school or church who unwittingly bought their iMac G5s with minimum factory configuration.”

DON’T BUY MEMORY WITH HEATSINK
The spacing between the DIMMS is so tight in the iMac G5, that memory with heatsinks will not fit without stressing the sockets."[/quote:a014443343]

Ik ga denk ik voor 1 GB, en later nog eens 1 GB erbij kopen. Er staat ook nog een en ander over compatibiliteit met iMac G5 op deze site.