Toch nog een Tiger vraag

Ok, heb een iMac 17" 800 MHZ. Afgelopen week 512 MB bij geplugd en nu sta ik op het punt om Tiger te instaleren (ik heb 10.2.8). Op dit moment werkt mijn vrouw aan haar afstudeer scriptie in Word dus het is nu niet handig als er echt iets mis gaat.

Tevens heb ik een externe HD gekocht (160GB LaCie als backup, en voor het lezen van alle problemen die er met Tiger zijn) en deze bootable gemaakt.

Dus ik dacht zo; Ik doe een update en als het echt mis mocht gaan dan start ik vanaf mijn Firewire HD om zo toch in OSX 10.2.8 te komen zodat er wel verder gewerkt (iets tragen) kan worden…

Klopt deze theorie of moet ik echt gewoon even wachten totdat ze klaar is…(met haar scriptie dan).

Alvast bedankt.

Arje

Ps: ik heb deze vraag nog niet terug kunnen vinden maar als hij al ergens staat…sorry :smiley:

Laat haar in ieder geval eerst haar scriptie afmaken! Zelf had ik nooit veel problemen met Apple, maar na installatie van Tiger zijn er 'issues' met printen, capturing etc. Ik heb in 2 dagen tijd al 4 keer (!!!) een kernel panic mogen aanschouwen :x Nou zien de er bij Apple wel 'classy' uit maar leuk is anders. Mij lijkt dat je voor je relatie/huwelijk er goed aan doet niets te veranderen op dit moment :)

Scriptie afmaken!!

Dat is ook een van de redenen waarom ik tiger nog helemaal niet eens gekocht heb… Als eerste de tijd die er in gaat zitten, mocht het onverwacht toch fout gaan en dus je vrouw de Mac niet kan gebruiken. Ten tweede, zou ik het zwaaaar irritant vinden als er “iemand” nu aan mijn laptop begint te knooien met allerlei leuke updates enzo.

Als laatste, als je Tiger heb geintalleerd, wil je niet meer weg achter je Mac en heb je vrouw geen tijd om je scriptie af te maken… Ik moet concept 1 juni leveren, en 10 juni alles… Daarna mag Tiger zijn gang gaan… :slight_smile:

Roel

Inderdaad, wil je kans maken op een lang en gelukkig huwelijk, dan zou ik de update maar even uitstellen. :-) Hier spreek iemand met ervaring.

Pbook.

Vertel eens Pbook :lol:

Maar inderdaad, gezien de voorlopige racties blijft de doos nog even liggen (niet mijn vrouw)…

tjah ik heb in tegenstelling tot andere geen problemen.. bij mij werkt tiger perfect.. denk dat die kernel panics eerder met een hardware fout te maken hebben. Zou zeggen.. maak een backup van die scriptie en dan kan er weinig fout gaan.

> Kleintje

Goede adviezen hierboven

Het vraagstuk is niet zo ingewikkeld:
stel jezelf de vraag, hoe weegt het risico (lees: de risico’s) af tegen het te verwachten rendement?

:wink:

groet: Vief

Misschien is mijn situatie ook nog leuk om mee te nemen in je overweging: Ik ben tijdens het schrijven van mijn scriptie (die over Apple gebruikers gaat btw) geswitched naar Tiger met alleen m'n bibliotheek en documentenmap als backup, zonder problemen. Alles werkt wat onder Panther ook werkte (behalve mijnpostbank.nl). Ik heb alle systemen vanaf 6 doorlopen en heb dus al heel wat upgrades meegemaakt. Nog nooit heb ik problemen gekregen na zo'n upgrade, dus laat je niet gek maken: gewoon belangrijke instellingen en data backuppen (of als je wil je hele HD) en dan gewoon Tiger installeren. Dan heeft je vrouw meteen wat afleiding aan de widgets als het schrijven ff niet wil lukken!

http://forum.macosx.nl/posting.php?mode=reply&t=45662#Ik zou ook zeggen eerst de scriptie af te maken, en dan pas overstappen op Tiger.

[quote:bec86efd19="Berend"]tjah ik heb in tegenstelling tot andere geen problemen.. bij mij werkt tiger perfect.. denk dat die kernel panics eerder met een hardware fout te maken hebben. Zou zeggen.. maak een backup van die scriptie en dan kan er weinig fout gaan.[/quote:bec86efd19]

Ik had kernel panics op mijn powerbook bij shutdown acties. Bleek dat ik op alle machines behalve mijn powerbook Default Folder had geupdate. Na updaten van Default Folder waren de kernel panics verdwenen…

Henk

Ik zou gewoon een backup maken van de /Users map. Als het goed is staan daar al jouw, en haar files in, inclusief je Desktop, Library met instellingen etc. Dit doe ik zelf trouwens dagelijks met behulp van Deja Vu.

Voor de rest kan je alles weg pleuren en vernietigen, zolang je een backup hebt van het werk kan je niets gebeuren.

Dit doet me denken aan nog even snel op vrijdag middag 4 uur die kleine update doen. Moet goed gaan. Toch?? Vervolgens zit je tot zaterdagavond te klooien om het weer werkend te krijgen. En geloof me, ook hier spreekt weer iemand met ervaring. Gun je vrouw dus de rust die ze nodig heeft en wacht tot volgende week. Dan kun je waarschijnlijk ook meteen het eerste servicepack downloaden. Iedereen blij.

Pbook.

Waarom installer je Tiger niet eerst op de externe HD, om te kijken of alles lekker loopt?

Ik heb zelf Tiger ook geinstalleerd op mijn iMac G4 17" 800Mhz en het gaat prima, echter zie ik geen snelheids verbetering, meer een vertraging. Maar dan komt misschien omdat mijn hardware iets aan de trage kant is voor Tiger.

Kernel Panics heb ik tot nu toe nog niet gehad. Een printer heb ik niet, maar alle andere randapparatuur zoals een wireless mouse, wacom tablet en usb cam (Logitech) doen het prima.

Juist die paar mensen met "problemen" zorgen voor een hoop onnodige iinrust met Tiger. Vaak komt het door geinstalleerde 3rd party software.

@Sybke, ik wil het juist andersom. Ik heb een bootable externe HD waar een 1 op 1 copie staat van mijn HD.

Aaarrrghhh kan niet meer wachten :x

(nou ja., zal wel motte :wink: )

[quote:3f3c8f7a0d="Kleintje"]@Sybke, ik wil het juist andersom. Ik heb een bootable externe HD waar een 1 op 1 copie staat van mijn HD.[/quote:3f3c8f7a0d] Als je externe HD een exacte kopie is, dan kun je die toch gebruiken om te testen? Verloopt het vlekkeloos dan kun je dezelfde installatie procedure uitvoeren op je primaire HD.

Of tijdelijk de externe HD als primaire schijf gebruiken, het systeem op je interne HD updaten naar Tiger, daar testen en als het goed gaat je documenten van je externe HD kopieren naar de interne…

Iig, als je toch een backup van je files hebt, dan zie ik het probleem niet echt.

Vrouw is vanaf vrijdag 4 dagen weg :evil:

Zo, heb Tiger op externe HD geinstalleerd. Kan nu kiezen hoe ik ga opstarten. Cisco VPN werkt (nog) niet en heb gelijk bekeken hoe het met de vluch van mijn vrouw ging. Dat is wel een hele leuke gadget.

Je kunt Tiger nu al installeren. Je vrouw zal je er dankbaar voor zijn, omdat ze direct kan profiteren van de snelheidswinst en het extra gebruiksgemak. Zelf ben ik ook van 10.2 naar 10.4 gegaan met een Archive and Install. Was in een half uurtje gepiept. Office X loopt nog steeds prima en ook met printen geen probleem. Op de DVD staan drivers van alle grote printermerken. Dus laat je niet bang maken. Wel ff een back-up maken van haar home-map natuurlijk.

@Jeff, dat heb ik nu op een wat veiligere manier ondekt maar VPN gebruik voor thuiswerken en dat is vrij belangrijk. Ben nu ondertussen iLife aan het instaleren.

In iedergeval geen problemen met mij LaCie 160GB HD (waar je hier veel over leest).