Toch nog enkele prangende vragen...

Hallo, ik ben hier relatief nieuw en denk er momenteel heel hard over na om de switch te maken naar een mac. Eigenlijk heb ik al zo goed als beslist dat ik een imac g5 20" met 1gig ram ga bestellen. Nu wilde ik alleen nog even weten of ik probleemloos al m'n bestaande mails die ik nu in m'n outlook heb staan kan overzetten naar het nieuwe mailprogramma waarmee ik in mac osx ga moeten werken? Het enige waar ik ook nog aan twijfel is de compatibiliteit met de gebruikelijk microsoft office bestanden... Iemand die mij kan overtuigen? En weet iemand of ik bij een online bestelling op de apple site zeker ben dat m'n besturingsysteem nederlandstalig is? Dit kan blijkbaar nergens aangeduid worden...

Alvast bedankt!

Ik open vrijwel zonder problemen PC office bestanden in office voor de mac. Maar dan moeten er geen rare fonts zijn gebruikt!

Je kunt altijd beslissen om office voor de mac erbij aan te schaffen. Heb je 100% compatibiliteit en zekerheid. En helaas, soms is MS word toch wel fijn (eeh noodzakelijk).. (als student kan dit heel goedkoop bij surfspot.nl, 15 euro? werkt top!)

[quote:a88550017f="Timo.Sublimo"]Hallo, ik ben hier relatief nieuw en denk er momenteel heel hard over na om de switch te maken naar een mac. Eigenlijk heb ik al zo goed als beslist dat ik een imac g5 20" met 1gig ram ga bestellen. Nu wilde ik alleen nog even weten of ik probleemloos al m'n bestaande mails die ik nu in m'n outlook heb staan kan overzetten naar het nieuwe mailprogramma waarmee ik in mac osx ga moeten werken? Het enige waar ik ook nog aan twijfel is de compatibiliteit met de gebruikelijk microsoft office bestanden... Iemand die mij kan overtuigen? En weet iemand of ik bij een online bestelling op de apple site zeker ben dat m'n besturingsysteem nederlandstalig is? Dit kan blijkbaar nergens aangeduid worden...

Alvast bedankt![/quote:a88550017f]

Je mails zal je allicht wel kunnen importeren, heb dat zelf niet gedaan, maar dacht van wel. Mss even kijjken op de switch pagina van Apple.

Compatibiliteit ms office mac -> intel, geen enkel probleem!

Taal van OS : van geen belang, elke os x versie heeft alle talen aan boord, dus ook nederlands!

Uhm. Je zou denken dat dat gemakkelijk gaat, mails overbrengen; zeker als je outlook (express) gebruikt en ze zou willen importeren in Entourage (e-mailprogramma van Microsoft voor mac die bij de Office 2004 suite zit) Maar niets is dus minder waar :) Er bestaat wel een mogelijkheid ze eerst naar een ander e-mailprogramma te exporteren; en vandaaruit naar entourage (of e-mail); daarvoor moet je maar 'ns ergens zoeken op het forum. (Eudora geloof ik)

Het makkelijkst om je email over te zetten is via een IMAP-server. Veel ISP's bieden die mogelijkheid. Dus inloggen met outlook op een imap-server, al je mail er naartoe kopiëren, met je mac inloggen op de imap-server en alles eraf halen....

[quote:3109660a92="fistkikker"]Het makkelijkst om je email over te zetten is via een IMAP-server. Veel ISP's bieden die mogelijkheid. Dus inloggen met outlook op een imap-server, al je mail er naartoe kopiëren, met je mac inloggen op de imap-server en alles eraf halen....[/quote:3109660a92]

bedankt, en hoe gaat dit precies in z’n werk?

de imac is ondertussen al besteld via de apple site :smiley:

IMAP is een mailserverprotocol, net als POP3. Kijk eens of je internetprovider dat ook aanbiedt, dat zou het makkelijkste zijn. Als jouw provider het niet heeft Dan moet je in de accounts in outlook een nieuwe account maken met je login gegeven, waarbij je aangeeft dat het een IMAP account is, en geen POP account. Die verschijnt dan als extra mapje in die boomstructuur links op je scherm. Sleur en pleur is verder alles wat je hoeft te doen. In Apple Mail kan je dan ook weer een IMAP-account definiëren.

Als je veel grote mails heb, veel attachments e.d. en slechts een inbelverbinding is deze manier niet echt praktisch, omdat al je mail naar de server van de provider gaat en weer terug…

[quote:2b2a8e2907]Taal van OS : van geen belang, elke os x versie heeft alle talen aan boord, dus ook nederlands![/quote:2b2a8e2907]

dus dan bedoel je dat je gewoon kan kiezen welke taal je wilt hebben of niet

domien: precies.

Ja, dat klopt. Wanneer je de mac voor het eerst aan zet, kan je kiezen welke taal je wilt gebruiken.

[quote:cad30c5891="Timo.Sublimo"] Nu wilde ik alleen nog even weten of ik probleemloos al m'n bestaande mails die ik nu in m'n outlook heb staan kan overzetten naar het nieuwe mailprogramma waarmee ik in mac osx ga moeten werken?[/quote:cad30c5891]

Voor antwoord op die vraag kun je misschien het beste even langs een Apple Dealer in de buurt gaan. Zij kunnen je namelijk ook laten zien hoe het werkt.

Edit:

of je gebruikt de links die Apollo net heeft opgesnord

[quote:cad30c5891=“Timo.Sublimo”]
Het enige waar ik ook nog aan twijfel is de compatibiliteit met de gebruikelijk microsoft office bestanden…
Iemand die mij kan overtuigen?[/quote:cad30c5891]

Zolang je geen rare fonts of templates gebruikt, is het volledig compatibel.

[quote:cad30c5891=“Timo.Sublimo”]
En weet iemand of ik bij een online bestelling op de apple site zeker ben dat m’n besturingsysteem nederlandstalig is? Dit kan blijkbaar nergens aangeduid worden…[/quote:cad30c5891]

Kun je inderdaad zelf kiezen bij de 1e keer dat je je Mac opstart.

Moet makkelijker kunnen, dat vonden ze zelfs bij Microsoft. Vandaar [url=http://www.microsoft.com/mac/products/entourage2004/using.aspx?pid=usingentourage2004&type=howto&article=/mac/LIBRARY/how_to_articles/office2004/en_upgrade.xml]deze pagina op Mactopia[/url] en [url=http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/download/office2004/pstimport.xml&secid=4&ssid=15&flgnosysreq=True]dit tooltje[/url]. Happy Mac-ing!

het liefs zou ik willen dat ik kan kiezen tussen twee talen hongaars nederlands roemeens en engels

Een andere mogelijkheid is, om je OS opnieuw te installeren en te kiezen welke talen je wel of niet wilt installeren. Scheelt al gauw een gieg of twee...

als ik hem opstart he gewoon bij het inlog systeem

[quote:1f33283481="domien"]het liefs zou ik willen dat ik kan kiezen tussen twee talen hongaars nederlands roemeens en engels[/quote:1f33283481]

Dat zijn er 4. En als je het OS opnieuw installeert, scheelt het inderdaad een boel ruimte. Wel hopen dat je niet later onverwacht een Russisch, Chinees, Japans, Spaans of anderstalig vriendinnetje krijgt die ook jouw mooie pjoeter wil gebruiken maar dan in haar taal.

Bij het opstartscherm kan het volgens mij niet, maar je kunt instellen dat er in je taakbalk (bovenin), rechts een vlaggetje verschijnt met de talen die je kunt kiezen.

geen probleem

ik denk dat ik geen chinees vriendinnetje krijg
dan moet ik haar terug halen om de taal te verzetten want ik weet nieet wat daar staat dus

daar hoef je niet bang voor te zijn

alleen mooi dat ik het weet

[quote:412691425e="fistkikker"]IMAP is een mailserverprotocol, net als POP3. Kijk eens of je internetprovider dat ook aanbiedt, dat zou het makkelijkste zijn. Als jouw provider het niet heeft Dan moet je in de accounts in outlook een nieuwe account maken met je login gegeven, waarbij je aangeeft dat het een IMAP account is, en geen POP account. Die verschijnt dan als extra mapje in die boomstructuur links op je scherm. Sleur en pleur is verder alles wat je hoeft te doen. In Apple Mail kan je dan ook weer een IMAP-account definiëren.

Als je veel grote mails heb, veel attachments e.d. en slechts een inbelverbinding is deze manier niet echt praktisch, omdat al je mail naar de server van de provider gaat en weer terug…[/quote:412691425e]

kan ik bij manier van spreken niet gewoon m’n mails uit outlook op een externe hd oversassen en dan op die manier terug in apple mail programma “plakken”. Of werkt die windows logica niet bij mac?

Als jij je mailtjes te pakken weet te krijgen wel ja... maar heb jij wel eens geprobeerd mailtjes te exporteren van outlook ?

Overigens dat heen-en-weer slepen is juist Mac-logica. Windows kreeg dat idee pas jaren later.