Toch nog enkele prangende vragen...

Apple gebruikt in panther de UNIX standaard mbox. In tiger zijn geswitched naar het toegankelijker maildir standaard. M$ gebruikt een gesloten .pst formaat waar verder niemand echt goed mee uit de voeten kan. Er is een prog dat mail en contacten van outlook naar entourage krijgt (beide M$ :x) maar de gratis versie doet maar 3 berichten per keer en de versie die er meer doet is erg duur. Leuk als je een groot bedrijf bent, niet te doen als thuisgebruiker.

Over e-mail: Ik kan me nog herinneren dat het een heel gedoe was met e-mail importeren in Mail. het kon wel, maar je moet het eerste exporteren, vervolgens importeren in een Classic omgeving naar Outlook of zo en dan naar Entourage, dacht ik. Ik heb uiteindelijk de simpelste oplossing gekozen. Een nieuwe computer is een mooie gelegenheid voor de grote schoonmaak. Alle mails die niet interessant meer waren heb ik weggegooid en wat over bleef heb ik naar mezelf gemaild. Vervolgens PC uit, Mac aan en je post ophalen. Ik heb de mailtjes nog een tijdje in een apart mapje bewaard, maar daarna ook weggegooid. Weg met die zooi, ik keek er toch nooit naar. Ik ben toen ook meteen afgestapt van html mail (kan niet standaard in Mail). ik stuur alles nu zo kaal mogelijk, wel zo makkelijk. Nog even Entourage geprobeerd, maar dat vond ik niks.

Over Office:
We werken hier in een gemengde omgeving (windows en mac door elkaar in een netwerk). Tot nu toe nog geen noemenswaardige problemen tegengekomen met betrekking tot compatibiliteit.

[quote:9a7acdf5ff="Timo.Sublimo"]kan ik bij manier van spreken niet gewoon m'n mails uit outlook op een externe hd oversassen en dan op die manier terug in apple mail programma "plakken". Of werkt die windows logica niet bij mac?[/quote:9a7acdf5ff] Ja dan kan, [i:9a7acdf5ff]sort of[/i:9a7acdf5ff]. Moet je dus even in mijn post op pagina 1 van dit topic op de 2e link klikken. :)

Ik heb al nuttige info gelezen hier, bedankt daarvoor. Nu wilde ik enkel weten welk mail programma op de mac beter is of al dan niet gebruiksvriendelijker of de meeste mogelijkheden... Mail of Entourage? Ik ben outlook gewoon.

Mail!

[quote:0c4e6f051a="Liebemshats"]Mail![/quote:0c4e6f051a] en waarom? als het idd zo is, dan moet ik wel een andere oplossing gaan zoeken hé om m'n mails uit outlook te gaan oversassen naar mac's Mail, want die tools zijn van microsoft en dus voor entourage... En aan dat imap gedoe geraak ik echt nie wijs uit...

Mail is veel gebruiksvriendelijker... Entourage heeft iets meer opties, maar voornamelijk opties die bijna niemand gebruikt.

Overigens kun je weer wel makkelijk mails van Entourage naar Mail krijgen…

[quote:4cf9d2ce17="unSOUND"]Mail is veel gebruiksvriendelijker... Entourage heeft iets meer opties, maar voornamelijk opties die bijna niemand gebruikt.

Overigens kun je weer wel makkelijk mails van Entourage naar Mail krijgen…[/quote:4cf9d2ce17]

Da’s interessant…

Dus eerst via die microsoft tool m’n mails van outlook transporteren naar entourage en dan naar Mail?
Zijn hier nadelen mee verbonden? bv verlies van gegevens (afzender, datum,…) of verlies van opmaak in mails?

beetje extra uitleg dan nog: bij een imap account staat de email op de server van de provider en blijft daar. Bij de meeste providers kan je je mailbox zowel via het (standaard) pop als imap protocol benaderen, sommigen zoals .mac en compuserve bieden zelfs alleen imap. Over het algemeen kan je er vanuit gaan dat als je provider webmail ondersteund, imap ook werkt. Als je dus via imap een verbinding maakt met de postbus, kan je al je lokaal opgeslagen post op de server van de provider zetten. Als je vervolgens op je mac in bijv. mail ook die account instelt, kan je al je mail van de mailserver van de provider halen. Echt, het is heel simpel. Als je maar een via imap benaderbare mailbox hebt ben je klaar...

Oh. sorry, een beetje kort door de bocht. Mail werkt eenvoudig en het ziet er gelikt uit. Entourage daarintegen vond ik een lastig pakket. Misschien heeft het wel meer mogelijkheden, maar ik gebruik zo'n programma alleen maar om.... e-mail te versturen. Het programma Mail is sinds Tiger ook wat uitgebreider geworden. Zo heb je 'Smart' postbussen, die de mail alvast voor je in aparte mapjes plaatst (soort playlist) en nog wat meer dingen. Wat me erg stoorde aan Entourage, was de layout, lettertypes, irritante geluidjes en weet ik het al niet. Erg Microsoft-achtig. En dat is nou net iets waar ik vanaf wilde. T'is mijn mening maar hoor, er zijn vast anderen die Entourage geweldig vinden. Het pakket zit in Office voor Mac, dus je hoeft het niet apart te kopen om te proberen. Volgens mij zit er zelfs een probeer versie van Office standaard geïnstalleerd op je Mac. T'is ook een beetje Mac-hobby om zo min mogelijk Microsoft spul te gebruiken. Dat zal ook wel een rol gespeeld hebben met mijn keuze voor Mail.

Enne… je kan toch gewoon je mailtjes naar jezelf mailen, zoals ik al aangaf in mijn vorige reactie. Of zijn het er erg veel?

[quote:b7b04c3713="Liebemshats"]

Enne… je kan toch gewoon je mailtjes naar jezelf mailen, zoals ik al aangaf in mijn vorige reactie. Of zijn het er erg veel?[/quote:b7b04c3713]

het zijn er idd erg veel… ik vind bij m’n provider niks terug over imap… :frowning:

welke provider heb je?

[quote:9bb6280ca5="fistkikker"]welke provider heb je?[/quote:9bb6280ca5]

belgacom skynet adsl

[quote:0687ab9261="domien"]het liefs zou ik willen dat ik kan kiezen tussen twee talen hongaars nederlands roemeens en engels[/quote:0687ab9261]

Je kan dat allemaal

Vandaag doe je Frans morgen in het Duits en overmorgen doe je je syteem in het Zweeds!

[quote:b9d59bb95e="Timo.Sublimo"][quote:b9d59bb95e="fistkikker"]welke provider heb je?[/quote:b9d59bb95e]

belgacom skynet adsl[/quote:b9d59bb95e]

Nou Timo, niet zo ongeduldig, een mens doet ook wel eens wat anders dan rondhangen op het forum...

Ik heb wat zitten neuzen op de support pages van jouw provider, maar IMAP is ze onbekend :x
Enkele opties:

Als je de Hotmail plugins werkend krijgt kan je ook een hotmail account proberen. Als je de mailbox in je mailprog (outlook?) te zien krijgt werkt het daar ook mee. Gewoon je mail in die box slepen op de PC en op de mac er weer uit. hoe dat met Gmail werkt weet ik niet.

Je gratis kan een 15 dagen proefabonnement nemen bij www.imap4all.com als je mailbox kleiner is dan 25 MB. Je mag 100 MB dataverkeer per maand hebben, dus je kan je mailbox 4x vullen vanaf de PC en leeghalen op je mac (=mailbox van max. 100MB).

Als je veel berichten hebt kan het ook met Gmail (maar daar heb je een invite voor nodig om lid te worden). Alle mail opsturen naar je gmail-account en eraf halen met de mac. Maar dan kan je het net zo goed meteen naar jezelf mailen, of je moet wel heel veel berichten hebben.

kijk anders even wat voor (gratis) providers je hebt in jouw omgeving en kijk of ze ook imap-toegang bieden. De meeste hebben dus geen zin in het bewaren van jouw mail, zo blijkt uit mijn zoektochtje…

Bedankt! ik heb zo'n gmail account, dus mss bekijk ik het morgen eens of het daarmee werkt...

Ik, daarentegen, zweer bij Entourage. Een van de handisgte functies is het Project Center. Ik krijg en stuur veel mail van verschillende 'groepen' en heb ook nog eens een handvol emailadressen. Het is dan ook heel handig om alle mail, kalenderitems, taken en bestanden dicht bij elkaar te hebben. Voor mij is Mail (hoewel het er in Tiger best gelikt uitziet) dus juist te beperkt. Entourage is eigenlijk Outlook 2003 on steroids :D

Je moet uiteraard kiezen wat het beste voorziet in je behoefte. Krampachtig Microsoft-software van je Mac proberen te houden kan wel eens je productiviteit beperken :?.
Ik vind Office X:mac nog steeds een van de beste pakketten die er bestaan.

[quote:54cba90178="fistkikker"] Als je veel berichten hebt kan het ook met Gmail (maar daar heb je een invite voor nodig om lid te worden). Alle mail opsturen naar je gmail-account en eraf halen met de mac. Maar dan kan je het net zo goed meteen naar jezelf mailen, of je moet wel heel veel berichten hebben.[/quote:54cba90178]

Als je Gmail handiger vind: ik heb nog 50 invitations, een vriend van me 240…