(Toekomste) switcher

Hallo Eigenlijk had ik dit bericht al een paar dagen eerder getypt, maar Windhoos liep weer eens vast... :grrr: Gezien ik Windows helemaal zat ben vanwege alle onverklaarbare vastlopers, de (soms) onlogische werking van het systeem, de virussen, etc. ben ik van plan om over te stappen op een ander besturingssysteem. Omdat ik niet zo heel veel van computers af weet leek Linux me ook niet echt een optie. Nu wil ik dus misschien op Mac overstappen. Ik heb het OS nog nooit uitgeprobeerd, dus waar ik aan toe ben weet ik niet echt exact. Helaas doen de filmpjes van de finder en de dock enzo het niet meer in dat topic waar het een en ander uitgelegd staat.

Ik wil de Mac gaan gebruiken voor chatten, internetten, foto/film/3D bewerking en soms een spelletje.
Ik hoor vaak dat er weinig spellen voor de Mac te krijgen zijn, klopt dit?

Even wat vragen op een rijtje

1. Zijn er ook omvormers ofzo voor spellen van Win naar Mac?

2. Kan ik download programma’s gebruiken zoals bit torrent?

3. Kan ik de computer 's nachts aan laten staan?

4. Is het mogelijk de Mac in een netwerk te leggen met Windows pc’s?

5. Moet ik nog een kaart in de Mac laten bouwen als ik ADSL wil?

6. En tot slot vraag ik me af wat voor Mac ik het beste aan kan schaffen.
    Zelf zat ik te denken aan de iMac (G5). Wow, wat ziet die er goed uit zeg. Zo’n mooi LCD breedbeeldscherm en zonder kast!
    De PowerMac sprak me ook wel aan. Ik kan mijn huidige beeldscherm/muis/toetsenbord houden (toch?) en er zijn veel uitbreidingsmogelijkheden.
    Helaas zijn deze wat prijziger in aanschaf, en gezien mijn ouders sponsoren blijft het budget zo laag mogelijk.

Ik woon in Ommen (Overijssel). In Zwolle zit volgens mij een reseller van Mac’s, maar in Hengelo zit een Mac Centre.
Hoewel Zwolle dichter bij is denk ik dat ik het beste naar Hengelo kan gaan voor goed advies.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.

Groeten, Mark

-edit: vraag toegevoegd-

Allereerst: welkom op dit forum! Op dit forum is het ook mogelijk om te zoeken, daar vindt je meestal ook wel je antwoord op je vraag.. Probeer dat voortaan eerst, dit voorkomt dubbele posts ;)

Antwoord op je vragen:

1. Nee
  2. Ja, Bittorrent kan, Limewire is aan te raden…
  3. Of course :slight_smile:
  4. Ja, dat is mogelijk :smiley:
  5. Nee hoeft niet :slight_smile:
  6. Het ligt er aan wat voorn werk je er op gaat doen, voor Photoshop, FC, etc. kan je beter een PowerMac kopen, en daar kan je inderdaad makkelijker een extra ram chip o.i.d. bij prikken, bij zowel de iMac G5 als de PowerMac kan je je toetsenbord houden…

Vraag 5 is nee, de rest zie boven :)

[quote:23d385de6a="TonE"]Vraag 5 is nee, de rest zie boven :)[/quote:23d385de6a]

Nee?

Er zit als het goed is al een netwerkverbindings poort op..

[quote:38cfcf2da6]5. Moet ik nog een kaart in de Mac laten bouwen als ik ADSL wil? [/quote:38cfcf2da6] Hij heeft natuurlijk wel een adsl modem nodig, maar ik neem aan dat ie dat niet bedoeld.

1) ja 2) ja 3) ja 4) ja 5) nee 6) zie boven

[quote:3bb1c32b62="paddy"]1) ja[/quote:3bb1c32b62]

Que? DarwineX ofzo ?

Neem niet dat bagger instapmodel dat zich een powermac noemt van 1499 de imac van 1299 is evensnel al dan niet sneller met die videokaart. Plus de iMac G5 is erg mooi en je krijgt er een scherm bij zodat je al je andere sjit kan wegsmijten en je geen herinneringen over laat van je WinDOZ tijd.

Bedankt voor de snelle reacties!

[quote:d87ef0e307=“TonE”][quote:d87ef0e307]5. Moet ik nog een kaart in de Mac laten bouwen als ik ADSL wil? [/quote:d87ef0e307]
Hij heeft natuurlijk wel een adsl modem nodig, maar ik neem aan dat ie dat niet bedoeld.[/quote:d87ef0e307]
Modem/router/weetikveel heb ik hier allemaal al.
Er hoeft dus geen netwerkkaart ofzo ingebouwd te worden als ik het goed begrijp?

En LuniX, die Windows herinneringen blijven wel… op school en in de rest van dit huis wordt alleen maar met Windows gewerkt.

1) kan natuurlijk met VPC, hoewel het wel een beetje traag is. Maar je hebt dan wel een omvormer ;)

Netwerkadapter heeft Apple macintosh al sinds tijden standaard ingebouwd zitten.

Nee, idd, afhankelijk van het modem, of een ethernetkabel dan wel een usb kabel is genoeg. :)

1 Die zijn er wel, maar dat gaat heel erg ten koste van de snelheid van de computer. Er zijn tientallen leuke (en populaire) spellen voor de Mac, maar als je een echte 'gamer' bent dan raad ik je toch een PC of een playstation aan! 2 Bittorrent - Ja. Downloadprogramma's als peer-to-peer zijn er ook (limewire / poisoned) 3 tuurlijk. Je kunt hem ook in slaapstand zetten. Gaat er een cool ledje knipperen (heel rustig) 4 ja (ik geloof zelfs heel eenvoudig te realiseren doordat OS X de PC vanzelf herkent) 5 nee, in de iMac zit standaard een ethernetkaart en een telefoonmodemaansluiting.

6:
De iMac is een heel complete en zeer snelle computer. Snel genoeg voor vrijwel al het photoshop-werk. Ook kun je met gemak videobewerken en professionele geluidsbewerkingsprogramma’s draaien. Tenzij je met heel grote bestanden wilt gaan werken en veel wilt renderen heb je beslist geen PowerMac nodig.
Voor standaard zaken zijn er ook bekende programma’s (Microsoft Office is er ook voor de Mac, Internet Explorer en Firefox zijn beschikbaar, Skype, MSN-messenger) Daarnaast kun je prima internetbankieren, chatten, emailen en eigenlijk vrijwel alles wat je ook op een PC kan.
Daarbij krijg je standaar ook iLife meegeleverd en dat is echt een prachtig multimedia-pakket waarmee je naar hartelust kan experimenteren met Garageband (muziek componeren), iPhoto (foto’s opslaan en bewerken), iMovie (video bewerken) en iDVD (DVD’s maken met leuke interactieve menu-tjes etc…)
Als je je beeldscherm, muis en toetsenbord wilt blijven gebruiken dan kun je ook een Mac mini overwegen. Die is niet zo duur en toch heel compleet.
Overigens kun je de meeste USB-toetsenborden en muizen ook op je iMac aansluiten hoor.

Als laatste nog een tip: neem minimaal 512 Mb werkgeheugen. 2x512Mb is ruim voldoende en verzekert een perfecte en supersnelle werking! :slight_smile:

Huis vol met windows bleh! Snel mensen laten switchen.

VPC? Right? Trouwens die is op mijn Tiger ineens een stuk sneller maar eeh games, patience misschien maar eeh zelf Quake zit er niet in. Maar volgend jaar komt de PS3 en dan is hier alles vrolijk :lol:

En voor Bittorrent dingen, dan is BiTTorrent toch mijn favourite want LimeWire draaid zwaar…

[quote:ded3575608="LuniX"] En voor Bittorrent dingen, dan is BiTTorrent toch mijn favourite want LimeWire draaid zwaar...[/quote:ded3575608]

LimeWire, dan heb je het ook ergens over. Dat werkt voor geen meter. Programma’s zoals Acquisition en iSwipe (gebruikt meerdere netwerken) werken veel beter.

Op zich kun je toetsenbord en muis wel houden, maar moeten het wel usb-toetsenbord en muis zijn. Als je van die speciale toetsenbord en muisstekkers hebt, moet je een usb-adapter kopen, maar dat is een stuk goedkoper dan een nieuw toetsenbord.

Overigens wordt bij een iMac en ook bij een PowerMac standaard een muis en toetsenbord meegeleverd. En ik moet zeggen, het toetsenbord van Apple is wel erg mooi, en heeft bovendien de :apple:-knop.

Als ik jou was zou ik voor de iMac gaan, die voldoet meer dan genoeg voor jouw behoeften.

Hmm, lastig. Mijn ouders hebben liever iets waar ik een tijdje mee vooruit kan gaan. Maar dan moet ik er wel zeker van zijn dat het me bevalt. Als we (hopelijk binnenkort) naar het Mac Centre gaan kunnen we daar ook advies krijgen toch?

Anyway, bedankt voor de vele reacties!
Leuk forum vind ik dit. :smiley:

[quote:54f44e9d10="LuniX"]Huis vol met windows bleh! Snel mensen laten switchen.[/quote:54f44e9d10]

Ik heb verscheidene varhalen gelezen van mensen die vertellen dat dat allemaal volautomatisch gaat wanneer er eenmaal een Mac staat. Zoals mensen die een Mac voor een ander kopen, omdat die met Windows toch alleen maar problemen krijgen, en vervolgens zelf de hele tijd erachter gaan zitten.

Altijd leuk om te lezen, die verhalen. Zo heb ik laatst op MacMiep.nl alle swich verhalen (2e knop van onderen) even gelezen. (en dat zijn er nogal wat)

Alles in Mac veranderen zal niet gaan denk ik, mijn ouders hebben voor het bedrijf een programma dat voor Windows is geschreven. Maar wie weet zou de Mac wel exc. BTW aangeschaft kunnen worden.

Hoe zit het trouwens met de virusscanner bij Mac?
Zit die standaard op Tiger?

[quote:635717371a="Boon"] Hoe zit het trouwens met de virusscanner bij Mac? Zit die standaard op Tiger?[/quote:635717371a]

HAHA,… heb je niet nodig op de mac… wat een bevrijding he! GEEN VIRUSSEN!