toekomstige Ibook gebruiker

Hallo,

ik ben van plan binnenkort een Ibook te kopen.
Voor mijn studies heb ik autocad nodig, kan ik dit programma dan nog gebruiken op mijn nieuwe apple?

En ook twijfel ik tussen de 12" & 14". Welke neem ik het beste dan? Welke is de beste kwa prestaties?

alvast bedankt

Autocad is helaas alleen voor Windows. het is voor jou ook geen optie om Autocad onder emulatie te draaien op Virtual PC... daarvoor is het te zwaar. Er zijn Mac-alternatieven voor Autocad maar als je dit programma voor je studie nodig hebt dan adviseer ik je om je oude PC naast een iBook te gebruiken puur en alleen voor Autocad.

Ligt een beetje aan hoe je hem wil gaan gebruiken. Heb zelf bewust voor de 12" gekozen vanwege de mobiliteit. Het is echt een geweldig formaat en gewicht om OVERAL zonder al te veel moeite mee naar toe te kunnen nemen. Voor mij een groot voordeel!

De 14" doet het iets beter qua prestaties, louter en alleen door zn iets betere processor maar ik vraag mij af of je dat ook echt voelt bij het gewone werken. De 12" is erg klein en heeft voor de rest dezelfde resolutie van de 14". Autocad erop draaien onder VPC is niet echt een optie dus nu moet je je alleen nog afvragen of je liever een wat grotere iBook hebt of dat die 12" zal volstaan. Mss best eens naar itPro in gent gaan en ze in real life gaan vergelijken vooraleer je een keuze maakt. Succes!

Geen ervaring met een programma als autocat, zelf wel een Ibook g4 12" is lekker klein ligt en overal mee naar toe te slepen. Dus 12'' lijkt mij de juiste keus

Ik raad je ook de 12 inch aan. Het scherm is mooier dan de 14 inch. Dat is omdat de resolutie (zoals al gezegd) hetzelfde is, allebei 1024 x 768. Bij de 14 inch worden dus niet meer pixels weergegeven dan op de 12 inch. De 12 inch oogt daarom scherper.

Autocad op een 12' iBook ? Houd toch op man ! 12 inch is gewoon te klein , zeker als je er lang mee moet werken en al helemaal als je er technische tekeningen op moet maken . 14' is ook geen optie want die heeft dezelfde resolutie (de letters zijn alleen wat groter), ook niet werkbaar . Als je en portable wilt zijn en ook er een beetje "vernunftig" mee wilt werken is de enige oplossing een Powerbook ( of iBook met screenspanning hack) en een externe monitor van minimaal 19 inch .

Mss beter wachten als je dan toch een Apple wilt waar AutoCad op geïnstalleerd staat. Misschien vermelden ze op de Keynote van morgen dat de systemen met Dual Boot worden geleverd of niet.

Als het dan zo is, zou ik het toch overwegen.

Probleem is als echt goed met AutoCad wilt leren werken heb je gewoon een winpc nodig, eerlijk zijn je kunt er niet omheen. Ik heb bij mij ook nog een stofbak staan om nu en dan autocad&acces enzo te draaien…

Maar kijk maar eens goed naar de keynote van 10 januari … mss kan het nog heel interresant worden …

[quote:83030060f0="jeroenimo"]Autocad op een 12' iBook ? Houd toch op man ! 12 inch is gewoon te klein , zeker als je er lang mee moet werken en al helemaal als je er technische tekeningen op moet maken . 14' is ook geen optie want die heeft dezelfde resolutie (de letters zijn alleen wat groter), ook niet werkbaar . Als je en portable wilt zijn en ook er een beetje "vernunftig" mee wilt werken is de enige oplossing een Powerbook ( of iBook met screenspanning hack) en een externe monitor van minimaal 19 inch .[/quote:83030060f0]

12 inch ook te klein voor een grafische richting ( visuele communicatie ) ?

Sluit me helemaal aan bij jeroenimo, een 12" is veels te klein (lees 1024x768) voor autocad toepassingen. Eigenlijk elk ontwerp programma heeft gewoon ruimte nodig.

Hoe heerlijk fijn en mobiel een 12" ook is, ga voor de grote schermen, dus geen iBook lijkt me.

Nou even ter info, hij heeft de 14" gekocht.

[quote:e4cb18cb9a="pietjepuk6546"]Nou even ter info, hij heeft de 14" gekocht.[/quote:e4cb18cb9a]Hè, ben ik weer spuit elf. Ik vroeg me nog af of het voor Pieterman een [i:e4cb18cb9a]vereiste[/i:e4cb18cb9a] was om met Autocad en/of met een laptop te werken. Ik weet dat Mac/Vectorworks in de architectuur-wereld niet ongebruikelijk is, maar sommige opleidingen zijn erg strict. En ik heb mijn twijfels bij laptops. [quote:e4cb18cb9a="Driezzie"]12 inch ook te klein voor een grafische richting ( visuele communicatie ) ?[/quote:e4cb18cb9a] Ja, eigenlijk wel. Bovendien funest voor je schouders, zo'n touchpad. Koop er in ieder geval een muis of tablet bij.

Ik heb ook een 12" iBook ‘voor erbij’. Ideaal voor powerpoint/keynote-presentaties, dia-shows, beetje teksten tikken in de trein, maar meer niet! Ik doe wel eens photoshop of inDesign handelingen op de dwerg en het gaat prima voor een half uurtje, maar echt [i:e4cb18cb9a]werken[/i:e4cb18cb9a] doe ik uitsluitend op de iMac thuis of op de Powermac op het werk.
Geloof me: voor grafische toepassingen heb je gewoon een groot scherm (en een muis of tablet) nodig. Als je veel grafisch of met CAD bezig bent en je [i:e4cb18cb9a]moet[/i:e4cb18cb9a] (vanwege financiële overwegingen) kiezen tussen desktop en laptop, zou ik nooit voor een laptop gaan. Dan nog liever een tweedehands iMac o.i.d.
Eigenlijk vind ik elke laptop onverantwoord voor grafisch of cad.

Ik werk het liefts ook op een grote resolutie met photoshop en flash e.d. maar ik heb een vriend die heeft een 12" powerbook en die werkt ook met die programma's en die studeerd ook een soortgelijke opleiding als ik en hij is er erg tevreden mee, hij werkt al 6 jaar lang op 1024x768 en is niets anders gewend en het gaat voor hem prima, het is dus allemaal een beetje relatief, hij is het wel met me eens dat flash op 1024x768 een beetje schraal is.. daarnaast is de 12 inch wel supercompact..

maar goed, gefeliciteerd met je ibookje dude! :slight_smile:

Jesse//