Toepassingen van apple in het onderwijs:

Hierbij mijn bijdrage. Vanochtend de kinderen uitgelegd hoe je korting moet uitrekenen. Wel een beetje dure iPod, maar dat rekende even makkelijk voor het voorbeeld ;)

[img:98d8603461]http://www.meidoornschool.nl/upload/images/rekenen%204.jpg[/img:98d8603461]

Had ik vroeger maar op een school gezeten met zo'n leraar.. :o (Nieteens dat je het over een iPod hebt, maar al die kleurtjes e.d..)

Zo leerde ik dat ook, maar snapte er geen hol van. Tot ik de 450 x 0,90 techniek ontdekte :P

Wel gaaf getekend, ziet eruit als een boeiende les!

[quote:1c6ed40819]Steve Jobs pleit voor Wiki-systeem op scholen

Uitgegeven: 17 februari 2007 19:08
AMSTERDAM - Steve Jobs is van mening dat boeken niet langer nodig zijn in een klaslokaal. De mede-oprichter van Apple zou in plaats daarvan veel liever een Wiki-achtig systeem zien dat constant kan worden geupdate. Dit meldt AP.

Jobs denkt dat digitale schoolboeken veel actueler en uitgebreider zijn dan het traditionele lesmateriaal. “Daarnaast denk ik dat een aantal van de grootste denkers van het land hieraan willen bijdragen.”

Vakbonden

In een toespraak over educatieve hervormingen haalde de voorman van Apple hard uit naar de lerarenvakbonden in de Verenigde Staten. Hij beschouwt de vakbonden als de voornaamste oorzaak van de slechte kwaliteit op openbare scholen in Amerika.

“Technologie zal de kwaliteit op de scholen nooit kunnen verbeteren zolang schooldirecteuren geen slechte leraren kunnen ontslaan.” Leraren krijgen in de VS standaard een aanstelling voor het leven, ongeacht hun kwaliteiten. [/quote:1c6ed40819]

Hoe zien de onderwijzers dit ?

Ik vind een wiki ook wel een oplossing voor kennisvraagstukken (ook buiten het inderwijs), alleen niet zoals wikipedia, ik vind dat echt brandhout zoeken.
Niks zit aan elkaar vast, zit geen lijn of overzicht in.
Iemand betere ideeën. :slight_smile:

Edit quote ipv img tags :sealed:

[quote:52661d5b79="JamesButter"]Had ik vroeger maar op een school gezeten met zo'n leraar.. :o (Nieteens dat je het over een iPod hebt, maar al die kleurtjes e.d..)[/quote:52661d5b79]

Precies wat james zeg… Ik ben nog steeds gevoelig voor kleurtjes :smiley: Ziet er goed uit :slight_smile: Denk dat kleuren en een beetje mooi bordwerk zeker helpt.

Wij hadden een leraar die elke vrijdag na schooltijd een mooie tekening met krijt op het bord maakte. In de lessen van die man heb ik het meeste geleerd… Het was elke maandag weer een verrassing wat er op het bord stond.

Alles draait eigenlijk om interactiviteit. Samen leren en samen informeren. En dan met de opgedane informatie zelf je kennis verder uitbreiden. Hoe gemakkelijker de hulpmiddelen om dit te bewerkstelligen, hoe sneller je kennis vergaard en verder kunt ontwikkelen.De Mac heeft daar vroeger al eens een rol in gespeeld, maar absoluut noodzakelijk is dat natuurlijk niet. En zoalsw Merkava al noteerde, je kunt de prachtigste systemen uitbrengen, als de vastgerotte elementen niet mee kunnen, dan valt er geen eer aan te behalen.

[quote:8aec491dc6="Turbanus"]Alles draait eigenlijk om interactiviteit. Samen leren en samen informeren. En dan met de opgedane informatie zelf je kennis verder uitbreiden. Hoe gemakkelijker de hulpmiddelen om dit te bewerkstelligen, hoe sneller je kennis vergaard en verder kunt ontwikkelen.De Mac heeft daar vroeger al eens een rol in gespeeld, maar absoluut noodzakelijk is dat natuurlijk niet. En zoalsw Merkava al noteerde, je kunt de prachtigste systemen uitbrengen, als de vastgerotte elementen niet mee kunnen, dan valt er geen eer aan te behalen.[/quote:8aec491dc6]

Erg leuk bedacht van Steve, maar op (basis)school werk je per kind aan een doorgaande lijn op alle vakgebieden. Op de ene school gebeurt dit klassikaal, op de andere op een vrijere manier.
Ik ben bang bij een wiki-achtige benadering dat dit voor een enorme versnippering zorgt en dat je als school aan het eind van groep 8 niet bijzonder duidelijk kan aangeven of leerdoelen gehaald zijn omdat de aangeboden lesstof door de jaren heen zo ‘dynamisch’ is geweest.

Vervolgonderwijs weet dan niet wat de brugklassers eigenlijk weten en sluiten met hun onderwijs ook weer beroerd aan op de kennis en opgedane ervaringen van deze kinderen.

En dan heb je nog een beroepsonderwijs hierna?

Ik ben toch meer fan van structuur, een zekere opbouw en duidelijke resultaten.
Uiteraard binnen een klas aangepast aan niveauverschillen voor zover dat te doen is voor een docent.