Toets(combinatie) om in 10.2 op te starten?

Ik heb dus vandaag wegens problemen 10.2 opnieuw geïnstalleerd en was daarna bezig met een aantal bestanden die dubbel zaten te wissen. Maar omdat Finder een paar keer vastliep wilde ik dat verder doen in 9.2, ik startte dus op in 9.2, maar blijkbaar was dat systeem niet meer vindbaar of zo. Uiteindelijk raakte ik er dus via de "9" installatie cd maar toen vond ie de harde schijf niet meer, met als gevolg dat ik 10.2 ook niet meer kon terugzetten als opstartschijf ... Nu zit ik dus volledig vast. Is er misschien een toets(combinatie) die ik kan indrukken tijdens het opstarten die er dan voor zorgt dat ik terug in 10.2 terechtkom of zoiets?

Als ik in 9 zit. Opnieuw opstarten en "x" in drukken.

Ik heb wel 10.1 (maar dat zal wel niets uitmaken) (hoop ik) :mrgreen:

Probleem is dat ik niet in 9 geraak, ik zie enkel in het midden van mijn scherm een blauw mapje met daarin zo om de beurt het macintosh logo en een vraagteken. Herstarten met de x brengt me bij hetzelfde scherm.

Ok, het is mij gelukt, ik heb de 9 cd er nog eens ingestoken en toen vond ie de harde schijf wel. Wel vreemd, wanneer ik classic start vanuit jaguar is er geen enkel probleem. Gebruik ik 9.2 om op te starten, dan beweert ie dat dat systeem niet geïnstalleerd is ... iemand een verklaring?

systeem 9.2 die je hebt geinstalleerd is waarschijnlijk een sub-systeem. Dat betekent dat hij wel draait als applicatie van macos X maar geen volledige versie van 9 is. De schijf 9 is dat hoogstwaarschijnlijk wel maar draait niet onder 10.

[quote:96585efcc6="marc1966"]systeem 9.2 die je hebt geinstalleerd is waarschijnlijk een sub-systeem. Dat betekent dat hij wel draait als applicatie van macos X maar geen volledige versie van 9 is. De schijf 9 is dat hoogstwaarschijnlijk wel maar draait niet onder 10.[/quote:96585efcc6]

Is dat waarom ik niet meer in 9 kan booten na herinstallatie van X en daarna via software restore 9 erop zetten? Ik heb geen 9 cd bij m’n iBook gekregen dus het moet wel zo…

[quote:a0e6543c30="tijs"]Ik heb dus vandaag wegens problemen 10.2 opnieuw geïnstalleerd en was daarna bezig met een aantal bestanden die dubbel zaten te wissen. Maar omdat Finder een paar keer vastliep wilde ik dat verder doen in 9.2, ik startte dus op in 9.2, maar blijkbaar was dat systeem niet meer vindbaar of zo. Uiteindelijk raakte ik er dus via de "9" installatie cd maar toen vond ie de harde schijf niet meer, met als gevolg dat ik 10.2 ook niet meer kon terugzetten als opstartschijf ... Nu zit ik dus volledig vast. Is er misschien een toets(combinatie) die ik kan indrukken tijdens het opstarten die er dan voor zorgt dat ik terug in 10.2 terechtkom of zoiets?[/quote:a0e6543c30]

Dus als ik het goed begrijp zit je onder 10.2 “dubbele” bestanden te wissen en daardoor liep je Finder vast??? Ik heb totnutoe nog niet meegemaakt dat mijn Finder vastliep…welke “dubbele” bestanden was je dan aan het wissen?? Iets uit je systeem 10.2?? Of had je over je oude systeem geinstalleerd en dat er daardoor dubbele bestanden stonden? Nouja hij doet het in ieder geval weer…

Nee, hij maakte zo'n nieuwe map die noemde "Previous systems" met daarin zo eigenlijk alles want in het vorige systeem stond maar voor de rest volledig nutteloos, vandaar dus dat ik ze heb gewist.

Het beste wat je kunt doen in dit soort situaties is je techtool 4-cd er in pleuren, herstarten van cd en een systeemcheck doen. Daarna je home-map op een andere schijf zetten, schijf partitioneren en 10.2 installeren.

[quote:5f9ba25b33="boelie"]Het beste wat je kunt doen in dit soort situaties is je [b:5f9ba25b33]techtool 4-cd[/b:5f9ba25b33] er in pleuren[/quote:5f9ba25b33]

Knap als je nu al TechTool Pro 4 hebt… :wink: Duurt nog tot september… :?

Maar het is inderdaad handig om een reparatieprogramma te gebruiken, want er is duidelijk iets niet helemaal in orde… DiskWarrior 3, Drive 10 of binnenkort TechTool Pro 4 zijn aanraders! :roll:

Oeps! Zei ik techtool 4? Ik bedoelde...ehm...eh :oops:

Ik heb net Techtool Deluxe (die bij Apple Care zat) even laten draaien en die zei overal "Passed", dus ik vermoed dat het nu ok is, toch?

Tja, TechTool Deluxe heb ik ook (naast programma's als DiskWarrior 3 en 2.1.1, Drive 10 en binnenkort TechTool Pro 4), maar is niet zo uitgebreid... Het is altijd fijn om te horen dat een programma iets niet kan vinden, maar de tijd zal het leren zullen we maar zeggen... Het is natuurlijk een beetje vreemd dat je problemen krijgt met je Mac en er daarna helemaal niets mee aan de hand zou zijn..... toch... :roll: