Toetscombi scrollen PS

Ik meen me te herinneren dat er een toetscombi was om te scrollen in PS. Handig tijdens het systematisch nalopen van je afbeelding tijdens retoucheren. Nu moet je elke keer om te schuiven metde cursor naar de op en neer pijltjes. Of zijn er andere methodes?

Michel

Spatiebalk indrukken geeft een handje waarmee je kan schuiven. Dat gebruik ik altijd. Dan heb je nog het paletje "Navigator" De pageup/down toetsen geven ook een soort scrolleffect.

Inderdaad heb je het handje en de navigator. Echter met de op en neer pijltjes (meer specifiek: klikken in de scrollbalk) schuif je exact 1 (venster)eenheid op in 1 richting. Met het handje en navigator kan je alle kanten op. Ook handig maar niet als je soms wat meer te stippen hebt. Schuif je niet helemaal recht dan kan je een stukje beeld overslaan.

PS de cursor doen bij mij niets wat scrollen betreft in PS

Uit Photoshop Help:

[i:682cd62611]10 eenheden omhoog of omlaag schuiven

Shift + Page Up of Page Down

Shift + Page Up of Page Down

Houd Command ingedrukt om naar links (Page Up) of naar rechts (Page Down) te schuiven[/i:682cd62611]

Meer is er volgens mij niet.

Deze combi's klinken me bekend in de oren (of is het zien me bekend in de ogen?) Alleen ze werken niet (meer) in PS CS. In de helpfunctie hiervan vind ik niets onder schuiven, scrollen etc.

Bedankt in ieder geval

Ik draai ook Photoshop CS.

Die combi’s werken prima.

Misschien is je toetsenbord niet tof?

Help- kijk onder:

Sneltoetsen/Toetsen waarmee u afbeeldingen kunt weergeven

Er zijn nog twee handigheden om in PS te navigeren. Je kunt een tweede venster openen (window > arrange > New window for...) Dan heb je hetzelfde document, Een kun je op max verrgroten, de ander voor het totaalbeeld. En natuurlijk de 'navigator' die ik zelf naast het handje veel gebruik als ik moet retoucheren...

Daar zit um de kneep: Ik gebruikte steeds de pijltoetsen (onder de rechtershift toets) maar ik moet de pijl toetsen rechtsboven op het toetsenbord hebben.

Bedankt. Ben ik vandaag tenminste eerder klaar.