Toetsenbord en blauwe pil

[img:e1416826d7]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6782[/img:e1416826d7]

Met welke toetsenbord combinaties kan je door de selectieknoppen (‘blauwe pillen’) heen navigeren en hoe selecteer je vervolgens de knop die de focus heeft?

Sorry dit weet ik niet maar, dit is nou iets wat ook al heel erg lang wil weten.

Ik heb al van alles geprobeerd maar tis me nog nooit gelukt dus ik hoop dat er iemand is die hier antwoord op weet.

Volgens mij kun je met tab switchen tussen de knoppen en met spatie de knop indrukken. edit: En de blauwe ('zet uit' in het voorbeeld) knop kun je al gelijk met enter in drukken.

Voor zover ik weet is dit niet echt te sturen. de focussed knop is altijd met enter te bedienen en voor dit geval zijn er toetsencombi's. Ik dacht de volgende. Even proberen, maar dan is dit postje weg ... :P

appeltje-r is restart
appeltje-c en esc. zijn voor cancel / annuleren
appeltje-s voor sleep / sluimer

enter = uitzetten appeltje + s = sluimer esc = annuleer De combi voor herstart heb ik niet

ctrl-eject: dan krijg je het dialoogvenster om af te sluiten option-appeltje-eject: sluimer ctrl-option-appeltje-eject: afsluiten ctrl-appeltje-eject: herstart

Maar da’s niet helemaal het antwoord dat je zoekt…
Heb eventjes gezocht maar niets gevonden over een mogelijke toets om door de buttons te bladeren.

[quote:aefb743259="Freddy Sunder"]ctrl-eject: dan krijg je het dialoogvenster om af te sluiten option-appeltje-eject: sluimer ctrl-option-appeltje-eject: afsluiten ctrl-appeltje-eject: herstart[/quote:aefb743259]

juist die zocht ik ook.

Dat is dan niet door alle knoppen switchen maar het werkt wel een stuk sneller.

dank je wel freddy

Als je in je systeemvoorkeuren de optie onder toetsenbord "schakel uitgebreide toetsenbord functies in" in schakel, dan kun je met tab door de opties heen bladeren. Om te selecteren kies je dan voor de spatiebalk.

Roel

Als je in je systeemvoorkeuren => toetsenbord en muis, de uitgebreide toetsenfuncties aanzet, kan je door je "pillen" bladeren. Ik kom er toevallig vanochtend achter :)

[quote:000251935f="Deskman"]Voor zover ik weet is dit niet echt te sturen. de focussed knop is altijd met enter te bedienen en voor dit geval zijn er toetsencombi's. Ik dacht de volgende. Even proberen, maar dan is dit postje weg ... :P

appeltje-r is restart
appeltje-s voor sleep / sluimer[/quote:000251935f]

edit:
in de dialog moet je voor de herstart de R indrukken
voor slapen de S, annuleren de ESC. Zonder extra toetsen dus.

Het antwoord staat [url=http://macwereld.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=42]hier[/url].

Jouw screenshot ziet er trouwens uit als 10.1 of 10.2, en daarmee kan het niet.

[quote:303bf22945="Pliep"]Het antwoord staat [url=http://macwereld.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=42]hier[/url].[/quote:303bf22945]

en dank je wel pliep

ik ben in ieder geval weer een stuk blijer

Je kan toch ook met ALT ingedrukt op het menu drukken en dan vraagt 'ie niet meer, sluit 'ie gelijk af... (Panther iig...)

[quote:896c7daf5b="Deskman"][quote:896c7daf5b="Deskman"]Voor zover ik weet is dit niet echt te sturen. de focussed knop is altijd met enter te bedienen en voor dit geval zijn er toetsencombi's. Ik dacht de volgende. Even proberen, maar dan is dit postje weg ... :P

appeltje-r is restart
appeltje-s voor sleep / sluimer[/quote:896c7daf5b]

edit:
in de dialog moet je voor de herstart de R indrukken
voor slapen de S, annuleren de ESC. Zonder extra toetsen dus.[/quote:896c7daf5b]
Klopt; dit is wat logischer als je je OS engelstalig gebruikt; je kunt in deze dialogen altijd direct je keuze maken door de eerste letter van je desbetreffende keuze in te toetsen; in dit geval: (R)estart, (S)leep, cancel is altijd appeltje+. en enter bevestigt altijd de highlighted keuze.
Hiermee hoef je dus niet met tab te navigeren; je bevestigt direct je keuze.

Een andere overweging is overigens om de rode pil te nemen :o

H E L P !!!!!!!! Ik werk nu juist alleen maar op een Mac om van al dit soort toetsencombinaties en toestanden af te zijn!

[quote:dd6712241a="MacAanZee"]H E L P !!!!!!!! Ik werk nu juist alleen maar op een Mac om van al dit soort toetsencombinaties en toestanden af te zijn![/quote:dd6712241a]

Je mag alles wat je wil ook met je muis doen. Om van PC én Mac toetscombi’s af te komen moet je het [i:dd6712241a]laten[/i:dd6712241a] doen.

Overigens zijn goed ingesleten toetscombinaties een goed middel tegen RSI. Hoe vaak ik mensen niet met de nodige moeite en concentratie met de muis naar een knop of vakje heb zien mikken… Ik geloof niet dat ik de afgelopen 10 jaar op een OK-knop geklikt heb…

Nee, jij klikt alleen maar op next-next-next-next-finish-restart :P

[img:b09a6a7778]http://www.noxbox.nl/files/any.jpg[/img:b09a6a7778]

Tegen RSI helpt ook - behalve recht voor je computer zitten, beeldscherm op ooghoogte, je arm af en toe eens anders leggen. Of: af en toe eens weglopen bij deze site.

Ze hebben mij - na jaren zeuren - in 1993 achter een computer gekregen om twee redenen. (Ik was bij een omroep zo ongeveer de enige die nog op een ouderwetse typemachine werkte, die moest speciaal voor mij uit het Oostblok geimporteerd worden) Twee redenen: ik zag dat je op een Mac (powerbookje) op rolminuutjes alles kon aanwijzen wat je wilde. En we moesten op een netwerk, met electronische telex, intranet en de hele hap. Maar de simpelheid van de Mac gaf de doorslag. Ik had al die jaren geweigerd om die stupide MSDos codes te leren, want die kreeg ik er niet in. Al dat geteut met drives, codes en toetscombinaties, dat was ik na 5 minuten wee vergeten. Gelukkig heeft het 11 jaar geduurd voordat ik een tijdje voor mijn werk (voor het eerst!) op een Wondowsmachine moest werken. Toen hadden ze bij Microsoft al zoveel van Apple gejat dat het niet meer zo'n probleem was. Maar nu ben ik voor mezelf bezig. Heerlijk simpel 100% Mac.