sinds kort een macbook pro tot mijn beschikking.
het enige probleem van deze macbook is dat het een zweeds toetsenbord heeft. met de instellingen op NL zetten kom ik een heel eind maar het is soms even zoeken naar toetsen die weinig gebruikt worden. ik had dus de vraag als ik een nieuw toetsenbord plaats ( NL layout) of deze dan gewoon naar behoren werkt?
Het kan zijn dat het ook voldoende is om de toetsenbordkapjes te vervangen. Het hele toetsenbord is een ingewikkeld (en meestal duur) klusje, want dan moet alles uit elkaar.
Echter geen idee hoe dat met die kapjes zit. Werken zal het sowieso, kwestie van de juiste lay-out in OS X instellen.
Dan zou je de volledige topcase moeten vervangen en dat is een dure grap. Alleen de toetsen vervangen is niet mogelijk. Ik zou opzoek gaan naar stickers of iets dat lijkt op het matje hierboven.
Bovenstaande oplossing lijkt me een betaalbare en effectieve oplossing, als je echt je toetsenbord wil vervangen:
Als je een MacBook Pro retina hebt is het toetsenbord vervangen niet eens mogelijk (losse toetsen wel).
Bij een MacBook Pro (non retina) kan dit wel, kost iets rond de 40-50 euro voor een toetsenbordje bij de plaatselijke iTurk. Apple doet dit niet, en levert dus ook geen toetsenborden aan reparatiebedrijven. Je krijgt dan waarschijnlijk een non-oem toetsenbord, deze typen niet altijd even fijn. Sommige reparatiebedrijven kopen wat mac’s in en schroeven deze dan uit elkaar, dan verkopen ze die in onderdelen en krijg je dus wel een origineel product, hier zou ik wel mee oppassen want dat is niet altijd zo!
Laten vervangen zal iets meer kosten, hou er rekening mee dat je hele laptop dan zo ongeveer uitelkaar gehaald wordt, als zo’n iTurk medewerker iets kapot maakt moet je er niet op tellen dat dat vergoed wordt.
Als je nieuwe kapjes voor je toetsen wil kosten die los zo’n 5-15 dollar (afhakelijk van welke toets, een cmd toets is duurder dan een ‘t’ toets), alle 49 toetsen op je laptop kun je als combideal voor zo’n 65 dollar krijgen.
Antwoord op jou vraag; ja je toetsenbord werkt dan gewoon naar behoren, alsof je een normaal extern nl/us toetsenbord aansluit op je Mac.