Toetsenbord verwijderen / schoonmaken powerbook

Kon nog geen draadje hierover vinden op dit forum, ben nieuwsgierig hoe ik het toetsenbord van mijn powerbook kan verwijderen. Heb ooit eens gezien hoe het bord van een iBook werd verwijderd, maar zo te zien werkt het op de powerbook net hetzelfde.

Er is niets stuk aan het toetsenbord, wil gewoon graag even een blik werpen op de onderkant vh toetsenbord (niet te hard natuurlijk) en zonodig een beetje schoon maken. Nu is de powerbook behoorlijk heilig, en word er niet gegeten en gedronken in haar bijzijn, maar een rokertje is toch moeilijk te weerstaan achter de computer. Als ik kijk naar wat er gemiddeld allemaal uit mn vaste-computer-toetsenbord komt als ik die op zn kop even flink uitschudt, dan geraak ik behoorlijk nieuwsgierig hoe ik dan mijn powrbookje netjes kan verzorgen. Mischien de stofzuiger er eens overheen of juist zo’n compresslucht spuitertje, om al het stof, tabak etc te verwijderen.

Het verwijderen van het toetsenbord van een powerbook is niet echt makkelijk. Sterker nog, het is eigenlijk een klus voor een professional... Ik zal even zoeken, want ergens heb ik een handleiding daarvoor liggen. Ik heb het alleen nooit aangedurfd om er aan te beginnen.

Kortom: bezint eer gij begint…

Handleiding gevonden! Stuur me even een prive-bericht, dan mail ik 'm aan je door.

[quote:f67f4977fb="Masto"]Handleiding gevonden! Stuur me even een prive-bericht, dan mail ik 'm aan je door.[/quote:f67f4977fb]

Kan je mss de link hier ook even plaatsen, zou wel interessant zijn :smiley:

Niels

[quote:74ed6d995f="MrSharky"][quote:74ed6d995f="Masto"]Handleiding gevonden! Stuur me even een prive-bericht, dan mail ik 'm aan je door.[/quote:74ed6d995f]

Niels[/quote:74ed6d995f]

Sorry, het is geen link, ik heb het document in m’n pb zitten. Weet niet meer hoe ik er aan gekomen ben…

[quote:29bca62f9a="MrSharky"][quote:29bca62f9a="Masto"]Handleiding gevonden! Stuur me even een prive-bericht, dan mail ik 'm aan je door.[/quote:29bca62f9a]

Niels[/quote:29bca62f9a]

hier kan je misschien wel wat mee

http://pbfixit.com/Guide/53.0.0.html

succes

[quote:e82a0d1617="sidewinder"][quote:e82a0d1617="MrSharky"][quote:e82a0d1617="Masto"]Handleiding gevonden! Stuur me even een prive-bericht, dan mail ik 'm aan je door.[/quote:e82a0d1617]

Niels[/quote:e82a0d1617]

hier kan je misschien wel wat mee

http://pbfixit.com/Guide/53.0.0.html

succes[/quote:e82a0d1617]

Ok, thanks, zal wel niet voor heel binnenkort zijn, maar je weet maar nooit he :smiley:

Niels

Mss tip voor volgende keer na het schoonmaken: koop een iSkin Potouch keyboard protector :)

http://www.iskin.com/protouch_PB1.html

[quote:b30c0f2dda="MedahOSX"]Mss tip voor volgende keer na het schoonmaken: koop een iSkin Potouch keyboard protector :)

http://www.iskin.com/protouch_PB1.html[/quote:b30c0f2dda]

Ik heb altijd begrepen dat de koeling van je PB ook via het toetsenbord gaat. Afdekken met iSkin beperkt de koeling nogal. Kan dat geen kwaad?

Does the iSkin Keyboard Protector promote heat buildup in the iBook and PowerBook?

No. Tests performed on the iBook and PowerBook G4 show that no considerable heat buildup that exceed normal operational temperatures, are caused by leaving the keyboard protector on at all times. These tests were conducted for a period of 8 to 10 hours per day for several months of normal use of the units in normal operational conditions. If for any reason this is of concern, simply remove the iSkin Keyboard Protector before closing your iBook or PowerBook or when typing is not necessary.

Ik moet de mijne ook nog bestellen hoor, dus ervaring heb ik verder niet, een kennis daaraantegen wel, en die vind het super. Een powerbook moet ook dichtgeklapt kunnen werken op externe monitor, dus lijkt me eigenlijk geen probleem.
Mischien dat andere hier ervaring met de iSkin hebben?

Dank voor de reacties. Zo aan de instructies op de fotos te zien gaat het niet zo gemakkelijk als met de ibook, en kan je er inderdaad beter aan doen haar goed tegen vuil te beschermen ipv met de stofzuiger aan de gang te gaan...

die iskin brengt me wel op een idee, want heb wel zo’n beeldscherm-bescherm-lapje, oftewel het iLapje, dat ik er natuurlijk overheen kan leggen. Heb er meestal toch een gewoon toetsenbord aan hangen en gebruik alleen het beeldscherm als 2e monitor… in tegenstelling tot de iskin (plastic) is mijn lapje van leer, zal even kijken of het niet te warm wordt