Tooltje om onbekend Wireless LAN te "onderzoeken"?

Howdy,

In het nieuwe huis van de vriendin waar ik tijdelijk woon is nog geen Internet. Tot mijn stomme verbazing vond mijn computer echter ineens een “Wistron Nexus Wireless LAN” via welke ik nu ook vrolijk op Internet zit! :smiley:

Nu is dus mijn vraag; is er een tooltje waarmee ik (een beetje makkelijk) dit voor mij totaal onbekend LAN kan “verkennen”? Ik vraag me namelijk af waar dit LAN thuishoort. Het is in elk geval ongelofelijk rap, dus ik vermoed dat het van een bedrijf hier in de nabije omgeving is, maar ben wel erg nieuwsgierig geworden nu! :smiley:

Als ik jou was zou ik me gelukkig prijzen en me rustig houden en zeker niet gaan inloggen in één van hun computers want als ze er achter komen zet de lokale computerdienst er vast een password op!

Ik had KisMAC gedownload, is meer een sniffer voor draadloze netwerken. Ik heb het trouwens niet werkend gekregen. Check Versiontracker...

Howdy Parredner

MacStumbler, en KisMac, wat nog (steeds) niet helemaal af is.

http://www.macstumbler.com/

http://www.binaervarianz.de/projekte/programmieren/kismac/index.php

Wel te gek,
gratis internet, wireless en nog snel ook !!

heb je al een speedtest gedaan ?

Je weet dat je nu al met illegale activiteiten bezig bent? Een beetje verkennen op een WLAN is gelijk aan het hax0ren van een pctje. In principe mag je kijken naar dat WLANnetje maar niet aankomen. Kzeg niet dat nooit zal doen maar als die toko logs bijhoud dan zou je wel es de snaak kunnen zijn, ze kunnen immers alles loggen, ook je bezoekjes hier aan macosx.nl....Tis maar ff dat je et weet... :)

Als ze een WLAN zonder password hebben lijken mij het niet de types die alle log bestanden door gaan snuffelen. En zolang Ruben geen gekke dingen doet op het netwerk hebben ze toch geen last van hem.

[url=http://www.kensington.com/html/3720.html]'klik'[/url]

[img:3835e8c87f]http://www.noxbox.nl/files/wifi.jpg[/img:3835e8c87f]

Kensington maart een WiFi finder sleutelhanger. Handig als je onderweg bent.

Ik zeg ook niet dat ze geen last van hem hebben, tis meer etische kwestie imho. Van andermans spullen afblijven.... Als jou machine door een of andere kiddo gehackt word en gebruikt wordt om files aan te bieden ben je daar ook niet blij mee. Ik zeg niet dat iRuben dat zou doen maar tis gewoon niet netjes...

Dat is maar ten dele waar.

Heb je als bedrijf een wifi net dan moet je de boel gewoon goed afsluiten, anders ben je je werk gewoon niet goed aan het doen.

Maar er zijn ook zat plekken waar een min of meer bewist open lijn naar het web is. Ook in hotels is in bijvoorbeeld de USA vaak een Wifi te vinden. Of op luchthavens (kun je online kijken wanneer je plane eindelijk leaves).

Daarvoor is een sleutelhanger handig.

Zit er misschien een (veelsterren) hotel in de buurt?

Ik heb een ibook met een airport kaartje erin. vandaag eens gewardived en in emmen al zo'n 18 WLAN gevonden. Van de meeste bedrijven hadden de WEP uitstaan. Van de particulieren iedereen. Het was dus erg makkelijk om hierin on te loggen en te internetten. Heb dat zelf nog niet geprobeerd. Het was er te druk en ook op klaarlichte dag. Voor hackers dus ideaal want je bent erg moeilijk op te sporen. @ Mikanek. Heb zelf ook kismac op mijn ibook met 10.2.6 en het werkt uitstekend. Je moet bij de voorkeuren de juiste driver kiezen. Dat is de viha driver. Heb je dat ook gedaan?

Met kisMAC kun je overigens ook de WEP cracken als die aanstaat. Verder is er nog ook istumbler
www.istumbler.net

[quote:d2f8162fa0="janster"]...@ Mikanek. Heb zelf ook kismac op mijn ibook met 10.2.6 en het werkt uitstekend. Je moet bij de voorkeuren de juiste driver kiezen. Dat is de viha driver. Heb je dat ook gedaan? ...[/quote:d2f8162fa0] Ik heb ze allemaal geprobeerd, geen van allen werkt. Computer liep ook vast. Probeer het binnenkort nog wel een keer.

Na een beetje Googlen kwam ik er al snel achter dat Wistron Nexus gewoon een merk draadloze router is. Na even op het betreffende IP address te connecten met Safari kwam ik ook inderdaad in een configuratie-pagina terecht welke overigens wel met password dichtgespijkert is. Ik weet nog steeds niet waar het netwerk thuishoort, maar we zitten nu sinds kort bijna midden in het centrum, dus het zal wel een winkel zijn ofzo.

Ik elk geval wel leuk zo een beetje “onderzoeken”, ook al hebben we hier inmiddels thuis ook weer gewoon onze Internet aansluiting. :smiley:

[quote:bdf154e672]Je weet dat je nu al met illegale activiteiten bezig bent? Een beetje verkennen op een WLAN is gelijk aan het hax0ren van een pctje. In principe mag je kijken naar dat WLANnetje maar niet aankomen.[/quote:bdf154e672]

Thijs, dat lijkt me onzin; het netwerk stuurt de radiogolven door je eigen huis heen, onafgeschermd, dan zie ik geen reden waarom je niet van de “aangeboden dienst” gebruik zou mogen maken. Je hoeft hiervoor toch geen enkele illegale of immorele handeling te verrichten, het wordt bijna door je strot geduwd! Als ik m’n netwerkje openzet, weet ik ook dat de buren mee kunnen lurken -als ze slim zijn! :smiley:

Nou ik heb er toch maar een paswoordje op mijn netwerkje gezet - je weet nooit wat een hacker klaarspeelt.

[quote:8debaeccdd="Oppie"] Thijs, dat lijkt me onzin; het netwerk stuurt de radiogolven door je eigen huis heen, onafgeschermd, dan zie ik geen reden waarom je niet van de "aangeboden dienst" gebruik zou mogen maken. Je hoeft hiervoor toch geen enkele illegale of immorele handeling te verrichten, het wordt bijna door je strot geduwd! Als ik m'n netwerkje openzet, weet ik ook dat de buren mee kunnen lurken -als ze slim zijn! :D[/quote:8debaeccdd]

Het is inderdaad een europees recht dat je alle radiogolven in de ether mag ontvangen en daarmee ook alles op de 2.4Ghz band. Dus je mag inderdaad detecteren dat er een netwerk is en je kan idd ook zien dat er geen WEP protectie is. Echter participeren in een netwerk ( het terugstruren van radiogolven ) dat niet van jou is kan als computervredebreuk behandelt worden. Als jou deur wagenwijd openstaat en ze zien je macje staan hoeven ze ook geen illegale of immorele handeling te verrichten, ze kunnen et gewoon inladen en weg is het. Voor ieder netwerk zijn er regels en tenzij er als AP name staat ‘log hier asjeblieft in’ ken je de regels niet. Het is een ethische en een wettelijke kwestie.

1. Zolang als de eigenaar van dat AP geen toestemming heeft gegeven mag je ervan uitgaan dat je niet mag inloggen op zn wifi netwerk, common sense heet dat. In nederland is daar zelfs een wet voor, ook al zie je geen bord staan dat je 50 mag in een dorp dan kun je als je voor moet komen voor te hard rijden niet zeggen ‘ik zag nergens een bord staan’. Dan zouden we hier van die amerikaanse toestanden krijgen en dat is denk ik het laatste wat we willen.

2. Het is gewoon niet netjes, wat ik zei. Ook al heeft iemand zn raam/deur wagenwijd openstaan dan nog is het niet toegestaan/netjes om naar binnen te lopen en eens rond te kijken. En al helemaal niet als je ook nog eens gebruik gaat maken van een dienst waar mensen voor moeten betalen.

Er is geen verschil tussen het downloaden van illegale software en het gebruik maken van iemand anders PCtje. Het eerste is op dit forum taboe ( en terecht ) maar dit ‘kan’ schijnbaar gewoon. Het rammelen aan de deurknop om te kijken of de deur open is is niet illegaal maar het binnengaan van een open deur of het kraken van een slot (WEP) is wel illegaal.

Nou moe, je draaft wel door. Ik zit hier op mijn eigen bank, in mijn eigen huis en check de AirPort status in de menubalk; verrek, staat er een andere naam bij -let wel: deze naam staat op mijn computer- dus die klik ik aan: er gebeurt niks....ik internet wat, en dat doet het erg goed! En nu ben ik dus al fout bezig volgens jou??? C'mon! :D

Als een postorder bedrijf ongevraagd een artikel naar je toestuurt, het komt via de brievenbus in je huis, mag je het ook onvoorwaardelijk houden. Als je je fiets niet op slot zet, kun je door de politie bekeurd worden vanwege uitlokking diefstal…
En in jouw gedachtengang zou ik nooit gebruik mogen maken van een open netwerk, ook al heeft de eigenaar de bedoeling dat iedereen van zijn access point gebruik mag maken -er zijn in steden als Hong Kong en New York al honderden van dit soort stations en ook in Amsterdam is er al een aardig beginnetje.
Wil je geen vreemden op je netwerk, schakel dan gewoon even het wachtwoord in, of nog veiliger, het MAC adres van de computers die er wel op mogen, gemakkelijk zat!

Dus, ga nou geen spijkers op laag water zoeken… :wink:

[quote:82e23776a6="Oppie"]Nou moe, je draaft wel door...[/quote:82e23776a6]

Gompie, wat een simpele vraag van mij al niet los kan maken… en dat terwijl ik de dag erop al braaf via onze eigen Internet aansluiting zat te surfen. :smiley:

[quote:82e23776a6=“Oppie”]…er zijn in steden als Hong Kong en New York al honderden van dit soort stations en ook in Amsterdam is er al een aardig beginnetje…[/quote:82e23776a6]

Wat dacht je van ons eigen Nederlandse hubhop netwerkje? Ook allemaal Wireless LAN gebruikers die dat beschikbaar stellen voor anderen. Zelf doe ik daar ook al een tijd aan mee, was destijds nog lid nummer 100 bij hubhop! :smiley:

Ik vind ook dat mensen zelf moeten zorgen dat hun draadloze data niet door anderen gebruikt/misbruikt kan worden als ze dat niet willen. Er zijn genoeg simpele mogelijkheden om je Wireless LAN af te schermen. Als ik niet wil dat mensen mijn telefoongesprekken kunnen meeluisteren ga ik ook niet met zo’n goedkoop Funai ding zitten bellen, dan weet je dat er een risico is dat scanner-freaks het oppikken. Zo ook met een draadloos netwerk. Als je daar aan gaat beginnen mag je toch minstens ook wel een beetje op de hoogte zijn van de mogelijkheden en het feit dat er wel eens anderen mee kunnen liften op je signaal.

http://www.dartware.com/intermapper/

Overigens blijft staan dat het illegaal is maarja, ik neem aan dat ik nu ook mag zeggen dat je op www.xxx.org de laatste builds van Mac OS X kan vinden.

[mod:68b7c0a5c1=“iRuben”]Sorry, ik wil niet de boeman zijn, maar we hebben onderling afgesproken dat MacOSX zich niet met “warez” of andere minder legale zaken bezig houdt. Dus ook geen links helaas[/mod:68b7c0a5c1]

Ja en surfen over netwerken die niet van jou zijn, is ook minder legaal. Ik zie het verschil niet. Ik zal dr nu over ophouden maar imho meten jullie btje met 2 maten.