Toon Voorvertoning??

Als je in de Finder op Appletje J drukt krijg je de weergave opties. Maar wat gebeurt er precies als je Toon Voorvertoning aanzet?? Ik zie niks gebeuren en ben een beetje nieuwsgierig :wink:

Dennis

Nou, ik neem even aan dat je de Finder in de zogenaamde kolom modus hebt staan (ieder map-niveau heeft zijn eigen kolom). Als je de voorvertoning aanzet dan zie je een 'preview' (voorvertoning) van het bestand dat je geselecteerd hebt in de uiterst rechter kolom. Niet alle bestanden geven een even mooie voorvertoning, maar over het algemeen wel alles wat QuickTime kan afspelen en/of tonen.

Jerphaes

ook gif's jpg's en zo geven de foto ipv hun bestands icoon

De voorvertoning laat de extra info zien die je in de finder hebt. In OS X is het bijvoorbeeld mogelijk om een filmpje te bekijken maar ook grotere voorvertoningen van bestanden die grafische info bevatten (plaatjes). In OS 9 en daarvoor, viel het me op dat nadat ik een plaatje in Photoshop had geopend, er ineens een ander icoon was van het bestand. PS genereert dit nl tijdens het opslaan ervan. OS X gaat hierin gewoon een stapje verder door een grotere vorovertoning te geven en dus ook gewoon filpmjes. Leuk detail: als je ze minimaliseert, spelen ze in de dock gewoon klein verder :D

Ok dank je wel waar jullie berichten. Ik heb nog steeds geen verschillen gevonden als ik het aan en uit zet, maar ik weet nu in ieder geval wel wat het is. Quicktime filmpjes blijven ook spelen als ik toon voorvertoning uit heb gezet. Ik ga er nog wel wat mee testen :wink:

Thanks!! Dennis

[quote:92636ca13e="dennis"]Ok dank je wel waar jullie berichten. Ik heb nog steeds geen verschillen gevonden als ik het aan en uit zet, maar ik weet nu in ieder geval wel wat het is. Quicktime filmpjes blijven ook spelen als ik toon voorvertoning uit heb gezet. Ik ga er nog wel wat mee testen :wink:

Thanks!! Dennis[/quote:92636ca13e]

Dennis,

Je zal alleen een verschil kunnen zien wanneer er een voorvertoning (= thumbnail) van een plaatje is. Alleen dan kan er iets verdwijnen bij het uit zetten, alleen dan is er iets om uit te zetten.

Ik weet niet precies waarvan OS X meteen thumbnails genereert maar ik zie nu in de finder dat er een PING bestandje is (extentie ‘.png’, een plaatje van het web) waarvan ik de voorvertoning aan of uit kan zetten. Misschien dat je een png kunt bekijken als testje?

Plaatjes zoals .tif, .jpg, .bmp worden als miniatuur weergegeven wanneer Toon info/Open met... een ander programma is dan Voorvertoning (Preview). Die weergave zorgt wel voor een ferme vertraging bij het openen van een rijkgestoffeerde map. Je kan het nagaan wanneer je Terminal start en top ingeeft. Wanneer je zo een rijkgestoffeerde map opent, met Toon voorvertoning aan, zie je in Terminal een actief proces [b:f17b640329]qtimageser[/b:f17b640329], een echte slokop wanneer hij de plaatjes genereert.

Kan je Toon Voorvertoning daarom beter uitzetten??

Dennis

[quote:554030cf2e="dennis"]Kan je Toon Voorvertoning daarom beter uitzetten?? Dennis[/quote:554030cf2e] Proberen is de beste leerschool. Je kan het selectief per venster instellen: Weergave > Toon info > het knopje [b:554030cf2e]Alleen dit venster[/b:554030cf2e] of [b:554030cf2e]Alle vensters[/b:554030cf2e] kiezen.

Michel,

Dank voor deze mooie puntjes op de ‘i’ :smiley:

Van die leuke extra nuances en andere dingetjes…

Dat van 'Alle vensters' werkt soms niet helemaal, ik heb Toon Voorvertoning daarom alleen aangezet op mijn bureaublad. Bedankt voor de tip!

Dennis