Torrent? wat is dat precies en hoe werkt dat?

het onderwerp is mijn vraag..

In ieder geval geen spelletje, dus het verkeerde subforum. Dit zegt wikipedia erover http://nl.wikipedia.org/wiki/BitTorrent Je hebt een programma nodig om ervan gebruik te kunnen maken. De officiele BitTorrent client, maar er zijn ook andere: Azureus, Tomato, BitsOnWheels. Kijk maar eens op www.macupdate.com

Je kan er bestanden mee delen. In de praktojk vooral bestanden met copyright. Kijk maar een op : [mod:ab4920b15a="HS-L"]Link verwijderd, dit is niet toegestaan!!![/mod:ab4920b15a]

Van bovenstaande site haal je niet het bestand. Alleen de torrent file. Het bestand zelf download je van verschillende machines op internet. Hangt er maar net vanaf welke er op dat moment deel uitmaakt van het torrent netwerk en of deze machine het goede bestand aanbied. Met Azureus kun je precies zien wat je bij wie vandaan download. Een broeinest voor virussen en netwerkwormen dus en ik zou het met een Windows machine niet durven.

Pbook.

BitTorrent is de ideale manier om zelf als kleine Internet gebruiker bestanden te kunnen aanbieden. Als jij een filmpje gemaakt hebt of je eigen Linux distributie of gelijk wat anders dat groot is dan is dat een probleem om op een website te plaatsen en als je het al op een website plaatst dan is het transfervolume binnen de kortste keren verbruikt. Door één computer te laten seeden en het BitTorrent bestand te registreren bij BitTorrent search engines of door het "*.torrent" bestand (dus niet het volledige bestand) op je website te zetten kan je beginnen je bestand te delen met de rest van de wereld. Het achterliggende gedachte dat iedereen in staat is zijn bestanden vrij te delen is erg nobel. In de praktijk wordt BitTorrent vaak gebruikt om illegale content te versprijden. Zoals elk systeem kan je het gebruiken of misbruiken. Ik download altijd bestanden via BitTorrent als dat mogelijk is. Sommige nieuwe gamedemo's, Linux distributies en veel meer legale content worden tegenwoordig ook zo het Internet rondgezonden. Het mooie hieraan is dat de aanbieder van het bestand maar één (of meerdere) computers met Internet connectie moet laten delen. De downloaders delen op hun beurt ook deze bestanden met de andere gebruikers. Het programma regelt alles zodat je zowel download maar ook upload :)

Heeft iemand een idee hoe je op een mac zo'n .torrent bestand kan maken van een file die je wil delen? Gezocht op internet en kom daar wel een aantal programma's tegen die dat kunnen maar die zijn allemaal gemaakt voor de PC.

Alvast bedankt,

Groet,
Job

Dat kan o.a. met Tomato torrent, en Azureus kan het ook,

Hoe je dat vervolgens dan precies moet doen? -> RTFM. :wink:

Overigens, voor vragen zoals de OP die stelt hebben ze Google, en voor de fijnproever de zoekfunctie van dit forum uitgevonden. Heel handig als je wat meer over een bepaald onderwerp wilt weten, maar geen zin hebt om het forum te vervuilen met onbenulligheden die het zoeken vervolgens weer onnodig moeilijker maken :evil:

@ Zweef: bedankt, dat wist ik niet. Ik gebruik Transmission (omdat die m.i. veel stabieler is dan BitTorrent) maar daar kan ik de functie dus niet in terugvinden. Vroeg me dus af hoe zo'n bestand te creeren. Bij die programma's zal ik dan ook zeker de manual lezen. 8) Ik had op Google en in dit forum gezocht maar kon zo snel niets vinden. Om het forum niet onnodig te vervuilen heb ik mijn vraag gesteld in een al bestaand topic wat ging over wat BitTorrent nu eigenlijk is. Die vraag was al beantwoord, en ik dacht deze mensen weten vast en zeker ook wel hoe je zo'n .torrent file kan maken.

Groet,
Job

@ Job: Rustig, rustig, ik verwijt [u:60031489df]jou[/u:60031489df] helemaal niks, prima ook dat je een lopend topic pakt voor een dergelijke vraag.

Het viel me alleen op dat degene die dit topic oorspronkelijk had geopend een wel heel makkelijk op te zoeken iets vroeg. Het probleem is dus dat een relevant topic straks niet meer te vinden is tussen alle knullige “wie, wat en waar torrents” vragen. Dat doet afbreuk aan het forum, maar heeft dus nogmaals niks met jou van doen.

@Zweef: Sorry, dan had ik het even verkeerd begrepen...

het duurt ontzettend lang om zo'n torrent te download en je hebt ook nog upload terweel je download als je een bestand van 1GB download heb je een upload van ± 5GB als je internet prrovider dat goed vind is het wel handig maar meestal moet je veel bijbetalen

(dit topic hoort hier niet thuis... even verhuizen dus)

Man, man. Ik ben blij dat ik geen moderator ben. Zoveel nutteloze topics op een dag! :?

[quote:967f2ff815="rico"]het duurt ontzettend lang om zo'n torrent te download en je hebt ook nog upload terweel je download als je een bestand van 1GB download heb je een upload van ± 5GB als je internet prrovider dat goed vind is het wel handig maar meestal moet je veel bijbetalen[/quote:967f2ff815]

dit slaat echt nergens op, elke torrent is anders. de een is zo gedownload en dan is het uploaden als je klaar bent nog helemaal niet zo hoog (ook afhankelijk van de instelling, je kan vaak zelf instellen hoe hard je upload). .bovendien kun je hem daarna nog laten staan en laten uploaden terwijl je al klaar bent met downloaden om anderen ook een kans te geven te downloaden, net als jijzelf gedaan hebt. maar goed… als je een beetje leeched en aan een upload limiet zit doe je dat natuurlijk niet.

wat ik er maar mee wil zeggen: geen torrent is hetzelfde en de snelheden zijn al helemaal niet eenduidig. de ene keer is het snel, de andere keer niet.

en in nederland doen ze meestal niet zo moeilijk over data-verkeer; fair use policies.