Tot hoever moet ik nog rekening houden met 1000 x 768?

Tot hoever moet ik nog rekening houden met 1000 x 768 formaat van een website? Is dit nog veel voorkomend, of kan ik er wel iets overheen gaan?

Dit is 1200 breed

Nee, niet eroverheen gaan. Sterker nog: waarom zou kleiner niet kunnen, met al die netbooks en iPhones et cetera in deze wereld?

(Niet kijken naar statistieken over de grootte van de schermen. Wat je wilt weten is hoe groot de mensen hun browser hebben. Je weet vast wel dat Safari bijvoorbeeld geen full screen kent, en dat heeft Apple goed begrepen als je het mij vraagt…)

[quote:14c341f24a="palahala"] Wat je wilt weten is hoe groot de mensen hun browser hebben.[/quote:14c341f24a] Hear hear. Fullscreen browsen is in veel gevallen waanzin.

Het is een goede gewoonte om er voor te zorgen dat je site er in iedere venstergrootte (en met iedere fontgrootte) goed blijft uit zien. Omdat je de bezoeker de kans wil geven om jouw site op zijn/haar voorkeursmanier te bekijken. Als je er usability boeken, artikelen en websites op na leest kun je hier niet omheen. Google bijvoorbeeld op "liquid design"

Ik vind zelf de boeken van Jakob Nielsen (o.a. Webusability) en zijn site met columns (www.useit.com) erg duidelijk. En het is zeker niet meer werk, als je het site ontwerp vooraf op dit soort eisen afstemt. Een zeer praktisch boek hierbij is Bulletproof Web Design:
http://www.amazon.com/Bulletproof-Web-Design-flexibility-protecting/dp/0321509021/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1245590078&sr=8-1

Aangezien je op een Mac forum post, neem ik aan dat je niet in de valkuil zult vallen om sites te maken die alleen onder Internet Explorer werken. Maar da’s ook nog iets om vooraf goed over na te denken…

Ik hanteer over het algemeen max. 1000 px breed! Maar bij een echt grote site (veel info) wil ik daar wel eens overheen gaan tot max. 1200.

Ik heb 1920*1200 maar ik heb mijn scherm nooit breder dan 1100px. Maar als ik een site veel bezoek die veel informatie heeft en breder is maak ik hem ff wat breder.

Of een site maken die van 640x480 tot 2560x1600 goed werkt. Kan prima: www.rachelgriffin.net

[quote:c5b24d2df5="computer space"]www.rachelgriffin.net[/quote:c5b24d2df5] ...en voor zo'n site heb je niet per se afbeeldingen van tekst nodig. ;-)

Nee, er zitten ook wel stomme dingen aan. Zo worden alle afbeeldingen direct geladen. Lekker voor je bandbreedtegebruik :evil: Maar het ziet er wel leuk uit op een 30 inch CD 8)

Vindt het wel apart dat safari niet full screen kan, ik gebruik deze browser ook niet echt. Moet ik wel zegen dat ik met FF ook nooit full screen gaat.

In eerste instantie was het de bedoeling om de site 1000 breed te maken (1024 is zo oor tot oor)
maar in Photoshop heb ik mijn document te breed gemaakt, en even geen rekening me gehouden
dat het scherm van links naar rechts wordt opgebouwd.
Ook moet ik nog wennen aan mijn 24inch scherm :stuck_out_tongue: net gekeken met de 20inch scherm van mijn
moeder, toen zag mijn opmaak er wel lomp groot uit.

Ik ga mijn opzet maar even aanpassen naar 1024 breed :wink:

[quote:f176e84227="Pivni Pes"]Vindt het wel apart dat safari niet full screen kan[/quote:f176e84227] Meningen verschillen, maar ik vind dat juist érg prettig. Ik gebruik [url=https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=232919]juist daarom[/url] bijna geen Firefox meer... (En er zijn natuurlijk [url=http://pimpmysafari.com/plugins/saft]plugins[/url] die wél full screen mogelijk maken, maar dan gaat het vaak nog meer om een kiosk mode dan om een maximized window.)

[quote:f176e84227=“Pivni Pes”]Ik ga mijn opzet maar even aanpassen naar 1024 breed :wink:[/quote:f176e84227]
Hmmm, ondanks die knipoog denk ik dat we je niet overtuigd hebben? Maar als je dan toch een bepaalde grootte kiest, waarom niet minder dan 1024? Als je vanwege de standaardmaat op die 1024 gaat zitten dan weet je bijna zeker dat mensen met zo’n scherm toch scrollbars gaan zien, omdat de browser zélf ook een paar pixels nodig heeft.

Ik begrijp de punten wel, maar ik richt me niet op netbooks enz. (dit komt later misschien wel) De site wil ik in eerste instantie niet kleiner dan 1024 breed maken. Nou ja, 1000 breed dan, inderdaad gebuikt de browser ook wat, en van oor tot oor is niet echt mooi.

[offtopic]

Dat logo’tje komt me wel héél bekend voor :wink:

[/offtopic]

[quote:2b61a01251="Pivni Pes"]Ik begrijp de punten wel, maar ik richt me niet op netbooks enz.[/quote:2b61a01251] Misschien vinden mensen met een groot scherm jouw site wel zo interessant dat ze 'm willen lezen terwijl ze ook een film aan het kijken zijn in een andere browser. Hoe groot zouden ze dat filmpje maken en hoeveel ruimte is er dan voor jouw site over...? ;-)

[quote:2b61a01251=“Pivni Pes”] (dit komt later misschien wel)[/quote:2b61a01251]
Ah, zonde van je tijd om het twee keer te doen!

(En ehhh, waarom stelde je je vraag eigenlijk als je niet naar de antwoorden luistert?)

Daarnaast zou ik ook even kijken naar de maximale tekstbreedte. Het is met onderzoek aangetoond dat zinnen langer dan 11-12 woorden moeilijker en vermoeiender te lezen zijn. Ook gaan mensen dan over de regels heen schieten.

[quote:39040c2061="palahala"][quote:39040c2061="Pivni Pes"]Ik begrijp de punten wel, maar ik richt me niet op netbooks enz.[/quote:39040c2061] Misschien vinden mensen met een groot scherm jouw site wel zo interessant dat ze 'm willen lezen terwijl ze ook een film aan het kijken zijn in een andere browser. Hoe groot zouden ze dat filmpje maken en hoeveel ruimte is er dan voor jouw site over...? ;-)

[quote:39040c2061=“Pivni Pes”] (dit komt later misschien wel)[/quote:39040c2061]
Ah, zonde van je tijd om het twee keer te doen![/quote:39040c2061]
Eerst wil ik het op 1024 (1000) werkend hebben, dan wil ik met CSS gaan spelen en kijken of dat
ik het kleiner ook werkend kan krijgen.
Dus ik wil er zeker wel wat mee doen, alleen heeft 1024 een hogere prioriteit.

[quote:39040c2061=“palahala”](En ehhh, waarom stelde je je vraag eigenlijk als je niet naar de antwoorden luistert?)[/quote:39040c2061]
De vraag was of 1200 een groot probleem was of niet.
Duidelijk is dat ik daar niet aan moet beginnen.

[quote:39040c2061=“sturb”]Daarnaast zou ik ook even kijken naar de maximale tekstbreedte.
Het is met onderzoek aangetoond dat zinnen langer dan 11-12 woorden moeilijker en vermoeiender te lezen zijn. Ook gaan mensen dan over de regels heen schieten.[/quote:39040c2061]
11 tot 12 woorden niet zo bij stil gestaan, maar hele lappen tekst was sowieso niet de bedoeling.
Persoonlijk vindt ik het ook niet fijn om een lap tekst te lezen op mijn scherm.

[quote:d7e9273c3a="Pivni Pes"]Tot hoever moet ik nog rekening houden met 1000 x 768 formaat van een website?[/quote:d7e9273c3a] Tja, en dan uiteindelijk zelfs met 24 pixels méér dreigen. ;-)

Maar ach ik snap het wel. Als je site niet goed genoeg is om on the road mee te pronken op een coole iPhone, waarom zou je dan moeite doen! :wink:

[color=grey:d7e9273c3a](Plz, mind the smileys)[/color:d7e9273c3a]

Over een jaartje of 5 kan je hem op je Iphone zien :P

Ik ben wel eens bezig geweest met een site om het ook printer vriendelijk te maken.
Niet afgemaakt, kreeg het niet voor elkaar, weinig tijd, verhuizing en meer van dat gereutel.
Bij deze site moet het wel gaan werken.

Voor het geval je het niet weet: [url=http://meyerweb.com/eric/articles/webrev/200001.html]media="print"[/url].

(Ik weet niet of ik over 5 jaar een iPhone heb…)

Je moet gewoon je design zo maken dat het een fullscreenbeleving is wanneer mensen het op een grotere resolutie bekijken. Dus niet echt kaders gebruiken..en doorlopende background gebruiken.

960px is standaard voor fixth width.