Tot mijn spijt kan ik geen goede reden vinden om de nieuwe macbook pro te kopen

Ik heb momenteel een 15inch macbook pro uit 2015 maar begint wat problemen te geven.
Waar gebruik ik een computer voor: mijn eigen webdev en design voor de kost, office taken, beetje beeldbewerking, demootjes maken met Logic pro (rockmuziek en ploeteren in electronica).
80% van de tijd (tijdens corona 98%) gebruik ik de laptop als desktop met toetsenbord en scherm.

Alles wijst er op dat ik meer dan genoeg ga hebben aan een Macbook air M1. Ik zou het geld wel kunnen vinden voor het instapmodel van een 14inch pro, maar daarvoor ga ik toch een beetje spaargeld moeten aanspreken. Iets dat ik allesbehalve graag doe.

Maw, dit is niet echt een vraag die ik stel want die heb ik duidelijk al zelf beantwoord. Alleen baal ik van mijn eigen gezond verstand dat mij die 14inch al uit mijn hoofd heeft gepraat.

Vooral als ik de rekensom maak:
Als ik nog €250 uit deze laptop krijg, 10% korting neem wanneer Lab9 in Hasselt opent, mijn vriendin mijn oude thinkpad overneemt voor €220, moet ik nog maar €547 opleggen voor het basismodel van een Air. BIj de 14inch is dat nog steeds €1600+.

En met die air: 1 ding dat me mentaal te veel is, is om de macbook air te kopen met extra schijfruimte of 16gb ram, want dan ga ik plots euro’s gaan uitgeven aan eigenschappen die mij sowieso dichter bij de 14inch doen aanschuren. Daar ben ik emotioneel niet sterk genoeg voor!

Te meer ook omdat ik met mijn huidige macbook heel lang 256gb SSD heb gedraaid zonder mij te moeten ergeren aan dat ik tegen de grens van de capaciteit begon aan te lopen.

Alle pro’s die ik allemaal kan verzinnen voor de 14inch
Stel dat je meer electronica gaat doen en het grafisch werk wat veeleisender wordt, ga je dan niet blij zijn met de extra oerkracht van de 14inch en wetend dat je er vanalles tegenaan kan gooien zonder je ergens zorgen over te maken?
1 inch meer real estate! Als je weer op verplaatsing gaat werken, ga je veel gemakkelijker kunnen splitscreenen. Als je inspect element moet doen om een een website te tweaken is 13inch toch behoorlijk benepen.
Met de 14 inch ga je langer kunnen draaien, zoals met de 13inch mbp uit 2011 waar ik bijna 8 jaar mee deed (maak ik mezelf graag wijs)
De 14inch vind ik een waanzinnig knap toestel, toch ook belangrijk als je er meer dan 8u per dag op werkt?
Geen extra externe SSD’s wanneer on the go.

Contra
Hoewel aftrekbare kost, verdien ik niet zo veel dus moet ik alsnog budgetteren.
Lomp om rond te dragen
Simpelweg overkill
Kans dat M1’s 8+ jaar meegaan is misschien kleiner want zijn niet meer die trouwe repareerbare tractors uit 2011

Wie zich uitgedaagd voelt om mij toch van een 14inch te overtuigen, don’t hold back!

Mijn advies: ja de MacBook Air is goed genoeg voor jouw doeleinden. (Ook voor de mijne, ik heb er zelf een.)

Zie hier het Tweakers advies.

https://tweakers.net/reviews/9566/4/laptop-best-buy-guide-december-2021-de-beste-apple-macbook-macbook-air-macbook-pro-14-inch-of-16-inch.html

Ik heb eerder een 2017 MBP 15" gehad naast een 2016 MBP 13". Ik vond toen de 15" te groot. Ik had genoeg aan de 13" omdat ik voor werk hem koppelde aan een 34" LCD monitor, de keren dat ik op de bank dan even snel wat in elkaar moest draaien op de 13" was prima te doen, je pakt hem ook veel makkelijker dan een 15" of groter.

Nu een paar jaar later had ik enkel en alleen nog een 13". Voor mijn werk pakte ik de Mac mini die aan dezelfde 34" is gekoppeld. Prima. Het kwam echter nog wel voor dat ik hele dagen achter de 13" moest zitten omdat ik op locatie of niet achter de mini kon zitten. Dan is het toch fijn om een groter scherm te hebben.

Ik heb het geluk dat ik wel even moest investeren in nieuwe apparatuur. Dus ik heb twee machines gekocht, een 2021 16" en 14". Heel lang getwijfeld om zwaardere configuraties te nemen, maar ik heb in beide gevallen de basismodellen gepakt. Ik ben projectleider / testmanager van huis uit dus ik heb enkel en alleen Office, Mail en dergelijke nodig. En 16Gb intern geheugen is meer dan genoeg. Ik kom met de 13" van 8Gb vandaan dus het is sowieso een verbetering.

Ook hier pak ik veel sneller de 14" dan de 16" vanwege het handzamere formaat. Als ik de 14" naast mijn 13" plaats zie ik een wereld van verschil. Het scherm is echt groter, helderder en het is gewoon fijner om er mee te werken… ook als je even wat langer door moet halen.

Het is voor mij een no-brainer, ik zou voor de 14" gaan… ook al moet je er even voor sparen, je krijgt er veel voor terug.

De testen op youtube geven aan dat 16 Gb of 32 Gb bijna geen verschil maakt door de snelle harde schijf waar swappen plaatsvind. De basis komt bij de testen als zeer goed uit de bus tov de extra investering voor geheugen.

250 voor je macbook? Ik heb mijn 2015 15 inch macbook pro verkocht voor 750 euro zo’n half jaar geleden

Dat zijn goeie argumenten voor de 14inch!
Het probleem met mijn huidige 15inch is de iFixit batterij die ik er een tijdje in heb gestoken, maar deze deugt nog steeds niet en blazers maken mij soms knettergek.
Maar uiteindelijk is hij wel nog bruikbaar als mac mini. Alleen tiggerde mij een zware M1 bevlieging bij het vooruitzicht deze maand 10 dagen in het buitenland te zitten. Al hebben ze in Spanje wellicht ook electrische stroom.
Maw wachten en sparen is de andere rationele optie.

@tomc 250 euro voor deze omdat je 6 maanden geleden nog 750 kreeg voor een 2015 MPB maar nu niet meer zo lijkt het. Plus er is mijn batterij issue. Plus ik heb bewust 250 gekozen om conservatief te blijven dus 350 of 400 zit er heel misschien nog in.

Ik ben dan uiteindelijk voor het instapmodel m1 air gegaan. Draait heel goed, inderdaad geen warmte zelfs wanneer ie ver is gepushed.

Alleen is al vrij vroeg de memory pressure in het oranje. Een paar browsertabs waaronder maar 1 youtube filmpje, een paar aparte Notion vensters en we zitten al in het oranje plus een goeie gigabyte aan swap memory … Dat is normaal?
Niet dat de performance dan al slecht is want zoals ik al zei ik kan de laptop vrij ver pushen met Logic Pro open en Sketch en een hele berg tabbladen, Notion nog meer aparte vensters, VSCode, …
Allemaal al eens gedaan bij wijze van stresstest. Swap werd tot 8gb gevuld.

Ja, geheugen is er om gebruikt te worden.

Het gaat over dat memory pressure in het oranje gaat zelfs wanneer gebruik al heel licht is

Dat is een contradictie.

Ja.

Maar afijn, los van al het interessant doen.
Ik weet dat het internet vol zit met de vraag ‘he waarom gebruikt mijn mac al mijn geheugen terwijl ik haast niks doe’? En dan zijn er altijd genoeg slimmeriken om duidelijk te maken waarom zou een systeem nu niet heel dat geheugen gebruiken als het toch beschikbaar is. Kijk in de plaats naar de geheugendruk, etc…

Dus niet zozeer het volledig innemen is iets waarvan ik me afvraag of het wel klopt, wel het zeer vroegtijdig gebruiken van het swap geheugen en hoge druk bij licht gebruik. En dan heb ik het niet over die 8gb swap bij de zware stresstest want in dat geval is de swap natuurlijk volstrekt logisch en een beetje overbodig van mij om te melden.

Misschien was jou dat al duidelijk @TheBigZ en ben ik nog niet mee met waar je naartoe wil met je antwoorden. Maar dus nogmaals voor alle duidelijkheid: vroegtijdig hoge druk en swap geheugen bij licht gebruikt lijkt me niet de bedoeling. Vroegtijdig opvullen van beschikbare geheugen is wel de bedoeling maar dan zonder hoge geheugendruk en reeds engageren van Swap. Juist of niet juist?

Daar gaat het toch om? Niet teveel naar de balkjes kijken. Die zijn handig als je een keer wél performance-problemen denkt te hebben.

macOS regelt alles voor je. Geheugen, processorkracht, etc. Dus als je bijna niets doet, zal macOS ook daar alle prioriteit aan geven.

Ik begin overtuigd te geraken inderdaad. Ik wou vooral weten of deze een beetje extra gevoelig was want ik zit nu nog in de 30 dagen bedenktijd van Coolblue, maar whatever ik ben blij dat ik stilaan gerust ga zijn met mijn nieuwe MBA.
Meer nog door verder te zoeken een goeie case gevonden op reddit tegen de ‘future proof’ obsessie en denken dat swap het einde van de wereld is.

:+1:

Veel plezier ermee. Ik ben benieuwd hoe groot de schok gaat zijn als ik ooit overstap op Apple Silicon.

Ik lees nu pas dit bericht.
Als ik het goed heb gelezen, heb je het instapmodel gekozen met 8Gb.
Misschien kan je nog ruilen?
Ik krijg via verschillende kanalen binnen dat 8Gb op het randje is. (extern 4K scherm, Teams, Office, Whatsapp, mail, 20 Chrome tabs, Xcode,… pakt al wat RAM)
Als ik jou was zou ik voor minstens 16Gb gaan.
Ik bestel nu alle MacBooks met 32Gb.

Hoi Wauters

Grappig dat je dit nu stuurt, ik heb daarstraks de macbook air inderdaad terug gestuurd omwille van die 8gb ram. Uiteindelijk geraakte alles alsmaar gemakkelijker in het rood. Ook een les in dat Youtube reviews uiteindelijk influencers zijn die content moeten maken dat de mensen graag horen. In theorie kan je films bewerken en wat is het allemaal met 8gb …
Maar op een moment had ik een paar foto’tjes open staan in pixelmator, een 30tal tabbladen, Notion, VScode, … en het ding begon uiteindelijk toch wel te crashen.
Dus neen je koopt geen macbook om de hele tijd naar je Activity Monitor te kijken, maar uiteindelijk is die Activity Monitor er om een reden. Als je dan vaststelt dat je snel dicht aan de grens zit, is het misschien toch niet zo gek om je af te vragen of je de juiste machine hebt gekocht.

Nu ben terug op mijn oude macbook pro waar het een kwestie is van de propellers te tolereren en geen batterijduur te hebben. Maar tenminste wel ruimte om te werken met mijn 16gb ram.

Het basismodel 14" is ~€750,- duurder dan de Air met zelfde opslag en geheugencapaciteit. Je moet je dan afvragen of dat de meerprijs waard is voor je.

Zeker als je veel met foto’s doet kan ik me voorstellen dat je wel wat gaat hebben aan het XDR-scherm van de Pro. Helderder dan de Air en ook voor foto’s is de HDR-weergave echt heel goed.
Tevens zorgt die extra inch toch even nét voor wat extra werkruimte, en biedt ook een extra schalingsoptie welke eruitziet als 1800x1169 (tov. max 1680x1050 bij de 13").

Qua algehele responsiveness van het systeem merk ik daarentegen niet veel verschil tussen de gewone M1 en de M1 Pro. Je zult hier echt specifieke workloads voor nodig hebben waarbij de extra GPU cores worden aangesproken om het verschil te merken. Het verschil met Intel is hoe je het ook went of keert echter dag en nacht, zoals je zelf wellicht ook al had gemerkt met de 8/256GB Air :wink:

Als je 'm dus vooral aan een scherm hebt hangen zou ik lekker voor een Air gaan met 16/512GB.
Óf, als je het nog even uit kunt zingen, wachten tot het vernieuwde model met M2 die waarschijnlijk in de loop van Q1 of Q2 uitkomt.

Dat is exact wat ik wou weten over de pro vs 16gb air. Nu dat mijn 8gb is teruggestuurd kan ik de pro nog extra gemakkelijk uit mijn hoofd zetten. Ik had op een gegeven moment het gevoel dat het prijsverschil echt klein begon te worden voor veel veel meer computer in de plaats. Blij dat ik dat mis heb.
Allesbehalve intensief complexe met afbeeldingen bezig zijn alleen wat prutsen met (veel) afbeeldingen voor websites. Inderdaad ook het meeste van de tijd aan extern scherm maar ook graag mobiel wanneer het echt moet.
En als ik het nu nog lang kan uithouden met mijn oude Macbook Pro die als mini dient, wie weet is er dan de nieuwe air vooraleer ik overstag ga. Al ga ik er niet speciaal op wachten.