Totale bevriezing van mijn G5...

De situatie is als volgt:

Soms staat ineens mijn hele G5 ( single 1.6 ) volledig stil… hele systeem staat vast en reageert nergens meer op, geluid blijft haperen als een bekraste CD, en herstarten door de aan/uit knop ingedrukt te houden is de enige optie die ik heb. Ik krijg [u:f7ba1953bb]geen[/u:f7ba1953bb] melding van een storing of kernel-panic, het gebeurt gewoon ineens. Ik heb er maanden geen last van gehad, en ineens al 5 keer in 2 dagen… Het gebeurt soms zelfs als alleen de finder maar draait… dus niet bij een bepaald programma.

Wat heb ik al geprobeerd:

• alle optionele hardware eruit
  • schijf formatteren en schone installatie van de restore-CD’s.
  • schijf formatteren, en een kale install van Panther vanaf de Panther CD’s
  • schijf formatteren, en een kale install van Tiger vanaf de Tiger DVD.
  • andere harde schijf, systeem daar op geïnstalleerd.
  • energie stand op alle standen gehad. ( gereduceerd, automatisch en maximaal )
  • firmware update

Zelfs op een kale machine met een schone installatie zonder drivers en extra software gebeurt het, het ligt dus niet aan drivers of extra hardware… het moet dus haast wel aan de hadrware van de G5 liggen… CPU, grafische kaart of moederbord… klopt deze redenering ?

Heb je er zelf extra geheugen ingezet? Of de winkelier? Haal dat er eens uit....?

Zoals ik al zei: als eerste heb ik alle optionele hardware eruit gehaald... dus ook het ram geheugen. Ik heb tevens met 2 andere sets ram gedraaid, ook daarmee hetzelfde fenomeen.

Zoals ik lees wat je allemaal aan Clean Install's hebt gedaan lijkt het mij inderdaad een juiste redenering dat het een Hardware probleem is.

Hmmm.. dit lijkt me niet echt een probleem dat je zelf kan oplossen.. Heb je nog garantie

(mooie avatar trouwens :smiley: :P)

[quote:63c8fa3646="addyboy"]Hmmm.. dit lijkt me niet echt een probleem dat je zelf kan oplossen.. Heb je nog garantie[/quote:63c8fa3646] Hij is al ouder dan een jaar, dus als ik garantie wil, zal ik waarschijnlijk moeilijk moeten gaan doen...

Enige wat ik weet, is dat op de discussionlists van Apple wel eens een soortgelijk probleem is besproken, ik schijn niet de enige te zijn. Maar ook daar is nooit iets boven tafel gekomen, alleen het vermoeden dat het aan de Nvidia kaarten lag… maar dan zou ik een nieuwe kaart moeten kopen, puur om te kijken of dat helpt…

Ook al is de garantie verlopen, wil niet altijd zeggen dat je er geen recht (mer) op hebt. Als idd. blijkt dat er foutieve hardware, zoals de videokaart, in omloop is zou Apple dat moeten weten. Ik zou zeggen, gooi eens een balletje op bij je Apple reseller en kijk wat de mogelijkheden zijn. Nooit geschoten is altijd mis.

Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd en de hele situatie uitgelegd...

We wachten in spanning af. :cry:

ik heb eens ergens gelezen dat je op sommige onderdelen, die niet kapot hóren te gaan, een individuele garantie zit, die de totaalgarantie kan overschrijden.

Succes! Ben benieuwd naar het (hopelijk succesvolle) vervolg…

Troost je... videokaart is 1 van de goedkoopste dingen in een mac. Stel dat je moederbord kapot is.... :/

Natuurlijk is het niet leuk dat ie kapot is maar het kan erger :wink:

Heeft je geen G5 niet toevallig last van deze tropische hitte?

Nee, een paar maanden geleden heb ik hetzelfde gehad, en toen was de temperatuur lang niet zo hoog...

jij hebt last van zogenaamde 'freezes' zoek maar eens op de apple discussions fora en je zult er genoeg over vinden.

dit probleem was vorig jaar het probleem bij uitstek voor de powermac’s en had verschillende oorzaken, bij de één hielp een ander moederbord, bij de andere een andere videokaart.

ook ik heb mn powermac hiervoor terug binnen gedaan, want zelfs tijdens het installeren van de systeemsoftware (voor de eerste keer) had ik al het probleem.
de winkel waar ik hem binnendeed zei me doodleuk niks te hebben gevonden, maar ik wist wel beter!

het probleem werd door apple ook erkend maar men zei me dat het een puur softwareprobleem was en dat de videokaart drivers er voor iets tussenzaten…?

in ieder geval hoop ik voor je dat het systeem niet om de 2uur bevriest wat bij mij het geval was!

Succes in ieder geval!

Die garantie heb je gewoon. Apple geeft je standaard 1 jaar garantie, maar in de voorwaarden staat ook iets over "garantie die volgens de wet van toepassing is" of zoiets. En je hoort gewoon op een dergelijk apparaat makkelijk 3 jaar te kunnen werken. Dit vond ik elders:

[quote:54a42c136a]Officieel geldt het Nederlands Burgerlijk Wetboek, Boek 7, Titel 1, Afdeling 1, Artikel 6, Lid 3:

“De toepasselijkheid op de consumentenkoop van een recht dat de door de richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171) voorziene bescherming niet of slechts ten dele biedt, kan er niet toe leiden dat de koper de bescherming verliest die hem krachtens deze richtlijn wordt geboden door de dwingende bepalingen van het recht van de lidstaat van de Europese Unie of de andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.”
<http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=BURGERLIJK%20WETBOEK%20BOEK%207>

Hier wordt dus gezegd dat je recht hebt op alles wat er in richtlijn 99/44/EG staat. Dit is nog niet in NL wet omgezet, maar door er naar te verwijzen en door de dwingende aard van de EG-richtlijn heb je dat recht gewoon.

Wat zegt nu die richtlijn? Richtlijn 99/44/EG stelt in Artikel 5, Lid 1:
“De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.”
<http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexapi!prod!CELEXnumdoc&lg=NL&numdoc=31999L0044&model=guichett>

Dus als het ding binnen twee jaar niet meer doet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, heb je er recht op dat de verkoper dat verhelpt, hetzij door reparatie, hetzij door vervanging. Maar het betekent bijvoorbeeld ook, dat een batterij die ‘normaal’ slijt in die twee jaar, niet of niet volledig vergoed/vervangen hoeft te worden (maar wel met een deel bijbetaling, bijvoorbeeld).

Het belangrijkste aspect is echter, dat het gaat om een regeling tussen consument (jij) en VERKOPER. Dit is dus iets anders dan FABRIEKSGARANTIE: Daarvoor hanteert Apple “de fabrikant” één jaar. Maar Apple “de store” is als verkoper gebonden aan bovenstaande richtlijn als je iets bij hun koopt – ook al opereren ze vanuit Ierland, want dat is ook EG. Verkopers verschuilen zich nog wel eens achter de term fabrieksgarantie, maar daar moet je je niks van aantrekken: je hebt een overeenkomst met de verkoper, met de fabriek heb jij niks te maken; dat is zijn pakkie-an. [/quote:54a42c136a]

Heel verhaal, maar lees het eens rustig door. En nog een tip: ik weet dat je van de telefoon vaak gek wordt, maar ik vind dat contact net iets directer dan email. Je krijgt vaak meer voor elkaar…

Suc6!

[quote:c32a7b6dcf="unSOUND"]De situatie is als volgt:

Soms staat ineens mijn hele G5 ( single 1.6 ) volledig stil… hele systeem staat vast en reageert nergens meer op, geluid blijft haperen als een bekraste CD… [/quote:c32a7b6dcf]
Okee, hier snap ik de link naar de videokaart die mensen hier maken niet. Heb je al geprobeerd het systeem op een andere HD te zetten en daarvan op te starten?
EDIT: O nee, dat heb je gedaan. Ai, dan weet ik het ook ff niet.

[quote:aab965fed6="unSOUND"]maar dan zou ik een nieuwe kaart moeten kopen, puur om te kijken of dat helpt...[/quote:aab965fed6]

of er ff mee naar macstore rijden en vragen of ze op de TD ff je videokaart willen wisselen voor je en testen

En dat is dus juist het probleem... soms zit er slechts minuten tussen 2 freezes, maar soms een paar maanden... en ik denk niet dat ik die kaart zo lang mag uitproberen.

Ik heb de discussion list van Apple ook in de gaten gehouden, en het schijnt zelfs bij nieuwere modellen te gebeuren, 1 van de klagers heeft een dual 2.5, en die heeft volgens mij een andere videokaart…

@ Vogel: de reden dat de verdenking aanvankelijk bij de videokaart lag was omdat iedere G5 met de freezes een GeForce 5200 had. Modellen met een ATI hadden dit probleem niet, en een aantal mensen waren van de freezes verlost nadat ze hun GeForce kaart vervangen hadden voor een ATI kaart.

* update *

Inmiddels gaat het vermoeden nog meer richting de grafische kaart wijzen, op internet kom ik meer verhalen over deze kaart tegen, zowel de Mac als de PC versie heeft de neiging om de computer totaal vast te zetten.

Ik denk dat ik toch maar ga kijken voor een andere grafische kaart, en dan
waarschijnlijk 1 van deze 2 modellen… maar waarom is de Pro versie goedkoper ?

• ATI Radeon 9800 Pro Mac edition
  • ATI Radeon 9800

Mijn iBook is geen G5, maar het vroor ook steeds vast. Ik haalde ram en airport kaart ook eruit. Niks hielp. Het blijft binnen enkele momenten na opstarten vastlopen op hetzelfde manier als die van UnS. CleanInstall geprobeerd, maar zelfs tijdens installen liep het gewoon vast! Oplossing was nieuw moederbord!

Succes!!!

Ik heb al een keer een nieuw moederbord gehad, had geen effect.

:frowning: