traag en gestoord afspelen Imovie

Tijdens bewerken en afspelen van mijn video's begint mij harde schijf LETTERLIJK te piepen, het afspelen is dan zeer traag. Het treed op bij filmen waar veel in bewerkt is. Een extra probleem is dan dat ik mijn film niet ongestoord terug kan zetten op mijn camera. Ligt dit aan de snelheid van mijn harde schijf? Helpt het om een snellere externe harde schijf aan te schaffen? Als ik de hele film kopieer en op een andere plaats zet is het probleem minder (maar niet helemaal weg) Ik heb een Ibook G4

Waarschijnlijk is je disk te gefragmenteerd. iMovie moet dan als een zotte allemaal kleine stukjes vanover de hele HD ophalen om de film te kunnen tonen. Daarom piept ie waarschijnlijk ook zo. Ik vermoed dat je ook al niet zoveel ruimte meer vrij hebt...

Echter het weggooien van bestanden helpt niet alleen je moet je HD defragmenteren of een externe HD eraan hangen. Zowiezo wat beter als je veel met film werkt. Je kan dan ook een partitie aanmaken die gewoon leegt en daar weer met een nieuwe film begint.

De iBook die je hebt heeft als het goed is een 5400 rpm harde schijf. Voor AV-bewerking wordt 7200 rpm als wenselijk gesteld. Dus dat zou op zich al problemen kunnen geven. Daarnaast is het inderdaad raadzaam (zelfs nodig!) om je AV-bewerkingen op een aparte harde schijf te doen. Indien je alleen een iBook ter beschikking hebt, doe je dit door middel van een (7200rpm) externe harde schijf (zorg voor voldoende ruimte!) via FireWire. Je plaats je project dan op de externe harde schijf, die snel genoeg is voor het verwerken van je videobeelden. Je iBook G4 zelf is ook snel genoeg voor iMovie of FCP, want ik werk zelf ook af en toe op mijn iBook voor videobewerking met dus een externe harde schijf (kleine zaken, het echte werk gebeurt op de G5). Nogmaals over de ruimte: een uur AV-materiaal is circa 12 Gigabyte. Maar denk eraan dat het bewerken (overgangen, filters etc) ook Gigabytes in beslag nemen. Dit ligt natuurlijk aan het filter etc. Als stelregel wordt vaak gezegd: de gemiddeld benodigde totale schijfruimte voor je project is 2 maal de ruimte van de capture-files.

succes met het bewerken van je films.

Chris

Als je FileVault security aan hebt staan op de home folder (en dus ook je moviefolder) kun je ook niet met iMovie aan de gang. Zet dan je movie-file's in een unprotected (bv shared) folder. gb

Klopt, je moet uberhaupt nooit FileVault of Journaling voor je AV-schijf activeren. Journaling vertraagd je schijf namelijk.

dank jullie wel voor de reacties, het gaat me tovch iets te snel... AV staat voor audio/video?? denk ik? en het defragmenteren, hoe moet ik dat doen? en voor het plaatsen van een extra harde schijf heb ik mijn fire wire uitgang in gebruik, ik neem aan dat ik dan nog niet rechtstreeks van de externe harde schijf op mijn camera kan kopieren, daar heb ik immers ook de fire wire uitgang voor nodig.

de bedoeling is dat je de camera doorlust via de firewire poort op je externe harde schijf. en je kan gewoon terugschrijven naar je camera, tenmisten als die camera dv-in ondersteunt.

Defragmenteren kan door middel van programma's(Norton, TechTool Pro, etc) of het OS zelf.

Maar defragmenteren is niet de betere optie: het kan fout gaan of soms averechts werken trouwens. En ook al staan alle video en geluids files netjes aan elkaar (na defragmenteren) hoeven ze nog niet bij elkaar te staan.

Beste optie, denk ik, ook omdat je een powerbook hebt en die hebben meestal een wat langzamere HD. Om een externe HD te kopen (firewire), lekker groot!

Kan je ook een backupje van je powerbook op de xterne HD bewaren…

Ik heb zelf ook een externe HD aangeschaft voor video bewerking en werkt super goed!