Traag internet met 2 Mac mini's

Een merkwaardig probleem wat ik totaal niet snap...

De situatie is als volgt:

Zowel ik als mijn vader hebben een Intel Mac mini (1,83 GHz versie uit 2007). Afgezien van dat ik de mijne heb uitgebreid met HD en RAM zijn ze identiek (zelfde OS X versie - 10.5.5 - etc.).

Als de ene Mac mini uitstaat is er geen probleem, maar als zodra ze allebei tegelijk aan staan en verbonden zijn met het draadloze netwerk, is het niet vooruit te branden.

Mijn vermoeden is dat ze elkaar qua IP-adres in de weg zitten (tenslotte, als en maar één aanstaat is er dus niets aan de hand). Daarom heb ik ze al een vast IP-adres gegeven (bij Systeemvoorkeuren > Vast IP Adres met DHCP). An sich gaat dat prima; ik heb IP adres 192.168.0.110 en die van m’n pa heeft .105.

Het vreemde is dat ik met m’n EeePC, die op Win XP draait, geen probleem heb, ook als beide Mini’s aanstaan.

Wat nog vreemder is, is dat de ene website wel direct laadt, en de andere weer totaal geen sjoege geeft (blijft hangen op 'Zoeken van server… ’ ).

Ook had ik hiervoor een PowerBook G4 en mijn vader dus zijn Mac mini; toen hadden we nergens last van…

Ondertussen zit ik aan de grens van mijn (beperkte) kennis van netwerken, dus heeft iemand hier enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn…?

je kan safari proberen op nieuw in te stellen. misschien dat dat helpt.

Welke optie heb je precies gekozen voor dat statische IP adres? [code:1:b524590b71][ ] Using DHCP [ ] Using DHCP with manual address [ ] Using BOOTP [ ] Manually[/code:1:b524590b71] Heb je "Manually" al geprobeerd (dus zonder DHCP)?

[quote:bca542632e="double-D"]je kan safari proberen op nieuw in te stellen. misschien dat dat helpt.[/quote:bca542632e] Denk niet dat dat helpt; m'n Mac mini is gloednieuw...

[quote:bca542632e=“Pieterr”]Welke optie heb je precies gekozen voor dat statische IP adres?

[code:1:bca542632e][ ] Using DHCP
[ ] Using DHCP with manual address
[ ] Using BOOTP
[ ] Manually[/code:1:bca542632e]
Heb je “Manually” al geprobeerd (dus zonder DHCP)?[/quote:bca542632e]

De 2e optie, dus DHCP met handmatig adres. Als ik volledig handmatig kies, dan heb ik helemaal geen verbinding meer (ondanks dat Systeemvoorkeuren anders beweert).

Overigens is het internet nu helemaal traag, ookal staat de andere Mac mini nu uit…

Weet je zeker dat het niet ligt aan de router?

[quote:e05c8c3c87="Nikita"]De 2e optie, dus DHCP met handmatig adres. Als ik volledig handmatig kies, dan heb ik helemaal geen verbinding meer (ondanks dat Systeemvoorkeuren anders beweert).[/quote:e05c8c3c87] Dat wijzigen van de settings, doe je dat als je Mac Mini met een ethernet kabel verbonden is aan je router, of als je draadloos verbonden bent? Die "manual" (zonder DHCP) moet gewoon werken om een statisch IP adres toe te kennen aan een netwerk device.

Goed, ik heb inmiddels zelfs een Archiveer & Installeer gedaan (dan zit ik nu op 10.5.4) om te kijken of het een bug in OS X zou zijn. Maar helaas... Ik typ nu maar op m'n EeePC omdat het internet op de Mac mini nu echt zo traag is als stront door een trechter...

Het betreft overigens een draadloos netwerk. Aan de router lijkt het mij niet te liggen, omdat ik dus op m’n EeePC (met Windows XP) wél prima internet heb!! Dit is toch te gek voor woorden…?

En het volledig handmatig proberen toe te kennen van een IP adres werkt dus compleet niet, helaas… Ik weet het niet meer.

Oja, ik heb ook al een x aantal keer de router gereset (zowel softwarematig - via de browser - als fysiek) maar dat biedt dus geen soelaas.

Het lijkt een beetje als het effect (voor die het weten) dat 'ie een proxy-server zoekt, die er niet is (en dus eigenlijk op een time-out staat te wachten om vervolgens direct te verbinden). Maar nogmaals, ik heb helemaal niks veranderd aan de instellingen voordat het probleem zich voordeed… :moe:

mssn ligt het toch aan je router. kan me herinneren dat ik met mijn oude wifi router 10 mbit en een ouder protocol ook problemen had met snelheid en contacten met het netwerk (terwijl de windows pc dat niet had). Steeds werd er een nieuwe verbinding gemaakt. Volgens mij waren er ook buffer problemen.

Na vervanging van de router door een nieuwer exemplaar (54 mbit) nooit meer problemen gehad.

Maar waarom heeft XP op m'n EeePC dan nergens last van? De router is ook nog niet zo oud, anderhalf jaar hooguit.

Trouwens, ik zie bij de Systeemvoorkeuren bij Netwerk > DNS, de server 192.168.0.1 staan. Maar dat is het adres van m’n router, en ik kan 'm ook niet verwijderen… Zou dat iets kunnen zijn?

Het is dus alleen [i:ad80427f4b]jouw[/i:ad80427f4b] Mac die langzaam internet heeft. Als je die van je vader eerst aanzet en dan die EeePC gaat alles goed... Zijn de instellingen van jouw Mac en die van je vader identiek que draadloos internet? Kan je bijv. ook ziet in Systeemvoorkeuren/Netwerk en dan de tabjes aflopen. Ik weet niet of je hier iets uit kan halen; het is maar een gokje.

Nee, die van m'n vader is ook zo traag als de mijne. Met volgorde van aanzetten heeft het niks te maken. Op mijn Mac mini heb ik inmiddels een compleet schone versie van OS X 10.5.4 draaien en bij de tabjes bij Systeemvoorkeuren > Netwerk kan ik niks bijzonders vinden...

Blech, ik word hier gestoord van; die EeePC is veel te klein en zonder internet heb ik een stuk minder aan de Mac, net als m’n pa… :x

De verbinding naar de router toe is trouwens prima; althans, als ik in Firefox naar 192.168.0.1 ga, dan heb ik direct verbinding daarmee.

Ik heb bij mijn netwerk de optie Configureer IPv4 Via DHCP gekozen en bij IPv6 staat Automatisch.

[quote:a7b1b027f7="Nikita"]De router is ook nog niet zo oud, anderhalf jaar hooguit.[/quote:a7b1b027f7] Wat heb je precies voor router als ik vragen mag?

Wat zijn de settings onder Netwerk / Airport - Advanced - tab TCP/IP?

[quote:87d9835d38="themacs"]Wat zijn de settings onder Netwerk / Airport - Advanced - tab TCP/IP?[/quote:87d9835d38] Dat heeft ie al verteld: Configure IPv4 Using DHCP with manual address. IPv4 Address: 192.168.0.110

De router is een Sitecom "Wireless Network Broadband Router MiMo XR".

De instellingen heb ik inmiddels weer teruggezet op volledig automatisch via DHCP…

Misschien kun je van de buren (of vrienden) even een andere wireless router lenen om te kijken of het probleem nog steeds optreedt. Dan kun je uitsluitsel krijgen of het al dan niet aan de router (in combinatie met jullie Macs) ligt.

Ik denk niet dat dat 'm gaat worden... De buren kennen we eigelijk niet echt (we zeggen 'hoi' en dat is het) en de familie heeft geen draadloos internet... Kan wel bij de Mediamarkt een router 'lenen' (kopen en daarna weer eventueel terugbrengen, doen ze niet moeilijk over :P ).

Wat ik wel het meest vreemde vind, is dat het probleem zich eigelijk pas voordoet sinds ik mijn Mac mini heb staan hier, afgelopen zondag. Mijn vader heeft de zijne als sinds half mei en er geen probleem mee gehad. Ik had tot voor kort dus een PowerBook G4 (ook met Airport) en toen was er dus helemaal niks aan de hand. Vreemd, vreemd.

Computers… :?

Oja, downloaden gaan prima - ook op volle snelheid.

Dan blijven dus alleen je vrienden (bij de MM) over... ;-)

Ik neem aan dat jij als gepokt- en gemazeld forumlid het sticky van Zerk al aan een bestudering hebt onderworpen, en dat je de obvious problemen (buren op hetzelfde kanaal etc.) al hebt uitgesloten.

Het lijkt inderdaad wel op een probleem met je kanaal. Tenminste wat je beschrijft heb ik ook gehad en na het veranderen van kanaal 11 naar 7, was het probleem over.