Traag

Vanavond wilde ik een bestand uitprinten in een preview en ineens stond mijn emac (700 MHz) vast :( Na opnieuw opstarten bleek hij oer traag. Heel hinderlijk zelfs een muisbeweging was ergerlijk traag.

Klikken op een icoon moest wel 10x voor er aktie volgt.

Ik heb gekeken of ik lopende processen kon killen maar de lijst was helemaal leeg. Na ongeveer een kwartier was ineens het probleem, zonder dat ik maar ook iets gedaan had opgelost. Weet ieman hoe zoiets veroorzaakt kan worden?

alvast bedankt,

Arjan

werke je met een HP printer? heb er eens eerder iets over gelezen dat deze vertragend kunnen werken. Wellicht helpt je dit een richting uit.

Ik heb dit manco recent ook gehad (werk nog met OS 9); en ook bij mij is dit, na een dag of wat, even plotseling weer verdwenen als het verschenen was. Nooit begrepen waaraan het lag.

heck

Ik denk dat het filesystem de schuld is, HFS+ blijft op het moment een vreselijk verouderd systeem met vele fouten en weinig stabiliteit. In MacOS X is een hele goede uitleg dat hij in de achtergrond als CRON jobs loopt te fixen/scannen naar fouten door je crash. vandaar dat het ook weg is dan, typ maar eens in:

ps -ax

dan zul je zien dat in die lijst cron draait, een manager voor achtergrondtaken in unix.

als je dan met top kijkt naar de processes zie je dat 1 appje een (gokgok) paar procent zal gebruiken, maar heel je HD leegtrekt wegen het scannen/fixen. Hierdoor wordt OS X zo traag.

hoe dat met OS9 zit, geen idee :oops:

Heb ik gelukkig nooit gehad, een vertraging. Maar gisteren wel voor het eerst "problemen" met 10.2. Ik wou wat printen, er gebeurde niets. Appleworks openen en alles liep vast. Alleen Forceer stop hielp. Textedit geopend, weer. Internetten ging niet. Alles maar opnieuw opgestart en weer normaal.

Heel vreemd. BTW, geen HP printer, maar een Lexmark.

het kan ook zijn dat de harde schijf vol is of bijna vol. dan gaat ie niet verder en stopt programma's. of je ziet de spinning ball.

Het kan ook zijn dat je HDD bijna kaduuk is. Bad Block bv.

Draai even een schijfrepair tooltje.

Misschien dat dat wat meer duidelijk maakt.