trage ibook

me vriendin heeft een ibook G4. hij is weer heel erg traag geworden!! waar kan het aan liggen en wat kan ik eraan doen?

Aangezien je zegt 'traag geworden' neem ik aan dat de iBook wel ooit veel sneller was. In dat geval is lijkt het meest voordehandliggend dat de software die erop staat de boel vertraagd. Het kan zijn dat de harddisk helemaal vol is, gooi dan een hoop weg. Het kan zijn dat er veel programma's starten bij het inloggen en altijd actief staan, waardoor je werkgeheugen continue vol is. Kijk dan bij gebruikersinstellingen welke applicaties er autotisch starten. Het kan zijn dat OSX brak is geworden, installeer Tiger opnieuw. Als je Tiger gebruikt is mijn ervaring met iBook dat de laatste versie Tigers, d.w.z. vanaf 10.4.5 sneller zijn dan zijn voorgangers. Dus doe ook eventueel een update. Als het een oude iBook is, werk OS 10.3.9 sneller hierop dan Tiger en raad ik je 10.3 aan. Verder kan het ook nog zijn dat een geheugen module kapot is, en de iBook alleen op intern 256 mb werkt, waardoor hij langzaam is geworden. Maar kort samengevat: installeer OSX opnieuw dan heb je de meeste kans dat hij weer draait als een zonnetje.