Transparant --> alleen GIF files??

Ik wil een transparant plaatje op mijn website plaatsen, maar ik ben met de huidige gif die ik heb niet echt tevreden.

De randen zijn nogal grof…
Zijn er andere formaten dan GIF die ook transparant aankunnen?

Het gaat overigens om het iTunes icoon op www.madeddy.nl

BVD!!

Ja, het andere formaat is PNG. Dit is een soort JPG met een maskerkanaal. Een JPG (en dus ook PNG) heeft miljoenen kleuren, een GIF maximaal 256. Omdat het GIFje 'ge-anti-aliased' is naar zwart, zie je zwarte pixels aan de randen van je plaatje. Als je (in Photoshop) de GIF transparant maakt voor een kleur tussen het ene en andere streepje van je achtergrond (een grijs dus) op je HTML-pagina, kan een GIF er op jouw achtergrond ook scherp uitzien.

Experimenteer er maar eens mee.
Succes

Hey, tnx!!

Heb ff t origineel omgezet (in Graphic Converter) naar PNG.
Transparant gemaakt…

Nu werkt t wel :smiley:
Alleen dacht ik eerst van niet, omdat Dreamweaver de GIF wel doorzichtig aangaf, maar de PNG niet…

In MSIE6 werkt t niet kom ik nu achter…
Maar dat geeft niks :slight_smile:

Nogmaals bedankt!! :wink:

Idd, DW previewt wel meer dingetjes niet helemaal lekker... Ach even in de browser bekijken en klaar...

BTW, een GIFFIE zal wel wat kleiner zijn dan je PNG, maar iedereen is tegenwoordig aan de breedband.
:wink:

De GIF was 3kb, de PNG is 6kb.

Dus zoveel scheelt dat niet…
Moet wel het iTunes ding ff in een apart frame gooien.
Refresht wat handiger… :slight_smile:

Maar das off-topic.
Ik weet genoeg, in principe mag ie wat mij betreft op slot :wink:

Ik heb ook met png gestoeid. werkt beter dan gif, zeker als je een tekstje hebt. Maar op Windows bakken is er niets meer van die transperantie terug te vinden. Ik heb al vanalles geprobeerd met instellingen. Ik doe alle plaatjes met Photoshop 'gereedmaken voor web'. Ik las dat Windows hier niet goed mee weg kan, of doe ik iets fout?

Uit webprof.nl:

[b:80a36c705a]MS ondersteunt nog steeds geen PNG-afbeeldingen[/b:80a36c705a]
Microsoft heeft, ondanks een jaren oude belofte, nog steeds geen standaardondersteuning voor het open PNG formaat in IE ingebouwd.

Dus…

Om toch iedereen te laten ‘genieten’ van je plaatjes, zul je toch naar GIF moeten grijpen als je transparantie wilt gebruiken.

Op zich geen probleem. Zorg dat je ‘Save for Web’ instelling op maximale kleuren hebt staan (256 dus) en stuur uit als ‘adaptive’.
De 256 meest voorkomende kleuren uit het uit te sturen plaatje worden dan in het palet opgeslagen.

Waar je wél op moet letten is de achtergrondkleur waarnaar ‘geanti-aliased’ moet worden.
Als je het plaatje op bv. een rode achtergrond wilt gebruiken, moet je de gemiddelde rode achtergrondkleur meten in Photoshop.
Bij de ‘Save for Web’ instelling moet je dan deze kleur aanwijzen. De anti-aliasing van het plaatje naar de gekozen achtergrond wordt zo berekend voor het plaatje (het randje dus).
Niemand die ziet dat het slechts om een 256 kleurenplaatje gaat.

Eén maar: het werkt alleen goed als de achtergrond in één bepaalde tint gebruikt wordt.
Heb je een achtergrond die uit bv. geel en blauw bestaat, heb je een probleem. Oplossing is dan de achtergrond in je plaatje mee uit te sturen.