transparante afbeeldingen

Ik durf het bijna niet te vragen... (met al die grafische cracks hier)

Ik heb een voorraadje avatars klaar staan en ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen om er een met een transparante achtergrond te krijgen. Maar zoals je kunt zien: hij ziet er waardeloos uit (nou is dat ook gedeeltelijk de bedoeling, het moet een ziek lego-mannetje voorstellen).

Ik heb het met een wizard gedaan onder het help menu van AdobeCS. Maar blijkbaar maakt die niet alleen mijn afbeelding transparant, maar doet dat ook iets met de resolutie.

Hoe doe ik dit goed?

Om op het web te werken met transparantie dien je de afbeelding te bewaren als gif (of PNG, maar dit wordt niet zo veel gebruikt). Het gif formaat werkt met een mee bewaard kleuren palet dat maximaal uit 256 kleuren bestaat. Het is dus belangrijk om dit palet uit zoveel mogelijk kleuren te laten bestaan die ook in de afbeelding zitten (klinkt logisch toch).

Als je met Photoshop werkt kun je het best zorgen dat de achtergrond in de laag transparant is (dit zie je aan de grijs/witte blokjes). Dit kun je onderandere doen met het toverstafje. Als je dit nu bewaard met ‘save for web’ dan kun je als bestandsformaat kiezen voor gif en transparant aanzetten. Speel even met het te gebruiken kleuren palet (resultaat verschijnt op het scherm) en het beste resultaat is bereikt.

succes.

Zoals ik het zie, is hij niet transparant. Ik zie een witte achtergrond. Dat dolfijntje hier onder is een goed transparant gifje dat zorgt dat je geen achtegrond ziet of ik nu op wit of op grijs post. Ik ga je avatartje even pakken en kom er nog op terug.

ps; toen ik postte had ik nog niet gezien wat hier boven stond.
Dat is natuurlijk goeie info.

ps2 : Ik heb het even voor je gedaan; dus die kan ik je wel mailen. Je kan transparency ook "zien" in Preview. Of lukt het wel?

Mail 'm maar. Ik denk alleen dat deze afbeelding niet de goeie basis is. Ik zal het origineel ook even hier zetten. [quote:5e8af6ae9c="AndreSalters"]Dat is natuurlijk goeie info.[/quote:5e8af6ae9c] Weet ik niet. Ik wil alleen een transparante achtergrond, tot nu toe stond daar altijd een wit vak omheen (en ik zie dat nu niet, dus dat is wel gelukt, dacht ik). Dat het gezicht niet transparant is, is juist de bedoeling. Hebben jullie een van mijn vorige avatars gezien? Die zagen er op zich goed uit, goed kleurverloop en zo.

Wat ik heb gedaan, komt in grote lijnen overeen met wat falco schrijft. Is wel moeilijk te omschrijven. Toverstafje gebruikt om de achtergrond te selecteren (verwijderen lukt niet, want dan komt er een nieuwe achtergrondkleur, dus blijkbaar moet ik ergens instellen dat pixels die verwijdert worden ook echt verdwijnen).
Daarna met de wizard exporteren als gif (ik zie een kleurenpalet met veel kleuren in blauwe, gele en grijstinten, lijkt me ook te kloppen). Maar dan: wat me bij een gewoon jpg-je met achtergrond wel lukt, lukt me in dit geval niet. Ik krijg een hele korrelige afbeelding waar een groot aantal tinten in lijken te ontbreken.

Origineel, een shift-alt-4 afbeelding, dus pdf.
[img:5e8af6ae9c]http://homepage.mac.com/hendrikus/public/ziek1.gif[/img:5e8af6ae9c]

Moet omgezet worden naar zoiets, maar dan zonder wit vak eromheen (zie het kwaliteitsverschil):[img:5e8af6ae9c]http://homepage.mac.com/hendrikus/.Public/rood-koffie-werk.gif[/img:5e8af6ae9c]
En uiteindelijk wil ik het gewoon zelf kunnen.

Ps Als je geen transparantie krijgt als de achtergrond wist, dan werk je op een background layer, dan moet je de even een gewone layer van maken, (even dubbelklikken in het layer palet)

André heeft me net een bewerking gestuurd, weliswaar van de avatar van vanochtend (met rode trui), terwijl ik dacht dat ik een nieuwe geplaatst had (met blauwe trui). Ik weet niet of iedereen nu mijn nieuwe nieuwe avatar kan zien (zelf gedaan!) maar het is nu wel een stuk beter. Dankzij andre's laatste tip.

Er is nog wel iets met de resolutie (zal wel anti-alias of zo zijn). Maar ik ben er voorlopig wel blij mee.

Ik zie nog steeds een verkeerde (rode). Wil je iDisk niet updaten of zoiets? (niet dat ik het snap)

't Gekke is dat ik wel de goeie zie.

Cache legen of zo?

ja cache geleegd, en ik zie hem.

Het kan wel iets beter, denk ik
Resolutie is het probleem niet (72 altijd goed)
Tipje: eerst vrijstaand maken, dan kleiner maken
en bij Safe voor Web kiezen voor 128 no dither transprantie.
maak er eventueel 256 van als je blokjes ziet.