Transparante letters in Illustrator

Hoe kan ik letters transparant maken in Illustrator, dus ik heb een foto daarover heen zet ik een zwart vlak met tekst en door de tekst komt de foto.

btw “RTFM” heb ik even geen tijd voor…

converteer je text naar lettercontouren, selecteer deze samen met je zwarte vlak en kies 'make compound path of maak samengestelde paden' onder object

wat jij denk ik wilt doen is een masker maken? tekst boven je foto zetten, tekst naar krommen, tekst ungroupen, foto copieren dmv appeltie C en appeltie F (blijft gekopieerd gedeelte op de zelfde plaats staan nl) en dan letter voor letter een masker maken van de onderliggende foto, als iemand een snellere/betere manier weet hoor ik dit graag... en ik hoop dat je hier wat aan hebt! greetzzzzz

[quote:57d01a61e7="Imagic"]wat jij denk ik wilt doen is een masker maken? [/quote:57d01a61e7]

Ik denk het ook! Uitleg van Imagic zal wel kloppen, maar die shortcuts gaan mij in elk geval nog iets te snel. Daarom even anders, en niet in Illustrator maar in Photoshop.

Open je foto (in PhotoShop dus!), zet er je tekst boven in een aparte tekstlaag. Command-klik op het laag-ikoontje -> je tekst wordt nu een selectie.
Ga naar de andere (foto-) laag (dubbel-klik eventueel zodat je de laag kunt veranderen), en kies Layer -> Add Layer Mask -> Reveal Selection.
Gooi vervolgens de tekst-laag weer weg.
Tenslotte voegde ik nog een zwarte laag onder de foto/tekst laag toe.
Klaar! Ik kreeg op deze wijze dit plaatje:
[img:57d01a61e7]http://www.xs4all.nl/~soundnet/images/Slide53.jpg[/img:57d01a61e7]

Zoals het zich nu laat zien werkt de methode van XXX prima...

thnx(XXX)

en de anderen natuurlijk ook voor het meedenken…

veel eenvoudiger is gewoon tekst (op een ankerpunt of pad) > foto erachter plaatsen en beide selecteren, daarna een masker maken. de tekst blijft editeerbaar en je kan er gewoon een kleurvlak achter plaatsen