Transparantie in Illustrator & Quark/Indesign, hoe?

Heb een logo in illustrator gemaakt. Wil dat de schaduw transparant (Multiply) over een ondergrond valt, als ik hem in Quark of InDesign plaats. Heb 3 uur lang alle varianten al geprobeerd, internet afgezocht, maar ik kom niet verder dan de situatie rechts, terwijl ik de situatie links wil. Heb het gevoel dat ik iets basics mis, maarrr.... wat?

[img:5948b16011]http://www.denmeul.nl/test.jpg[/img:5948b16011]

Maak je illustratie in illustrator incl. achtergrond. bewaar hem daar na met tiff vertoning anders krijg je geen voorvertoning.

Succes

Joost

Als je in Illustrator hebt ingesteld dat de schaduw transparant is, doe je het waarschijnlijk al goed. Op het scherm zit je tegen een voorvertoning aan te kijken. Print je bestand maar eens kleurgescheiden of maak er een goede pdf van. Alleen dan heb je zekerheid dat je goed bezig ben.

'k heb al een pak papier aan kleurgescheiden printjes besteed, maar 't probleem zit 'm daar juist in. De voorvertoning gaat het me niet om... En met een achtergrond bewaren wil ik juist niet want het moet in honderden situaties bruikbaar zijn...

beste Brak, wat jij wilt maken kun je het beste bereiken door de schaduw los te halen van het artwork. maak van de schaduw een monotone (in zwart) bitmap met voldoende resolutie. Geplaatst in bijv. Quark of Indesign kun je deze dan elke kleur en/of overdruk geven die je wilt. Plaats hier je vrijstaand gemaakte eps-logo bovenop. (voor drukwerk)

Voor webgebruik het bestand opslaan als .png - transparantie wordt dan ondersteund.

succes.

Appeltje eitje,

Schaduw in Illustrator rasteren, vlakje erbovenop plaatsen (over het gerasterde schaduwbeeld) kleur van het vlakje op overprint, dan commando appeltje-[, hierdoor verplaatst het vlakje onder de greyscale (schaduw), schaduw bijselecteren (shift), zowel valkje als de schaduw zijn nu geselcteerd, nu naar je transparantiepalet, selcter onder het 3hoekje Make Opacity Mask, klik inverteer aan, Klaar, je kunt de schaduw nu elke gewenste kleur geven. Zorg ervoor dat overprint aan staat.

Succes

In Illustrator: onderste vlak logo selecteren. Kies > Effect > Stileren > slagschaduw. Zorg dat slagschaduw op vermenigvuldigen (multiply) staat, daarna grootte, en afstand instellen. Saven als .ai

Importeren in InDesign da’s alles