Transparantie in Illustrator

Een mooi item voor deze afdeling: Wie van de heren/dames maakt wel eens gebruik van de transparantie mogelijkheid (of het verloopnetje) in Illustrator? En dan met name voor drukwerk-doeleinden, niet voor internet. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Beroerd! Lithograaf/drukker hebben moeite met kleuren (zeker PMS) :( ..Ben er niet kapot van

Ik maak heel regelmatig gebruik van deze en andere mogelijkheden in illustrator (overigens een ongelooflijk leuk programma !! ), het aanleveren gebeurd door middel van PDF, mijn werkwijze -- bewaren als eps, postscript level 3 (illustrator) die verwerkt wordt door apogee create normalizer (agfa-product), daar bekom ik een kleiner bestand mee dan de gewone PDF van illustrator en minder fouten (lettertypes)--

bij document set up kan je de transparantie instellingen bepalen, zorg dat die op 100 staan (vectors respecteren).
het leuke is, telkens ziet het drukwerk er precies uit zoals ik het gemaakt heb :slight_smile:
groeten
Marc

Illu is inderdaad een enorm goed programma. :) Zelf deel ik echter de ervaringen van Michael met het oog op transparantie. Vooralsnog lever ik geen drukwerk aan in pdf format. Het is mooi voor de klant- goedkeuring contacten maar naar mijn mening te link voor drukwerk-doeleinden. Omdat we de presentaties in kleur printen via een epson A3printer, moet dat via PDF (want ik heb een grote hekel aan de Birmy-Rip). Het is niet te geloven hoe vaak er wel niet fouten ontstaan bij de pdf. Soms complete witte blokken ipv transparantie. :( Mijn ervaring is: Hoe complexer het ontwerp, hoe minder de pdf. Alles vertalen naar hetzij photoshop, hetzij een illu. ontwerp zonder transparantie (dmv patfinder) blijft de veiligste optie. Ik heb zelf bij een lithograaf gewerkt, en ook daar was transparantie een groot probleem. (ondanks de lever 3 postscript belichter)

Ik heb dus inderdaad begrepen dat wanneer je een illustrator bestand plat slaat met schaduw of transparantie dan wordt het onder liggende gedeelte in fullcolour omgezet. En dat zie je natuurlijk in een PMS altijd.

:oops:

Is dit in Illustrator CS over?

Werkt prima! Ik gebruik in huisstijlen en dan vooral logo's regelmatig de transparantie. Bijvoorbeeeld om een 'derde' kleur te kunnen gebruiken, terwijl je er maar 2 drukt. Waar je wel op moet letten: als eeen verloopmaakt van bijv. 100% PMS naar papier, de 'lichtste' (papier) kleur dus 0% PMS moet zijn, en niet wit!

Dat zijn nou eens handige tips!

en euh klopte mijn verhaaltje ook over die omzetting naar fullcolour?